آیا خرید بیت کوین در ایران عاقلانه است

آیا خرید بیت کوین در ایران عاقلانه است

امسال سالی طلایی برای ارز دیجیتال بیت کوین بود که تقریباً 8 سال از تولد آن می‌گذرد. طی یک سال گذشته این ارز دیجیتال به‌صورت چشمگیری افزایش یافت تا جایی که از ارزش هر کوین آن از مرز 18000 دلار هم گذشت.

رشد چشمگیر بیت کوین طی کمتر از یک سال باعث شده است که این ارز دیجیتال توجه افراد زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. همین موضوع باعث شده است که بانک‌های مرکزی سراسر دنیا نظرات خود درباره این ارز دیجیتال را بیان کنند. بنا به گزارشی از nextweb در ادامه ایده‌های دو نمونه از بزرگ‌ترین بانک‌های مرکزی دنیا را بیان می‌کنیم.

نظر بزرگ‌ترین بانک‌های مرکزی جهان درباره بیت کوین

آلمان: بیت کوین بازی سودآورانه

آلمان کشوری است که بیشتر شهروندانش هنوز هم به پرداخت پول نقد علاقه بیشتری دارند. اما بانک مرکزی آلمان نسبت به اهمیت ارزهای مجازی و دیجیتالی همچون بیت کوین کاملاً آگاه است و بیت کوین را بیشتر از نوعی ابزار برای پرداخت، نوعی ابزار برای بازی سودآورانه می‌پندارد. به همین دلیل بانک مرکزی آلمان در حال مطالعه روی این تکنولوژی برای سیستم پرداخت است.

چین: ممنوعیت بیت کوین

بانک مرکزی چین از سال 2014 در حال گسترش نوعی پول دیجیتال است. حالا بانک مرکزی چین به این نتیجه رسیده است که ایده آن‌ها کاملاً پخته شده است و آماده فعالیت است؛ اما هنوز به‌صورت رسمی تاریخ شروع فعالیت این ارز دیجیتال اعلام نشده است. بانک مرکزی چین معتقد است ایجاد این‌چنین ارزی باعث بهبود روند پرداخت‌ها شده و امکان کنترل دقیقی را روی ارز ایجاد می‌کند. حالا که بانک مرکزی چین به‌صورت کامل کنترل ارز دیجیتال را به دست گرفته است، مبادله بیت کوین را ممنوع کرده است.

آیا خرید بیت کوین در ایران عاقلانه است

بنا به گزارشی از خبرگزاری تسنیم علی کاشمری، دارای دکترای تخصصی اقتصاد مالی از دانشگاه پوترا مالزی، متخصص در مطالعات استراتژیک اقتصادی با اشاره به ممنوعیت بیت کوین در چین و تبدیل ایران به یک بازار مناسب برای بازاریابان این حوزه، هشدار داد که حتی اگر بانک مرکزی هم مجوز داد، بیت کوین نخرید، این بازار مخرب است.

علی کاشمری معتقد است رکود و شرایط فعلی اقتصاد در بخش‌های مختلف، باعث شده است که مردم ایران برای حفظ ارزش دارایی‌ها، به سمت خرید طلا و ارزها رو بیاورند. حتی به تشویق برخی سودجویان به سمت ارزهای دیجیتال سوق داده شده‌اند که در نهایت گرایش به خرید بیت کوین و... به ضرر مردم خواهد بود به آن‌ها آسیب خواهد زد.

ممنوعیت بیت کوین در چین باعث شده که این ارز دیجیتال بازار بسیار بزرگی را از دست بدهد. همین مسئله باعث شد که فعالان حوزه بیت کوین به دنبال یافتن بازارهای جایگزین باشند. در چنین شرایطی بازارهایی که از بیت کوین اطلاعات کافی نداشته باشند و در ضمن انگیزه کافی برای فعالیت در این حوزه را داشته باشند. و ایران دقیقاً یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو است. مراکشی علت این مسئله را چنین عنوان کرد که چون مردم با کاهش سود بانکی، دیگر اولویتی برای حفظ سپرده بلند‌مدت خود در بانک‌ها ندارند، در ضمن اعتمادی هم به بورس ندارند و بازدهی فعالیت‌های تولیدی هم برایشان به‌صرفه نیست، مؤسسات مالی غیر بانکی هم دیگر اعتباری برای مردم ندارند؛ بنابراین خرید طلا و دلار را ترجیح می‌دهند تا ارزش دارایی خود را حفظ کنند. دراین‌بین افرادی سودجو آن‌ها را تشویق می‌کنند که بیت ‌کوین بخرند و چندین برابر سود کنند. حتی شنیده‌ شده است که این کار توسط برخی عوامل بانک‌ها و صرافی‌ها هم انجام می‌شود و برای خرید بیت کوین تبلیغ هم می‌کنند. البته شاید دولت یا بانک مرکزی فکر کنند با هجوم مردم به بازار بیت ‌کوین، فشار تقاضا از دلار برداشته شود و مدتی قیمت دلار ثبات پیدا کند ولی به‌هرحال این یک تجویز موقتی خواهد بود و در نهایت آسیب آن به مردم می‌رسد.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ آیا خرید بیت کوین سودمند است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

babak1983

یک‌شنبه, 26 آذر 1396

این دانشمند عزیز نفرمودند که دلیل شفاف و منطقیشون از این فتوای عالمانه شون چی هست؟

پاسخ

عماد

یک‌شنبه, 26 آذر 1396

بنده نه دکتر هستم نه در دانشگاه بوق درس خوندم و نه دانشمندم ولی این آقای متخصص و دکتر و غول اقتصادی و.... فکر میکنه مردم با ریال میرن بیت کوین و یا هر ارز دیجیتالی دیگه می خرن؟! که میگه "به‌هرحال این یک تجویز موقتی خواهد بود" یکی به این بزرگوار برسونه که بیت کوین رو باید در ایران با ارز هایی مثل دلار و یورو بخری. حالا می خواد مستقیم خرید بشه و یا از طریق واسطه چون خود واسطه هم دلار و یورو میده. این آقا اگر واقعا سواد مالی داشت در اوایل سال 2017 با قیمت هر بیت کوین 1000 دلار می خرید الان که شده 20000 دلار ، میلیاردر شده بود البته فکر کنم مدرک ایشون متخصص در مطالعات هستن و هنوز به فصل بیت کوین نرسیده بود اون زمان که بخره.

پاسخ

محمد

یک‌شنبه, 26 آذر 1396

دوستانی که به نظر آقای دکتر اشکال گرفتند باید عرض کنم درسته که بیت کویت افزایش قیمت چشمگیر داشته و شما میتونستید با اون میلیاردر شید ولی ریسک بالایی داره و ممکنه با افت شدید قیمت اون (که در اثر افزایش سختی استخراج، افزایش شمار تراکنش های تایید نشده، انشعاب های فراوان و...) مواجه بشید و سرمایه تون رو از دست بدید

پاسخ

عماد

دوشنبه, 27 آذر 1396

با سلام. اولا که بنده از کسی اشکال نگرفتم بلکه نظرم رو دادم و همینطور که گفتم مردم بیت کوین رو با دلار و یورو می خرن یعنی باید ریال رو تبدیل به دلارو یورو بکنن که خودش باعث تقاضا میشه ولی اون آقا گفتن خرید بیت کوین باعث کاهش قیمت دلار در کشور میشه چون تقاضا نسبت بهش کم میشه!!! دوما این رشد قیمتی که برای بیت کوین اتفاق افتاده چیزی هست که وجود داره و نمیشه ندید گرفت چون این اتفاق در دنیای واقعی افتاده نه روی کاغذ یعنی کسانی که این ارز رو داشتن الان سرمایشون چندین برابر شده و گرنه قیمت و ارزش کنونی بیت کوین را شما و کسانی که یک جورایی مخالف بیت کوین هستن، قبول نمی کردید (چون الان در دنیای واقعی داره با این قیمت معامله میشه). سوما اینکه قبول دارید بیت کوین رشد چشمگیری داشته ولی در آخر باز میگید که سرمایه سوخت میشه این صحبت رو میشه برای هر چیزی مثال زد. شما سهام هم بخری ریسک داره(چه در ایران چه خارج). هر کسی در سال گذشته سهام کنتور سازی رو در بورس ایران خریده بود الان پولش سوخت شده چون سهم 800 تومنی رو 8000 تومن به ملت فروختن و الان نماد بسته شده. ممکنه کسی سهام شرکت یاهو رو در سال های بسیار دور خرید کرده باشه و بعد از رشد های زیادی داشت فروخته باشه پس قطعا سود کرده ولی کسی که نگه داشته واضحه که الان یا از سود در ضرره و یا اصل سرمایه رو از دست داده است ولی الان میبینیم که چه بلایی سر ارزش سهام شرکت یاهو اومده و یاهویی که زمانی سر زبان ها بود الان دیگه رفته نشسته یه گوشه و میدان رو به دیگران سپرده و برای اسن هم میشه حرف شما رو زد که ممکنه اون زمان رشد کرده باشه ولی قیمتش افت کرده. معلومه هر چیزی که با پول در ارتباط باشه ریسک داره حالا هر چی می خواد اسمش باشه. دلایلی که به عنوان عامل افت قیمت بیت کوین اعلام کردید بسیار کلی هست و طبق صحبت شما میشه پس برای سهام شرکت های در بورس ایران و خارج) میشه همین دلایل رو بسط داد ولی به شکل دیگه. مثلا برای انشعاب بیت کوین میشه، رقیب رو برای شرکت های سهامی نام ببریم. و یا بگیم برای شرکت ها اتفاقی که در سال 2008 برای بورس های جهان افتاد تکرار بشه و قیمت ها افت شدید بکنن. ممکنه شرکتی هم بشه علی بابا و آمازون که رشد های بسیار خوبی داشتن و بسیار عالی کار می کنن.زمانی که بیت کوین 1 دلار بود هم کارشناسان مختلف حتی کسانی که در بازار های مالی اسم و رسم دارن می گفتن حبابه ولی الان داریم نتیجشو میبینیم. این صحبت هایی که کردم پیشنهاد خرید و فرروش نیست.

پاسخ

ثبت نظر