چگونه از رخنه‌‌های امنیتی پردازنده‌ی Meltdown و Spectre جان سالم به در ببریم؟

چگونه از رخنه‌‌های امنیتی پردازنده‌ی  Meltdown و Spectre جان سالم به در ببریم؟

این روزها رخنه‌‌های امنیتی پردازنده‌ی Metldown و Spectre سرخط خبرهای دنیا شده اند. اما این رخنه‌‌های امنیتی چه هستند و چگونه می‌توانیم از آن‌ها جان سالم به در ببریم؟ برای یافتن پاسخ به این سوال این مقاله را تا پایان بخوانید. 


Spectre و Meltdown چه هستند؟ 


Spectre و Meltdown نام‌های رخنه‌های امنیتی هستند که در بسیاری از پردازنده‌های اینتل، ARM و AMD وجود دارند که باعث می‌شوند هکرها بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های باز به رمزها، کلیدهای کدگذاری شده و دیگر اطلاعات شخصی دست یابند. 
اما خبری که توسط گروه  Project Zero گوگل منتشر شده تا حدی دنیای فناوری اطلاعات را شوک زده کرده است. چرا که این رخنه‌ها حدود بیست سال است که در طراحی تراشه‌ها جا خوش کرده و در پردازنده‌های ساخت بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد و میلیون‌ها دستگاه را در بین کامپیوترهای شخصی، سرورهای وب و گوشی‌های هوشمند درگیر کرده است. 

 

آیا ما هم باید نگران این رخنه‌های امنیتی باشیم؟ 


در حال حاضر خیلی جای نگرانی نیست چرا که تا به حال گزارش خاصی از سوء استفاده از رخنه‌های Spectre و Meltdown نشده و سازندگان دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند در حال همکاری با شرکت‌های اینتل، ARM و AMD برای حل این مشکل هستند. 
اینتل اعلام کرده که این رخنه‌های امنیتی نمی‌توانند داده‌های شما را خراب یا پاک کرده و یا آن‌ها را تغییر دهند. با این حال ممکن است که برای رفع رخنه‌ی Spectre ممکن است شرکت‌ها ناچار به طراحی دوباره‌ی پردازنده‌های خود شوند. 
با این که ممکن است پردازنده‌های جدید هم دچار رخنه‌های امنیتی Spectre و Meltdown شوند اما باز هم باید حواستان به همه‌ی آپدیت‌هایی که شرکت‌های سازنده به شما ارائه می‌دهند باشد و آن‌هایی را که لازم است نصب کنید. 


چگونه رخنه‌های امنیتی پردازنده‌ی Meltdown و Spectre را روی گوشی‌های اندروید رفع کنیم؟ 


گوگل در تاریخ پانزده دی برای حفاظت دستگاه‌های اندرویدی از این رخنه‌ها آپدیت امنیتی جدیدی را منتشر کرده است. 
اگر یک دستگاه ساخت شرکت گوگل مثل نکسوس 5X یا پیکسل2 یا پیکسل 2 XL دارید باید همین الآن این آپدیت را دریافت کنید و اگر دستگاه شما جدیدتر است این آپدیت به صورت خودکار روی دستگاه شما دانلود و نصب می‌شود. 
گوشی‌های اندرویدی ساخت شرکت‌های دیگر ممکن است که این آپدیت را دیرتر دریافت کنند. 
برای دریافت این آپدیت به اپلیکیشن تنظیات روی گوشی اندرویدی خود رفته به قسمت سیستم‌ها بروید و ببینید که آیا آپدیت جدیدی دریافت کرده‌اید یا خیر. 

 

چگونه این رخنه‌‌های امنیتی پردازنده را روی آیفون رفع کنیم؟ 


اپل بالاخره سکوت خود را شکست و اعلام کرد که همه‌ی دستگاه‌ها این شرکت دچار این رخنه‌های امنیتی هستند. درحالی که این شرکت مانند همیشه کمی دیر به ضعف محصولات خود اقرار کرده اما گفته که در آپدیت iOS 11.2 رخنه‌ی Meltdown را رفع می‌کند. پس اگر کاربر آیفون و یا آیپد هستید حواستان به آپدیت‌ها باشد. به تنظیمات رفته و ببینید که نسخه‌ی iOS شما کدام است. 
این شرکت هنوز چیزی درمورد رفع مشکل Spectre نگفته اما قول داده که به زودی این مشکل را در آپدیت‌های بعدی  iOS, macOS, tvOS و watchOS حل خواهد کرد. 

 

چگونه این رخنه‌های امنیتی پردازنده را روی کامپیوترهای شخصی حل کنیم؟ 


کامپیوترهای ویندوز بیش از هر دستگاه دیگری به رخنه‌های امنیتی Meltdown و Spectre آلوده هستند. خبر خوب اینجاست که ویندوز اعلام کرده که چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته آپدیتی را برای رفع این مشکل منتشر کرده است. 
ویندوز10 معمولاً به صورت خودکار این آپدیت امنیتی را روی ویندوز10 دانلود می‌کند اما برای اطمینان یافتن windows update را در نوار جست‌وجو تایپ کرده و گزینه‌ی Check for updates را انتخاب کنید. هر آپدیت جدیدی که در این قسمت هست را دانلود و نصب کنید. 

 

چگونه این رخنه‌های امنیتی را روی کامپیوترهای مک رفع کنیم؟


به گزارش اپل همه‌ی کامپیوترهای مک به این رخنه‌ی امنیتی آلوده هستند. در حالی که این خبر نگران کننده است اپل تعمیراتی را برای macOS 10.13.2 منتشر کرده است. در نتیجه حواستان باشد که همیشه آخرین نسخه‌ی این سیستم عامل را روی دستگاه خود نصب داشته باشید. 

 

چگونه این رخنه‌های امنیتی را روی کروم بوک رفع کنیم؟ 


اگر کروم بوک شما جدید است پس کامپیوتر شما از رخنه‌های امنیتی Meltdown و Spectre مصون است. چرا که گوگل آذر ماه نسخه‌ی سیستم عامل کروم 63 را منتشر کرد که دچار چنین رخنه‌هایی نمی‌شود. 
اگر نسخه‌ی سیستم عامل کروم شما قدیمی‎تر است آن را به روز رسانی کنید. 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر