بررسی برترین ویژگی های موجود در PowerPoint 2016

بررسی برترین ویژگی های موجود در PowerPoint 2016

بررسی برترین ویژگی های موجود در PowerPoint 2016 : چارت ها ، افکت ها و برخی ویژگی های مهم دیگر را در این بخش بررسی خواهیم نمود . می توان در رابطه با این تغییرات چنین گفت که برخی از آنها پایه و زیر ساختی و برخی دیگر ساده و عام می باشند . در ادامه همه چیز روشن تر خواهد شد .


نرم افزار محبوب PowerPoint 2016 در آخرین تغییراتی که بر روی خود داشته است انواعی از کلید های جدید و همچنین چارت های مختلف را به داشته های خود افزوده است و نیز از برخی ابزار تحقیقاتی قدرتمند نیز برخوردار شده است . ویژگی های دیگر نیز به احتمال قوی در آینده به PowerPoint 2016 اضافه خواهند شد که اغلب شامل خصوصیات زیربنایی و زیرساختی و مهم هستند اما در کل می شود گفت که برخی از این خصوصیات مفید به این خاطر فعلا کنار گذاشته شده اند که در آینده و در نسخه های ارتقائی (upgrade ) به این نرم افزار محبوب اضافه بشوند .
برای شروع تحلیل این ویژگی ها ابتدا از قسمت نوار ابزار بزرگ بالای صفحه شروع می کنیم : این قسمت همان Quick Access Toolbar است که در منوی تازه سازمان دهی شده و جدید Ribbon گنجانده شده است . منوی Ribbon بیش از منوی قبلی بسط داده شده و گسترش یافته است تا کاربران بتوانند با سرعت بالا به آنچه که از این منو نیاز دارند دسترسی داشته باشند و مجبور به جستجو درون چارت های متنوع برای پیدا کردن کلید مورد نظر نباشند . باید گفت که تعداد آیکون های این منو نسبت به نمونه مشابه قبلی خود ، تعدادشان کمتر شده است و در عوض تعداد منو های کشویی (drop-down ) در آن افزایش یافته است . البته باید گفت که کندی نسبی موجود در این منو تجربه ای مشابه همانچه در منو های قبلی ( از آغاز آن یعنی از سال 2003 ) وجود داشت را برای کاربران تداعی می نماید .


کاربران و حتی شما خوانندگان این متن می توانید با کنار هم گذاشتن دو عکس متفاوت از دو منوی قدیمی مثلا 2013 و منوی جدید 2016 Ribbon تفاوت های موجود در بین این دو منو را به خوبی مشاهده نمایید . اگر این دو منو را در کنار هم قرار دادید حال به تفاوت های آشکار آنها دقت بکنبد و بدین ترتیب پی خواهید برد که دو صفحه کاملا جدید و نوسازی شده در 2016 Ribbon وجود دارند که در مورد قبلی ( مربوط به نسخه سال 2016 ) وجود ندارد . یکی از این دو مورد Tell Me What You Want to Do است که در منوی Tabs اصلی در قسمت آخر آن قرار دارد ( این قسمت با یک لامپ روشن نشان داده شده است ) و دومی آنها هم قسمت Share tab است که با در اختیار دادن برخی امکانات جدید و ویژه این امکان را برای کاربران فراهم می نماید تا نرم افزار مورد استفاده خود را با کلود همگام سازی بکنند .


Tell Me What You Want to Do :
این ویژگی نو و کارآمد باعث می شود تا کاربر بتواند به صورت خیلی سریع و راحت در مورد هر یک از ویژگی هایی که دوست دارد راهنمایی ( help ) مربوط به همان ویژگی را مشاهده نماید و نیز می تواند همین امکان را در رابطه با فرآیند های مختلفی که در دست دارد نیز انجام بدهد . فقط کافی است تا کاربران برای بهره مندی از این امکان مکان نما را در کنار لامپ روشن ( نشانگر ویژگی Tell Me What You Want to Do ) قرار بدهد و همچنین می تواند با کلیک بر روی Tell Me What You Want to Do و تایپ کردن سوال خود پاسخ مربوط به آن را دریافت نموده و مشکل پیش آمده را حل نماید . برای مثال ، کاربران می توانند متن " add animation " را در این بخش تایپ نمایند و پس از آن مشاهده خواهند کرد که چندین گزینه مربوط به نوشته شان در لیست منو و به صورت drop-down آماده شده است و می توانند از بین آنها هر کدام را که بخواهند انتخاب نمایند . هر وقت گزینه ای انتخاب شود بعد از آن زیر مجموعه های مربوط به آن گزینه سریعا برای کاربر به نمایش در می آیند که سایر ویژگی ها نیز در همین بخش قرار گرفته اند . حتی گزینه های اضافه تر ، بخش های آموزشی و ساختاری و سایر زیر مجموعه ها نیز در این بخش دیده می شوند .


در مثال " Animation " که در بالا برای شما خوانندگان گرامی آورده شده است ، پس از جستجوی آن عبارت در منو ، زیر مجموعه های Animation به نمایش در می آیند و این به معنی به نمایش درآمدن انواع مختلفی از افکت ها در منوی نرم افزار شما خواهد بود . با چرخاندن چرخ وسط ماوس در قسمت نمایش داده شده و لیست آن و یا به سادگی با انتخاب زیر مجموعه More Effects ، همانطور که اشاره شد می توانید به همه زیر مجموعه ها و افکت های آن دسترسی داشته باشید .
به اشتراک گذاشتن داده ها و نیز امکان همکاری در انجام یک پروژه :
در این نرم افزار بخشی با عنوان share قرار دارد که کاربران می توانند داده های خود را با سایر افراد به اشتراک گذاشته و نیز قادر هستند تا از طریق کلود ، پروژه یکسانی را با همکاری سایر افراد جلو ببرند . وقتی در منوی Ribbon بر روی گزینه Share  کلیک شود گزینه هایی برای کاربر به نمایش در می آید و کاربر می تواند از طریق آنها فایل presentation خود را به صورت SharePoint ، OneDrive و یا OneDrive ذخیره کرده و در Business خود به کار بگیرد . در گام بعدی گزینه Share   کاربران را تهییج می کند تا با استفاده از آن بتواند با همکاری یک کاربر دیگر پروژه مشترکی را به پیش ببرد و با دعوت کردن کاربری دیگر از این مجرا پروژه خود را با وی به اشتراک بگذارد . به منظور دسترسی به Outlook address book می توانید بر روی نوار اجازه دسترسی (permissions ) در زیر رشته Invite People کلیک نمایید تا به این ترتیب نحوه دسترسی را در این قسمت طبق دلخواه خود محدود تر یا گسترده تر نمایید و مشخص کنید که چه حجم و چه نوعی از اسناد شما قابلیت اشتراک داشته باشند . اگر دوست داشتید می توانید در این مکان پیغام خاص خود را نیز بگذارید و در نهایت بعد از انجام دادن این کاره با کلیک بر روی گزینه Share به راحتی آن را به اشتراک بگذارید . 


پس از آن نرم افزار PowerPoint پیامی را تحت عنوان یک ایمیل برای همکار شما خواهد فرستاد و طی آن به وی اعلام خواهد شد که شما از وی خواسته اید تا فایل PowerPoint را مشاهده نماید و یا در ویرایش و تدوین آن با شما همکاری داشته باشد . همچنین می توانید به راحتی یک فایل کپی یا PDF مربوط به presentation را نیز در این ایمیل برای وی ارسال نمایید .
به یاد داشته باشید که می توانید از طریق مسیر " Choose File > History " لیست تمامی تغییرات را مشاهده نماید و یا حتی از طریق این درگاه قادر خواهید بود به نسخه های قدیمی تر آن نیز دسترسی پیدا کنید و یا حداقل آنها را مشاهده نمایید . با این وجود بایستی به خاطر داشته باشید که اگر چنانچه فایل پاورپوینت خود را به صورت ویدئو ذخیره نمایید می تواند رزولوشن آن را نیز به دلخواه خود انتخاب نمایید . حال اختیار با شما است که آن را با صفحه نمایش سیستم خودتان تنظیم بکنید و یا اینکه در کیفیت های رزولوشن مختلف ذخیره نمایید .
Smart Lookup aka Bing Insights
این ویژگی همانی است که در نسخه قبلی Smart Lookup function PowerPoint نسخه 2013 نیز وجود داشت با این تفاوت که در این نسخه ارتقاء داده شده است . حتی اسم آن هم تغییر داده شده است : Bing Insights . در واقع این ویژگی یک گزینه اضافی است که کاربر می تواند با کلیک بر روی آن به برخی از بخش های مهم وابسته به اینترنت مانند بخش های تحت پوشش Bing Snapshot ، Wikipedia ، لغت نامعه Oxford و جستجوی تصویر Bing دسترسی باشد . این ویژگی در کنار PowerPoint عمل می کند و لازم نیست از برنامه خارج شده و یا صفحه محیط نرم افزار را بزرگ و کوچک نمایید . 


کاربران می توانند یک کلمه یا عبارت را از یکی از اسلاید ها انتخاب نمایند و با کلیک راست بر روی آن ، Smart Lookup را از منوی drop-down انتخاب نمایند . در این هنگام پانل Smart Lookup در قسمت راست نرم افزار نمایش داده می شود و شامل بخش هایی است که نتایج مختلفی را برای جستجوی شما در ارتباط با کلمه مورد نظر دربر دارد ( حتی اگر تصویری هم در ارتباط با کلمه مورد جست و جو پیدا بشود در این قسمت به نمایش در می آید ) . برای دیدن همه نتیجه ها کافی است که چرخ وسط ماوس کامپیوتر را به پایین بچرخانید تا همه نتایج برای شما به نمایش در بیایند .
بله درست است به همین راحتی : فقط کلمه را انتخاب کنید و با کلیک راست بر روی آن گزینه Smart Lookup را بزنید .
پانل Smart Lookup دو معیار جست و جو را در اختیار کاربر خود قرار می دهد . یکی از این موارد جست و جو برای اطلاعات و یا تصاویر از طریق Explore است و دیگری Define می باشد که برای ارائه تعاریف ، کلمات مترادف ، گزینه های گرامری و تاریخچه کلمه می باشد . همانطوری که متوجه شدید بخش دوم یعنی Define بیشتر مربوط به بحث لغت نامه ای آن کلمه می باشد . 


طبق آنچه توضیح داده شد با گزینه Smart Lookup می توان با استفاده از گزینه های Explore برای اطلاعات و عکس و Define به توضیحات مربوط به کلمه دسترسی پیدا کرد .
Ink Equations :
این ویژگی در نرم افزار های Word و Excel نسخه 2016 نیز گنجانده شده اند . کاربران می توانند با انتخاب مسیر Insert > Equation و انتخاب یکی از گزینه های موجود در لیست Library و یا انتخاب مسیر Insert > Equation > Ink Equation به این امکان نیز دسترسی پیدا نمایند . با این ویژگی می توان به صورت دستی موردی را ( به صورت نوشتن با ماوس و قلم و یا انگشت ) در بخش مخصوص نوشتن که به صورت خودکار بالا می آید وارد کرد و بعد از آن نرم افزار Office به راحتی قادرر خواهد بود تا آن را به متن تبدیل نماید . گزینه هایی که در بخش مخصوص نوشتن در Ink Equation ظاهر می شوند شامل : Write ، Erase ، Select & Correct و Clear می باشند که برای سهولت کار کاربر ارئه شده اند و کاربر می تواند با استفاده از آنها متن مورد نظر خود را بنویسد ، پاک کند ، انتخاب نموده و تصحیح نماید و یا ویرایش بکند . این ویژگی شاید در ابتدا برای همه جالب نباشد اما کاربرانی که از پیدا کردن علائم بیشمار ریاضی و نوشتن آنها در پاورپوینت خسته شده اند ، به یقین به استقبال این ویژگی خواهند شتافت .
با Ink Equation فقط کافیست تا آنچه را که می خواهید به صورت دستی وارد بکنید تا نرم افزار پاورپوینت آن را به صورت متن در آورد . 


Graphics :
تعداد کمی خصوصیات گرافیکی وجود دارند که می توان به آنها نیز اشاره نمود . حرکات بین اسلاید جدیدی که به نام Morph معروف شده است یکی از این ویژگی های جدید گرافیکی است . یک دیگراز این موارد گرافیکی Design Ideas نامیده می شود . همچنین فرمت های سریعی برای شکل ها نیز بوجود آمده اند و نیز پنج چارت جدید نیز به انواع چارت ها اضافه شده است .


Morph transition :
برجستگی و اهمیت خاصی در شفافیت حرکت بین اسلاید ها نهفته است که اگر بخواهیم بود و نبود آن ار ارزیابی کنیم و برای آن مثالی بنویسیم خواهیم گفت که با کیفیت بودن حرکات بین اسلاید ها مانند سخنرانی ای است که تمامی شنوندگان به آن گوش می دهند و جریان را دنبال می کنند و شفاف نبودن آن مانند حالتی را بوجود می آورد که در آن همه شنوندگان به خواب رفته و در حال خرناس کشیدن هستند . می شود گفت تفاوت آنها پویایی و یا مرده گی کار را نشان می دهد . Morph transition جدید خصوصیات منحصر به فردی دارد و با محو شدن آهسته و آرام نمایش حرکت اسلاید های مختلف را به زیبایی هر چه تمام به تصویر می کشد و به گونه ای است که کاربر احساس می کند اسلاید ها در دل همدیگر جای دارند و از هم خارج شده و دوباره به همدیگر باز می کردند . البته اسلاید ها هم بایستی حتما دارای یک یا دو چیز در خود باشند تا بتوان Morph transition را در رابطه با آنها به اجرا درآورد .
راحت ترین راه برای تنظیم و اجرای یک Morph transition این است که تمامی موارد را در یک اسلاید قرار بدهیم و بعد از آن همان اسلاید را به هر تعدادی که نیاز بود کپی بکنیم و در فایل پاورپوینت خود به کار گیریم . بعد از اینکه اسلاید شامل تمامی اطلاعات و موارد مورد نیاز ما کپی شد می توانیم آنرا عینا در اسلاید بعدی قرار بدهیم با این تفاوت که قسمت های تکراری آن که در اسلاید های قبلی گنجانده می شود به مرور حذف گردند . با حذف و یا مرتب کردن دوباره این موارد خواهید دید که پاورپوینت شما با استفاده از Morph transition به اندازه ای زیبا و دیدنی خواهد شد که گویی کلمات و بخش های مختلف آن در صفحه شما شروع به بازی کردن می کنند .


Quick Shape Formats :
این ویژگی کمک دیگری است که در اختیار طراحان حرفه ای و تازه کار قرار داده شده است تا به سرعت هر چه تمام پاورپوینت خود را با کیفیتی مطلوب آماده نمایند . به جای اینکه کاربر در هر نوبت استیل جدیدی را برای طراحی صفحه های پاورپوینت خود انتخاب نماید ( که بسیار زمان بر و خسته کننده هستند ) ، در این قسمت PowerPoint نوآوری به خرج داده است و تعدادی استیل از پیش طراحی شده (preset ) قرار داده تا کاربران بتوانند با انتخاب آنها با یک کلیک ، در وقت و انرژی خود صرفه جویی نمایند و در زمان کمتری فعالیت بیشتری داشته باشند . اگر هم چنانچه کاربر بخواهد برخی تغییرات را در این استیل های از پیش طراحی شده اعمال نماید ، باز هم بخش هایی در دسترس او قرار گرفته اند که از اتلاف وقت وی جلو گیری به عمل آید . برای مثال در قسمت مربوط به پانل رنگ ها می توان به سرعت رنگ های موجود در کادر این استیل ها را تغییر داد و یا برای حالت های موجود در آن افکت های مختلفی انتخاب نمود .
کاربر می تواند یک شکل را بکشد و در حالی که آن را انتخاب کرده است بر روی Quick Styles کلیک نماید و یک حالت پیش فرض را که از قبل آماده شده است را انتخاب نموده و بر روی آن اجرا بکند . هر زمانی که یک شکل انتخاب شده باشد منوهای Format/Drawing Tools به صورت خودکار با گروه باز Drawing به نمایش در می آیند .


Design Ideas :
این ویژگی چندین " Design Ideas " را برای طرح هر اسلاید شما در فایل پاورپوینت فراهم می نماید که شامل مؤلفه ی گرافیکی می باشد . این ویژگی را اینگونه به خاطر داشته باشید که گویا او راهنما و مشاور شما است و در حالی که شما نشسته اید و مشغول کار با نرم افزار پاورپوینت هستید او همچنان بالای سر شما ایستاده است و از روی شانه هایتان به کار شما نگاه می کند و هر وقت صلاح ببیند شما را راهنمایی می کند تا پاورپوینت خود را به بهترین روش طراحی نمایید . کار این بخش هم اتوماتیک و خودکار است : به محض اینکه یک عکسی را وارد کار خود بکنید ، بخش پانل Design Ideas در سمت راست دست تان باز می شود و چندین گزینه از چندین طرح مختلف مرتبط با عکس را برای شما به نمایش در می آورد تا بتوانید با استفاده از راهنمایی های آن بهترین طرح ممکن را انتخاب نموده و در کار خود قرار بدهید .
یک طرح را انتخاب نمایید و بعد از آن فقط کافی است تا محتوا های جدیدتری را به اسلاید خود اضافه نمایید . اگر هم هیچ یک از طرح های پیشنهادی برای شما جذاب نباشند آنگاه می توانید پانل مربوط به Design Ideas را ببندید و طرح اختصاصی خودتان را به روی کار بیاورید .


New charts :
PowerPoint دارای پنج چارت جدید برای نمایش عدد های به کار رفته در اسلاید می باشد . Treemap ، Box و Whisker ، Sunburst ، Pareto و Waterfallهمه طرح ها و حالت هایی هستند که برای نمایش اعداد در دسترس کاربر قرار گرفته اند . تنها کافی است تا مسیر Insert > Chart را کلیک بکنید و یکی از آنهایی را که در لیست مربوطه قرار گرفته اند انتخاب نمایید . زمانی که صفحه مربوط به این بخش بالا آمد و یا زمانی که جدول به طور خودکار بالا آمد می توانید تاریخ چارت را وارد نمایید و در یک چشم بر هم زدن تغییرات سریع شکل اعداد و تصاویر آن را مشاهده نمایید . با کلیک بر روی علامت + هم می توانید انواع اقسام مولفه های چارت مانند Title ، Data Labels ، Legend را به دلخواه خود تغییر بدهید . همچنین با کلیک بر روی paintbrush هم قادر خواهید بود تا استیل و رنگ چارت ها را نیز تغییر دهید .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر