دوربین نوکیا 1020 به ماژول شناسایی جهش‌ ژنتیکی تبدل شد!

دوربین نوکیا 1020 به ماژول شناسایی جهش‌ ژنتیکی تبدل شد!

محققین به تازگی توانستند ماژول اختصاصی را برای اسمارت‌فون‌ها طراحی کنند که می‌تواند نقش یک ترتیب سنج DNA را ایفاء کند و به شناسایی جهش‌های سلولی بپردازد. نکته جالب توجه این ماژول مربوط به بهره‌مندی آن از سنسور دوربین 41 مگاپیکسلی استفاده شده در دوربین گوشی هوشمند نوکیا 1020 می‌شود! بنابراین دوربین 41 مگاپیکسلی نوکیا 1020 به ماژول شناسایی جهش‌ ژنتیکی تبدل شده است!

بدون تردید طرفداران شرکت نوکیا و ویندوزفون‌ها، گوشی هوشمند نوکیا 1020 را به یاد دارند! این گوشی هوشمند در سال 2013 از سوی شرکت نوکیا معرفی شده بود و یکی از بارزترین ویژگی‌های آن مربوط به دوربین اصلی و فوق قدرتمند 41 مگاپیکسلی می‌شد که آن را به همراه داشت! حال محققین دانشگاه‌های کالیفرنیا، لس آنجلس، دانشگاه استکهلم سوئد و دانشگاه اوپسالا در یک اقدام گروهی توانستند با استفاده از سنسور دوربین 41 مگاپیکسلی گوشی نوکیا 1020، ماژول اختصاصی برای اسمارتفون‌ها طراحی کنند که قادر به شناسایی جهش‌های‌ ژنتیکی است!

ماژول دوربین مورد نظر، شما را قادر به ترتیب سنجی DNA و آنالیز مولکولی می‌کند. این ماژول که استفاده از سنسور دوربین 41 مگاپیکسلی ویندوزفون نوکیا 1020 ساخته شده با قیمتی در حدود 500 دلار دارد و در مقایسه با سایر تجهیزات پزشکی که این قابلیت را ارائه می‌کنند به مراتب ارزان‌تر است. این ماژول جالب دوربین گوشی شما را به یک میکروسکوپ قدرتمند و با قابلیت آنالیز مولکولی تبدیل خواهد کرد. تیم توسعه دهنده این ماژول اشاره داشتند که مراکز درمانی، پزشکان و محققین می‌توانند  از این ماژول بدون نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه به منظور یافتن جهش‌های ژنتیکی ناقل بیماری استفاده کنند.

همانطور که اشاره کردیم، قیمت این ماژول چیزی در حدود 500 دلار خواهد بود. این موضوع در حالی است که یک میکروسکوپ پزشکی که این قابلیت را ارائه کند قیمتی در حدود ده‌ها هزار دلار خواهد داشت. برای استفاده از این ماژول کافی است که یک نمونه از بافت نظیر بافت‌های توموری را در کانتینر ( ظروف مخصوص) فرار داده شود. سپس ماژول دوربین اپتیکال و دوربین گوشی نسبت به ضبط فلورسانس‌های چند رنگ و زمینه روشن نمونه اقدام می‌کنند و تصویر واضحی را ارائه خواهند کرد. سپس اطلاعات دریافتی از این تصویر با استفاده از الگوریتم‌های دقیق و مشخصی مورد تجزیه و تحلیل مولکولی و توالی DNA قرار می‌گیرد و به این صورت جهش‌های ژنتیکی موجود در بافت شناسایی می‌شود. طبق ادعای متخصصین و دانشمندان، ماژول دوربین نامبرده شده به قدری دقیق عمل می‌کند که قادر به شناسایی مقدار ناچیز سلول‌های سرطانی و جهش یافته در میان گروه بزرگی از سلول‌های طبیعی است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر