به چند دلیل قیمت نجومی آیفون جدید معقولانه است

به چند دلیل قیمت نجومی آیفون جدید معقولانه است

بر اساس گزارش‌های چند تحلیل گر، اپل در ماه سپتامبر نه تنها دو آیفون جدید را به نمایش می‌گذارد، بلکه یک مدل فوق العاده با ویژگی‌هایی همچون صفحه نمایش OLED، تصویربرداری سه بعدی و اسکنر شبکیه، نیز معرفی خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که آیفون جدید قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار داشته باشد؛ قیمتی تقریباً دو برابر آیفون ۷ و سامسونگ گلکسی اس ۸! چیزی که کاربران زیادی از آن شکایت دارند. اما دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه قیمت این محصول اپل آن قدرها هم نامعقول نیست.

بر اساس گزارش‌های چند تحلیل گر، اپل در ماه سپتامبر نه تنها دو آیفون جدید را به نمایش می‌گذارد، بلکه یک مدل فوق العاده با ویژگی‌هایی همچون صفحه نمایش OLED، تصویربرداری سه بعدی و اسکنر شبکیه، نیز معرفی خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که آیفون جدید قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار داشته باشد؛ قیمتی تقریباً دو برابر آیفون ۷ و سامسونگ گلکسی اس ۸! چیزی که کاربران زیادی از آن شکایت دارند. اما دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه قیمت این محصول اپل آن قدرها هم نامعقول نیست.


تقویت نام تجاری

از آنجایی که اپل آهسته اما دائمی به محصولات خود برنامه‌های پر طرفدار، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جالب می‌افزاید وجود یک نسخه‌ی فوق‌العاده گران قیمت از آیفون روی نام تجاری اپل می‌تواند تأثیر فوق‌العاده مثبتی داشته باشد.

درست است که شاید کمتر کس توان خرید این آیفون را داشته باشد، اما مسلماً می‌تواند افراد زیادی را به خرید آیفون‌های دیگر ترغیب کند.

جانل تاونزند، استاد بازاریابی در دانشگاه اوکلند در روچستر هیلز، میشیو، و استاد بازدیدکننده در دانشگاه زوریخ معتقد است:

آیفون بعدی قابلیت تبدیل شدن به محصول کلیدی برای هر چه بیشتر اعتبار بخشیدن به اپل را دارد.

فناوری‌های جدید

بنا به گفته‌های دکتر تاونزند: یکی از دلایلی که کمپانی‌های بزرگ محصولات این چنینی تولید می‌کنند، آزمایش فناوری‌های جدید است.

اپل همواره پس از تست و گسترش فن‌آوری های نوین خود، با کاهش هزینه این فن‌آوری‌ها را در خط تولید بقیه کالاهای خود نیز قرار می‌دهد.

افزایش متوسط درآمد

معمولاً در مورد تکنولوژی‌ها، با گذشت زمان قیمت محصول کاهش پیدا می‌کند اما اپل با افزودن قابلیت جدید به سری بعدی، قیمت محصول قبلی را کاهش می‌دهد. بنابراین یکی از مهمترین دلایل اپل برای ساخت این آیفون گران قیمت با ویژگی‌های خاص، افزایش متوسط درآمد خود به وسیله‌ی افزایش فروش محصول است؛ تا کاهش قیمت محصول قبلی تأثیر منفی بر متوسط درآمد نداشته باشد.

قیمت بیشتر در نتيجه جذابیت بیشتر

آخرین دلیل اپل برای تعیین این قیمت نجومی، ترغیب هر چه بیشتر مشتریان برای خرید این محصول است. این مسئله توسط اقتصاددانان و جامعه شناسان هم تأیید شده است که وقتی قیمت یک کالا به صورت نجومی زیاد باشد، بر خلاف تصور تقاضای برای آن افزایش می‌یابد.

اپل به تازگی با کاهش دو رقمی در فروش در کشور چین آسیب دیده است، اما مصرف کنندگان چینی قبلاً نسبت به گران شدن کالاهای لوکس واکنش مورد نظر اپل را از خود نشان داده‌اند. بنابراین این مسئله به خصوص در چین می‌تواند مفید باشد.

اگر اپل، آیفون جدیدی را با چنین قیمت زیادی منتشر کند، انتظار می رودمشتریان این محصول را با دستگاه‌هایی مانند Galaxy S۸ سامسونگ مقایسه کنند که تقریباً با همین ویژگی‌ها و قیمتی به مراتب ارزان‌تر در بازار موجود است. اما اگر تحلیلگران درست فکر کنند، ما همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا پایان سال ۲۰۱۷، اپل بتواند با فروش تعداد قابل توجهی حصول، به جایگاهی بهتر از قبل دست یابد.

منبع خبر: theaustralian


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر