چطور گول لینک‎های دانلود تقلبی را نخوریم؟

چطور گول لینک‎های دانلود تقلبی را نخوریم؟

چطور گول لینک‎های دانلود تقلبی را نخوریم؟

درحالی که تبلیغات جزئی اساسی از اینترنت است اما همه‎ی آن‎ها بی آزار نیستند. یکی از معروف‎ترین انواع تبلیغات تقلبی دکمه‎های دانلودی هستند که چیزی را دانلود نمی‎کنند. اما چرا این دکمه‎ها وجود دارند؟ چطور آن‎ها را شناسایی کنیم و چطور گول آن‎ها را نخوریم؟ 

 

چرا دکمه‎های دانلود تقلبی وجود دارد؟ 

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این تبلیغات دانلود تقلبی برای چه هدفی ساخته می‎شوند؟ هیچ سودی ندارند و درعوض برای شما بدافزار، نرم‎افزارهای به دردنخورو سایت‎های فیشینگ به همراه دارند. پس چرا انقدر فراگیر هستند؟ پاسخ این است که متأسفانه حقه‎ی آن‎ها در بیشتر مواقع می‎گیرد. متقاعد کردن کاربران برای کلیک کردن روی تبلیغات کار سختی است اما وقتی که شما از قبل به دنبال یک لینک یا دکمه‎ی دانلود هستید به احتمال زیاد گول آن‎ها را می‎خورید. 


چرا این تبلیغات مدام نمایش داده می‎شوند؟ 

ما می‎دانیم که اسکمرها این تبلیغات را دوست دارند اما چرا وب‎سایت‎ها به آن‎ها اجازه‎ی این کار را می‎دهند؟ دلیل اصلی این است که نمی‎توانند تبلیغ‎گران زیادی را جذب کنند. شرکت‎های معتبر تبلیغات خود را روی سایت‎های تورنت و سرویس‎های به اشتراک گذاری فایل نشان نمی‎دهند، به خصوص که این سایت‎ها معمولاً فعالیت‌های مخربی انجام می‎دهند. 
این سایت‎ها به هر حال باید خرج خود را دربیاورند درنتیجه از این نوع تبلیغات استفاده می‎کنند و بیشتر کاربرانی که از تکنولوژی چیزی نمی‎دانند هدف قرار می‎دهند. البته هر چند وقت یکبار تبلیغات مخرب راه خود را به سایت‎های معتبر نیز پیدا می‎کنند و هرچه گوگل آن‎ها را مسدود می‎کند باز هم سرو کله آن‎ها پیدا می‎شود. 

 

چطور تبلیغات دانلود تقلبی را شناسایی کنیم؟ 

تا زمانی که این تبلیغات راه خود را به سیستم پیدا می‎کنند شما باید بفهمید که چطور باید آن‎ها را تشخیص دهید و گول نخورید. قانون اول: سایت‎های بزرگ ‎ از یک دکمه دانلود بزرگ استفاده نمی‎کنند. شما معمولاً لینک دانلود واقعی را به عنوان یک لینک متنی مشابه بخش «بیشتر بخوانید» پایین مقاله‎های فیسیت می‎بینید. با این حال بسیاری از سایت‎های معتبر از این دکمه سبز بزرگ استفاده کرده و تشخیص را دشوارتر می‎کنند. 
یک نشانه‎ی دیگر برای تشخیص دکمه دانلود تقلبی لوگو AdChoices در بالا سمت راست است. این که برنامه است که بسیاری از تبلیغ‎گران از آن استفاده می‎کنند. اگر آن را دیدید به هیچ وجه روی لینک کلیک نکرده و آیکون X را بزنید. با این کار تبلیغ ریپورت شده و شما دیگر آن تبلیغ را نخواهید دید. علاوه بر آن کنار بعضی دیگر از تبلیغات Advertisement نوشته شده که خود یک داستان دیگر است. 

 

تست URL

یک راه دیگر برای شناسایی لینک دانلود این است که پوینتر را روی آن ببرید. همه‎ی مرورگرهای بزرگ با این کار URL لینک را به شما نشان می‎دهند. اگر آدرس با googleads یا چیزی مشابه شروع می‎شود لینک دانلود مشروع نیست. لینک‎های مشروع کوتاه هستند و شما می‎توانید نام نرم‎افزار را کنار آن ببینید. 
اگر لینک را دانلود کردید به پسوند آن دقت کنید. فایل‎های ویندوز معمولاً با پسوند ZIP یا EXE باز می‎شوند. برنامه‎های مک معمولاً با فرمت ZIP یا DMG باز می‎شوند. در هردو صورت اینستالر دانلود شده باید نام برنامه‎ای که به دنبال آن هستید را داشته باشد. فایل‎هایی که نامی مثل AppDownloader.exe دارند معمولاً خطرناک هستند. 
اگر پس از کلیک روی یک دکمه با یک وب‎سایت بی‎ربط روبه‎رو شدید خارج شوید. اگر مطمئن نبودید که فایلی که دانلود کرده‎اید قابل اعتماد است یا خیر آن را با یک آنتی‎ویروس اسکن کنید. 

 

از سایت‎های مطمئن استفاده کنید 

حال شما می‎توانید دانلودهای تقلبی را تشخیص دهید. این مورد به خصوص زمانی کاربرد دارد که از سایت‎های به اشتراک گذاری فایل استفاده می‎کنید. اما در بسیاری از مواقع می‎توان تبلیغات را به سادگی نادیده گرفت و گول نخورد. در هر صورت بهتر است از سرویس‎های معتبر برای دانلود استفاده کنید. اگر می‎خواهید یک برنامه را دانلود کنید بهترین مکان وب‎سایت رسمی آن برنامه است. به این صورت دیگر گیر دکمه‎های دانلود تقلبی نخواهید افتاد. اگر «دانلود اپلیکیشن مورد نظر» را در گوگل جست‎وجو کنید به راحتی می‎توانید لینکی از صفحه رسمی ببینید. 

 

پیش‎گیری از دانلودهای تقلبی کاری بسیار مهم است 

تا زمانی که تبلیغات تقلبی برای اسکمرها سود داشته باشد از شر آن‎ها خلاص نخواهیم شد. در بیشتر مواقع شما باید مواظب باشید و گول سایت‎هایی که پر از تبلیغات هستند را نخورید چرا که این سایت‎ها معمولاً قابل اعتماد نیستند. درنتیجه بهتر است حواس خود را بیشتر جمع کنید تا گول نخورید. 

 

بیشتر بخوانید:

کی‎لاگر چیست؟ صفحه کلید چطور به ما خیانت می‎کند؟

هکرها به هفت روش از طریق شبکه‎های اجتماعی هویت شما را جعل می‎کنند

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر