منتظر کاهش 15 درصدی قیمت موبایل تا دو هفته‌ی آینده باشید

کاهش قیمت موبایل.jpg

با تخصیص ارز بانک مرکزی به شرکت‌های وارد کننده موبایل، بین دو هفته تا یک ماه آینده با کاهش 15 درصد قیمت موبایل در کشور مواجه خواهیم بود.

گوشی موبایل یکی از لوازم ضروری در زندگی امروزه است که با وجود شیوع کرونا و استفاده از فضای مجازی برای آموزش، برقراری ارتباط، کار و...، نیاز به آن بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. با این حال از ابتدای سال تا به امروز، شاهد افزایش قیمت شدید گوشی هوشمند در کشور بوده‌ایم. حالا اما گفته می‌شود که به واسطه‌ی تخصیصی ارز بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده موبایل، قیمت گوشی به زودی با کاهش 15 درصدی مواجه خواهد شد.

به عبارتی بانک مرکزی تقریباً سه روز پیش، میزان زیادی ارز برای وارد کردن موبایل به شرکت‌هایی درخواست دهنده‌‌ی تخصیص ارز، تخصیص داده است. از این رو مشخص است که بازار موبایل کشور حداقل تا 2 ماه آینده تأمین خواهد بود و در نتیجه این اتفاق کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

رضا قربانی، رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در همین رابطه مصاحبه‌ای با وب سایت زومیت داشته است و در این خصوص چنین توضیح داده است:

تقریبا تمام شرکت‌هایی که طی سه الی چهار ماه گذشته در نوبت تخصیص ارز بودند، تخصیص گرفته‌اند. البته ما به روند تخصیص آن اعتراضاتی داریم و این تخصیص طبق الگوریتم بانک مرکزی صورت گرفته که اطلاعی از آن نداریم اما در هر صورت، بازار متاثر از این اتفاق می‌شود. گوشی‌های که اکنون در بازار موجود هستند، با ارز ۳۰ هزار تومانی وارد شده‌اند. گوشی‌های جدید با ارز ۲۶ هزار تومان و ایجاد رقابت میان شرکت‌های واردکننده وارد می‌شوند.

-

به گفته‌ی قربانی بین دو هفته تا یک ماه طول خواهد کشید تا گوشی‌های جدید وارد بازار شوند اما همین موضوع تخصیص ارز و اینکه به زودی گوشی‌هایی با قیمت ارزان‌تر راهی بازار خواهد شد، باعث کاهش 3 تا 5 درصدی قیمت گوشی در بازار شده است، زیرا فروشندگانی که با دلار 30 هزار تومانی گوشی‌های خود را وارد کرده‌اند، حاضرند آن‌ها را با قیمتی مناسب بفروشند تا متضرر نشوند.

موبایل با ارز نیمایی وارد می‌شود اما با قیمت ارز آزاد به فروش می‌رسد

این اخباری است که حالا در فضای مجازی شنیده می‌شود اما رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، صراحتاً اعلام کرده است که برای واردات موبایل، ارز خاص و ارزانی تخصیص داده نمی‌شود. به گفته‌ی وی تخصیص ارز نیمایی برای واردات موبایل، صرفاً به این معناست که خرید ارز توسط شرکت‌ها در سامانه نیما ثبت می‌شود. قربانی حتی اشاره کرده است که قیمت ارز نیمایی موبایل کمتر از ارز آزاد نیست، حتی گاهی بیشتر از آن است.

قربانی به این مسئله اشاره دارد که گوشی موبایل در گروه کالایی 23 قرار می‌گیرد و ارز نیمایی به آن تخصیصی داده نمی‌شود و ارزی که در اختیار این صنف است، ارز آزاد است.

منبع خبر: zoomit


5 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی

پنج‌شنبه, 13 آذر 1399

بشین تا ارزون بشه!

پاسخ

ناصر

پنج‌شنبه, 13 آذر 1399

صنف موبایل یه صنف بی در و پیکر و بی قانون هست از خرید و فروش تا تعمیرات تابع هیچ قانون و نرخی نیستن دلار ده هزار تومنی هم بهشون بدهند باز موقع فروش با دلار سی هزار تومن با مردم حساب میکنن

پاسخ

IL

پنج‌شنبه, 13 آذر 1399

همون شما که منتظرین بسه :))

پاسخ

عبدی داراب

جمعه, 14 آذر 1399

آقای قربانی: "گوشی‌های که اکنون در بازار موجود هستند، با ارز ۳۰ هزار تومانی وارد شده‌اند"
یعنی ما چغندریم باور کنیم با دلار 30 تومانی که اوجش بود موبایل وارد کشور شده؟؟!!!
کی تو اوج قیمتی دلار میره جنس وارد میکنه؟ شما ملتو چی فرض کردید؟ اون گوشیهایی که الان دو برابر شدند همون گوشی های قبل هستن، یعنی تو اوج کرونا و دلار 30 تومنی، گوشی وارد کشور شده؟!!! بابا بیخیال ....

پاسخ

IL

شنبه, 15 آذر 1399

فقط گوشی نه، مدتیه هر چی قیمت میکنی میبینی با ارز ۳۳ تومنی وارد شده :))

ثبت نظر