خودرو و انواع بدنه آن !

خودرو و انواع بدنه آن !

خرید یک خودرو می تواند به یک فرآیند خسته کننده مبدل شود مخصوصا زمانی که این کار برای بار اول صورت می گیرد . در این پروسه فاکتورهای متعددی مانند طراحی ، کاربرد ، فناوری ، قیمت ، نوع سوخت ، تعداد اعضای خانواده خریدار و میزان کارکرد خودرو باید در نظر گرفته شود . اگر که خودرو مورد نظر دست دوم باشد ، تعداد مالکان قبلی نیز نقش تعیین کننده ای در خریدن و یا نخریدن آن خودرو دارد ، از طرف دیگر دیدگاه های خاص فردی نیز در این پروسه نقش خود را ایفا می کنند .

یکی از فاکتورهای مهمی که در روند خرید یک خودرو دخالت دارد نوع بدنه خودرو می باشد . از نظر تئوری نقش این فاکتور ساده به نظر می رسد به طور مثال زمانی که تعداد اعضای یک خانواده از 5 نفر بیشتر است طبیعتا یک خودرو بزرگ باید خریداری شود و یا زمانی که هدف پیمایش مسیر بین محل کار و خانه است باید یک خودرو کوچک خریداری گردد . با وجود این اگر که به موضوع دقیق تر نگاه شود به دلیل تعدد سرنام ها ، سوال های مختلفی مطرح می گردد ، برخی از این سوالات عبارتند از : فرق بین یک MUV و یک SUV چیست ؟ آیا یک خودرو MPV ( خودرو های چند منظوره ) با یک خودرو MUV که برای انجام کارهای مختلفی ساخته شده است ، تفاوت دارد ؟ چنین سوالاتی می توانند در روند خرید مانع ایجاد کنند . در این نوشتار به توضیح انواع مختلف بدنه خودروها پرداخته شده است .

در حال حاضر خودروهای جهان از نظر بدنه در چند ردیف سدان ، اس یو وی ، کانورتیبل ، هاچ بک ، واگن ، ام پی وی و ام یو وی قرار می گیرند . در همه این خودروها اغلب از طراحی دو قسمتی و یا سه قسمتی استفاده می شود . هر خودرو می تواند تا چهار ستون (A, B, C & D) داشته باشد که هر کدام صرفا نقش یک تکیه گاه را ایفا می کند . ستون ها در اطراف شیشه ها قرار دارند .

CARZ1

هاچ بک

CARZ2

خودروهای هاچ بک ترکیبی از یک فضای سرنشین و یک فضای بار یکپارچه می باشند که راننده از پشت خودرو ، از طریق باز کردن یک در و یا پنجره به فضای بار آن دسترسی دارد . در این خودروها اغلب از دو ردیف صندلی استفاده می شود . خودروسازان ردیف دوم صندلی ها را به صورت تاشو می سازند تا راننده فضای بار بیشتری را در اختیار داشته باشد . در خودروهای هاچ بک معمولا سقف با شیبی رو به پایین به ستون C خودرو منتهی می شود از این رو طول بسیار کوتاهی در پشت چرخ های عقب وجود دارد ، در نتیجه فضای زیادی برای مجهز سازی قسمت بار به پنجره وجود ندارد . هاچ بک ها معمولا دارای سه و یا پنج در می باشند . نمونه هایی از این نوع خودرو عبارتند از : شورولت بیت ، هیوندای i10 ، فلوکس واگن پولو ، تاتا ایندیکا و ...

سدان / سالن

CARZ3

خودروهای سدان خودروهایی مسافربری می باشند که به دو ردیف صندلی مجهز هستند و در ردیف دوم صندلی های آن ها فضای کافی برای نشستن سرنشینان بالغ وجود دارد . شیب سقف در این مدل از بدنه خودروها از ستون C شروع می شود در نتیجه فضای زیادی در صندوق عقب خودرو وجود دارد . خودروهایی نظیر آئودی A4, A8 ، بی ام دبلیوهای سری 3 و سری 5 ، هوندا آکورد و هیوندای ورنا نمونه هایی از خودروهای سدان می باشند . چنین خودروهایی اغلب به صورت دو در و یا چهار در ساخته می شوند .

ام یو وی / ام پی وی ( MUV/MPV)

CARZ4

سرنام MPV مخفف عبارت multi-purpose vehicle و سرنام MUV مخفف عبارت multi-utility Vehicle می باشد . خودروهای MUV از نظر ظاهر شبیه به خودروهای ون هستند که برای استفاده شخصی ساخته شده اند از این رو ارتفاع این خودروها بیشتر از خودروهای سدان ، هاچ بک و یا استیشن واگن می باشد . در ساخت این خودروها تعبیه حداکثر فضای داخلی ملاک قرار می گیرد . خودروهای MUV در مقایسه با دیگر انواع خودروها سفرهای طولانی را برای مسافران لذت بخش تر می سازند . خودروهایی نظیر ماروتی ارتیگا و تویوتا اینووا نمونه هایی از خودروهای MUV می باشند .

اس یو وی (SUV)

CARZ5

SUV مخفف عبارت Sport Utility Vehicle است . این خودروها ترکیبی از توان یدک کشی و حمل خودروهای وانت ( پیکاپ ) ، فضای حمل سرنشین یک خودرو مینی ون یا استیشن واگن و قابلیت های ویژه عبور از مناطق ناهموار ( آفرود ) می باشند . خودروهای SUV دارای فضای بار و سرنشین مناسبی هستند . میزان فروش خودروهای اس یو وی به دلیل قابلیت های کاربردی این خودرو ها روز به روز در حال افزایش است . بیشتر خودروهای اس یو وی از سه ردیف صندلی و یک فضای حمل بار مناسب که در پشت صندلی های ردیف سوم قرار دارد ، بهره می برند . هامر اچ 3 و هوندا CRV نمونه هایی از این ترکیب بدنه هستند .

کانورتیبل

CARZ6

خودروهای کانورتیبل از سقف های جمع شدنی بهره می برند . در صورتی که در ساخت سقف این خودروها از مواد سخت مانند فلز استفاده شود این خودروها را هارد تاپ ریترکتبل (retractable hardtop) می نامند . در این خودروها راننده می تواند با فشار دادن یک دکمه خودرو را به یک کوپه و یا کانورتیبل مبدل سازد . برای ساخت قسمت های تاشو سقف این خودروها اغلب از موادی مانند کتان ، وینیل و یا چهارچوب های مفصلی تاشو استفاده می گردد . امروزه بیشتر خودروهای کانورتیبل به مکانیزم های الکتریکی جمع کننده و یا باز کننده سقف مجهز هستند . زمانی که سقف بسته می شود گیره هایی که در قسمت بالایی قاب شیشه جلو قرار دارند به صورت دستی و یا خودکار قاب سقف را ضامن می کنند .

کوپه

CARZ7

خودروهای کوپه که معمولا نمونه های اسپرت خودروهای سدان یا سالن در نظر گرفته می شوند ، دارای دو هستند . در این خودروها معمولا از دو و یا چهار صندلی استفاده می شود .

کراس اوور

CARZ8

کراس اوورها که با سرنام CUV نیز شناخته می شوند خودروهایی هستند که بر روی پلت فرم خودروهای سدان ساخته می شوند . این خودروها ترکیبی از ویژگی های خودروهای اس یو وی و خودروهای مسافربری نظیر خودروهای هاچ بک و یا استیشن واگن را در اختیار راننده و دیگر سرنشینان قرار می دهند . در ساخت خودروهای کراس اوور معیارهایی نظیر داشتن سقف بلند ، قابلیت AWD ، ارتفاع زیاد نسبت به زمین ، تعلیق مستقل برای چرخ های عقب ، مصرف سوخت و قابلیت خودروهای سدان و استفاده از پلت فرم خودروهای سواری مد نظر قرار می گیرند .

واگن

CARZ9

واگن ترکیبی از یک خودروی سدان و هاچ بک می باشد که از مزیت داشتن فضای بزرگ در پشت ردیف دوم صندلی ها برخوردار است . از این فضا می توان برای گذاشتن وسایل و چمدان ها و یا اضافه سازی صندلی استفاده کرد . واگن ها از نظر ارتفاع و عرض در مقایسه با خودروهای هاچ بک بزرگ تر می باشند . خودروسازان خودروهای واگن را در اندازه های مختلفی می سازند . تاتا ایندیگو مارینا و نیسان اوالیا نمونه هایی از خودروهای واگن می باشند .

ون

CARZ10

ون به خودرویی گفته می شود که از فضای داخلی قابل تغییری بهره می برد . در این گونه از خودروها مالک می تواند به راحتی تعداد صندلی ها و یا میزان فضای داخلی خودرو را تغییر دهد . تفاوت هایی بین ون هایی که دارای کاربرد تجاری هستند و ون هایی که به عنوان خودروهای مسافربری ساخته می شوند وجود دارد . فورد ترنزیت و دوج اسپرینتر نمونه های مشهوری از ون های مسافربری و شورولت اکسپرس و دوج رم پروم استر نمونه هایی از ون های تجاری می باشند .

پیکاپ ( وانت)

CARZ11

پیکاپ ( و یا پیکاپ ون ) به گونه ای از خودروهای ام یو وی گفته می شود که دارای یک فضای حمل بار مستقل هستند . چنین خودروهایی به یک فضای بزرگ داخلی ( مناسب برای 5 سرنشین) و یک فضای باربری مستقل ، که در پشت کابین سرنشینان قرار دارد ، مجهز هستند . پیکاپ ها ابعاد بزرگی دارند ، بدنه این خودروها بر روی شاسی هایی قرار می گیرند که ظرفیت حمل بار بالایی دارند . ظرفیت بار این گونه از خودروها اغلب معادل 800Kg می باشد .

جیپ

CARZ12

جیپ به گونه ای خاص از خودروها گفته می شود که به خودروهای MUV شبیه است البته با این تفاوت که با سقف سافت تاپ ( سقف پارچه ای یا ساخته شده از مواد انعطاف پذیر) و یا هارد تاپ ساخته می شوند . در ساخت این نوع از خودروها معیارهایی نظیر چابکی و اسپرت بودن در کنار هزینه های پایین خودروهای MUV در اولویت قرار دارد از این رو سرنشینان می توانند از این خودروها برای کاربردهای غیر شهری ، در مزرعه ها و یا جنگل ها ، استفاده کنند .

طبقه بندی خودروها بر اساس طول در کشور هند :

A1 = خودروهای مینی ، دارای طول حداکثر 3400 میلی متر ( نانو و ام800 )

A2 = خودروهای کامپکت ، دارای طول 3401 تا 4000 میلی متر ( سوئیفت ، ایندیکا ، پالیو )

A3 = خودروهای مید سایز ، با اندازه 4001 تا 4500 میلی متر ( سیتی ، لوگان ، اکسنت ، فیستا ، ورنا )

A4 = خودروهای اگزگتیو ، دارای اندازه 4501 تا 4700 میلی متر ( کورولا ، سیویک )

A5 = خودروهای پریمیوم ، دارای اندازه 4701 تا 5000 میلی متر ( کمری ، آکورد ، سوناتا )

A6 = خودروهای لوکس ، دارای اندازه بیش از 5000 میلی متر ( بی ام دبلیو سری 5 و بنز اس کلاس )

B1 = خودروهای ون ( اومنی ، ورسا ، مجیک )

B2 = خودروهای ام یو وی / ام پی وی ( اینووا ، تاورا ، سامو)

SUV = ویتارا و CRV

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر