6 مسئله حیاتی درباره اندروید

6 مسئله حیاتی درباره اندروید

با وجود گسترش چشمگیر گوشی‌های هوشمند تنها دو سیستم عامل بزرگ موبایل وجود دارد: iOS ساخت شرکت اپل و اندروید ساخت شرکت گوگل. اندروید بیش از هر سیستم عامل موبایل دیگری کاربر دارد. اما برخلاف موفقیت و پیشرفت‌هایی که در طی این سال‎ها داشته هنوز هم معایب بسیار زیادی دارد. در فیسیت بدترین معایب اندروید را به شما معرفی می‌کنیم: 

 

1- گوگل به شدت زندگی شما را زیر نظر دارد 

گوشی‌های موبایل خیلی حریم شخصی را رعایت نمی‌کنند. سیم کارت شما یک شماره خاص دارد و برای برقراری یک تماس دستگاه شما باید با اولین برج مخابراتی تماس برقرار کند. در بیشتر مواقع شما نام و آدرس خود را به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن می‌گویید درنتیجه آن‌ها به راحتی می‌توانند تشخیص دهند شما که هستید، با چه کسی تماس می‌گیرید و در کجا قرار دارید. 

اما شرکت گوگل اطلاعات بسیار بیشتری درمورد ما دارد. وقتی که شما با حساب گوگل خود وارد شده و از تنظیمات پیش‎فرض استفاده می‎کنید، اندروید اطلاعاتی را درمورد این که با چه کسی تماس گرفته‌اید و یا پیام فرستاده‎اید، چه چیزی را دنبال کرده‎اید، چه سایت‌هایی را بازدید کرده‌اید و چه اپلیکیشن‌هایی نصب کرده‌اید می‎فرستد. گوگل به راحتی می‎تواند بفهمد شما کجا رفته‌اید، به چه جاهایی قصد سفر دارید و حتی به چه مکان‎هایی فکر کرده‌اید. 

این اطلاعات برای شرکت‎های تبلیغاتی بسیار با ارزش هستند و گوگل نیز همیشه به فکر راهی برای درآمد بیشتر است. البته امنیت آیفون نیز خیلی بالا نیست. به گزارش نیویورک تایمز بازار بسیار پررونقی برای اپلیکیشن‌هایی که شما را ردیابی می‎کنند به وجود آمده است. اما گوگل سابقه بسیار بدی در زمینه‌ی فروش اطلاعات کاربرانش دارد. 

طنز جدی: آیا گوگل جاسوسی ما را می‌کند؟

 

2- هنوز هم نفخ نرم‌افزاری بیداد می‌کند 

android

 

شرکت‌های سازنده گوشی موبایل به یک دلیل سیستم عامل اندروید را دوست ندارند. این شرکت‌ها دلشان می‌خواهد که هر اپلیکیشنی را که دوست دارند به صورت از پیش نصب شده روی گوشی‌های خود قرار دهند. این کار باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند برای خود هویتی ایجاد کنند و ما مشتریان ممکن است از این اپلیکیشن‌ها استقبال کنیم. برای مثال بسیاری از ما به خاطر اپلیکیشن‌های سامسونگ، سبک اچ‎تی‎سی و یا ال‌جی این گوشی‌ها را بخریم. 

بسیاری از گوشی‌ها به صورت پیش‌فرض با اپلیکیشن‎های مختلف، سرویس‎های استریمینگ ویدئو، گیم، آفیس و دیگر ابزارها منتشر می‎شوند. شاید این اپلیکیشن‌ها کاربردی باشند اما باعث می‎شوند که حافظه گوشی ما با اپلیکیشن‌هایی پر شده که ما نمی‎توانیم آن‌ها را حذف کنیم. اپلیکیشن‌هایی مثل اسکایپ یا گیم‌هایی مثل نید فور اسپید بسیار خوب هستند اما درصورتی که آن‌ها را بخواهید. اگر از آن‌ها استفاده نکنید تنها گوشی شما را پر خواهند کرد. این نفخ نرم‌افزاری بیشتر حافظه شما را پر کرده و سرعت دستگاه را پایین خواهند آورد. 

 

3- آپدیت‌های اندروید بسیار آزار دهنده هستند 

android

 

آپدیت‌ها برای هر دستگاهی بسیار حیاتی هستند و گاهی اوقات در پیش زمینه و خیلی بی سروصدا دانلود می‎شوند. اما برای بعضی از آن‌ها باید سیستم خود را ریستارت کنید. روی یک کنسول گیم ممکن است مجبور شوید پیش از انجام بازی مدت‌ها به صفحه گوشی خیره شوید. 

روی اندروید آپدیت‌ها خیلی بابرنامه نیستند. گاهی اوقات در زمان معین ارائه می‎شوند اما گاهی اوقات موجود نیستند. این که چطور آپدیت‎ها را دریافت کنید به شرکت سازنده گوشی شما بستگی دارد. وقتی که یک نسخه‎ی جدید اندروید منتشر می‎شود بیشتر گوشی‎ها آپدیت‎ها را دریافت نمی‎کنند. از این نظر امن‌ترین گوشی‌ها گوگل پیکسل هستند. 

درحالی که بیشتر مردم ناراحت این موضوع هستند که آخرین قابلیت‌ها را دریافت نکرده‌اند، بزرگ‌ترین مشکل نبود آپدیت‌های امنیتی است. بدون دسترسی به آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار گوشی‎های قدیمی‎تر دربرابر شکاف‌های امنیتی که سال‌ها بیش رفع شده‌اند ضعیف باقی می‎مانند. 

 

4- گوگل مدام رابط کاربری را تغییر می‎دهد 

آیفون ایکس با آیفون‌های دیگر متفاوت است اما اگر شما به اسکرین شات صفحه هردو نگاه کنید می‎بینید که طراحی اصلی یکی است. اما طراحی رابط کاربری اندروید در طی این سال‌ها تغییرات بسیار زیادی داشته است. در سال 2010 اندروید به یک رقیب اصلی برای آیفون تبدیل شد. در سال 2011 نسخه ساندویچ بستنی منتشر شد که تم‌های جدید داشت و دکمه‌های فیزیکی جای خود را به دکمه‌های مجازی داده بودند. 

چند سال بعد در نسخه آبنبات چوبی زبان طراحی متریال گوگل معرفی شد که سال‌های زیادی ماندگار شد. سپس در انردیود پای گوگل سه دکمه مجازی در زیر را به طور کامل حذف کرد که می‎توان گفت اساسی‎ترین تغییر در طراحی اندروید محسوب می‌شد. 

آیا این تغییرات بد هستند؟ نه لزوماً. اما این موضوع نشان می‌دهد که گوگل دقیقاً نمی‌داند چه می‌خواهد و هنوز هم در حال تجربه است. مشکل اینجاست که همین که ما عاشق یک نسخه می‌شویم، در نسخه‌ی بعد همه چیز تغییر می‌کند. درنتیجه اگر شما اندروید پنج سال پیش را دوست داشتید، متأسفانه امروز آن را تجربه نخواهید کرد. 

 

5- همه چیز زیادی به سرویس‌های گوگل متکی است

android

 

اندرویدهای قدیمی حس پلتفرم موبایلی را می‌دادند که هویت خودش را دارد. شما از اندروید مارکت اپلیکیشن دانلود می‌کردید نه گوگل پلی و با استفاده از مرورگر وب معمولی اینترنت گردی می‎کردید چرا که گوشی‌ها هنوز گوگل کروم نداشتند. 

اما حال گوشی‌های اندروید بیشتر این حس را به شما می‌دهند که یک گوگل در جیب خود دارید و همه چیز از نقشه گرفته تا تقویم و حتی عکس‌ها مختص سرویس‌های گول هستند. بعضی از این اپلیکیشن‌ها بدون حساب کاربری گوگل کار میکنند اما بعضی دیگر خیر. 

سرویس‌های گوگل روز به روز بیشتر به اپلیکیشن‌هایی مختص می‌شوند که شما از پلی استور دانلود کرده باشید و گوگل همه‌ی تلاشش را می‌کند تا گوشی‌های بیشتری اپلیکیشن‌های خود را از این سرویس دانلود کنند. اگر از گوگل خوشتان نمی‌آید و یا به آن اعتماد ندارید استفاده از اندروید کمی آزار دهنده خواهد بود. اندروید هرروز بیشتر شبیه به سیستم عامل کروم می‌شود و کروم نیز هرروز بیشتر شبیه به اندروید می‌شود. 

 

6- اجزای کمتری متن باز هستند 

هرچه تعداد اپلیکیشن‌های گوگل بیشتر شد به همان اندازه اندروید کمتر متن‌باز شد. حال گوگل اپ لانچر، مرورگر وب، ابزار جست‎وجو و حتی گالری عکس خودش را منتشر می‎کند. در اوایل کار اندروید، همه‌ی این اجزا متن‌باز بودند. به جای ارتقای بیشتر نرم‌افزارهای پیش‎فرض اندروید، ROM های شخصی باید خودشان اپلیکیشن‌هایشان را بسازند یا به اپلیکیشن‌های قدیمی‌تر متکی باشند. برای مثال نسخه‎ی تقویمی که امروز روی سیستم عامل Lineage منتشر می‌شود شبیه همانی است که در اندروید کیت‎کت در سال 2013 منتشر شد. 

 

آیا اندروید بد است؟ 

حقیقت این است که اندروید امروز بسیار بهتر از ده سال پیش است. دستگاه‌های امروز با ثبات‌تر و قوی‌تر هستند و باتری آن‌ها بسیار بهتر از نسخه‌های قدیمی کار می‎کنند و البته هنوز هم می‌توانید گوگل را از سیستم عامل اندروید حذف کنید. برای مثال دستگاه‌های آمازون فایر، اندروید را اجرا می‌کنند اما دسترسی به پلی استور ندارند. بسیاری از دستگاه‌های چینی سرویس‌های خودشان را جایگزین گوگل کرده‌اند. همه چیز به این بستگی دارد که چقدر با این موضوع که گوگل از اطلاعات شخصی شما استفاده می‌کند و تا حدی زور می‎گوید راحت هستید.  

 

بیشتر بخوانید:

چرا باید گوشی خود را به اندروید 8.0 اورئو ارتقا دهیم؟

مهم‌ترین قابلیت‌های آخرین نسخه اندروید، اندروید پای چیست؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر