ریکاوری ذهنی در ۳۰ روز

   
نام نویسنده:
|
دسته بندی:
|
ما یک برنامه ۳۰ روزه برای کاهش استرس و تجدید روحیه شما آماده کرده ایم. هر روز روی تکنیک آن روز تمرکز کنید، ریلکس باشید و بدون فکر کردن به چیزهای دیگر تنها همان کار را انجام دهید، نتایج شگفت آن را پس از ۳۰ روز خواهید دید!

روز ۱- موسیقی شاد گوش کنید
امروز روز موسیقی است، ترانه های شاد گوش کنید، اجازه دهید تا شادی درون نت ها وارد بدنتان شود و لذت ببرید. آهنگ های شاد، خون را در رگهایتان به گردش در می آورد.

روز ۲- مدیتیشن کنید
یک جای خلوت پیدا کنید و با مراقبه، دقایقی ناظر افکارتان باشید، فقط ناظر باشید، همین و بس! مدیتیشن می تواند فشار خون را پایین آورده و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را ۴۷ درصد کاهش دهد. افرادی که مراقبه می کنند، کمتر دچار اضطراب، خشم، و افسردگی می شوند.

روز ۳- حرکات یوگا
حرکات معمول یوگا می تواند دنیایی از تفاوت ایجاد کند به خصوص وقتی که همراه با ریلکسیشن باشد، حتی اگر شما مقدار زیادی زمان نداشته باشید. تنها ۱۰ دقیقه طول می کشد تا یک سری ۸ تایی از حرکات را انجام دهید.

روز ۴- بیشتر بخندید
خندیدن به راستی بهترین درمان است. لحظات شادی را ایجاد کنید، با دوستانتان درمورد چیزهای خنده دار حرف بزنید و جوک بگویید یا یک وب سایت طنز را ببینید و اثرات آرامش بخش این کار را مشاهده کنید.

روز ۵- مانیکور و پدیکور کنید
با ۷۰۰۰ عصب موجود در انتهای دست و پا، یک پدیکور ناخن ها می تواند اثر یک ماساژ کوچک کاهش دهنده استرس را داشته باشد. به جای صحبت کردن با دیگران، چیزی بخوانید، به موسیقی گوش دهید یا فقط به آرامی روی پاهایتان متمرکز شوید.

روز ۶- لبخندتان را حفظ کنید
تحقیقات نشان می دهد که عمل ساده لبخند زدن ( حتی ادا درآوردن ) روی مراکز شادی در مغز اثر می گذارد. پس تمام امروز حواستان باشد که لبخند روی لبهایتان باشد!

روز ۷- در کنارهمسر یا خانواده باشید
گذراندن لحظات شاد در کنار همسر، می تواند موجب آرامش و شادی در وجود شما شود. امروز را فقط به همسرتان اختصاص دهید، کاری که هر دو دوست دارید انجام دهید، تفریحاتی که در دوران نامزدی از آن لذت می بردید را دوباره تکرار کنید. اگر ازدواج نکرده اید از بودن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

روز ۸- بدون تکنولوژی ها سر کنید
استفاده دائم از تلفن همراه و آنلاین بودن درچت و شبکه های اجتماعی ما را در وضعیت آمادگی دائمی و فوران آدرنالین قرار می دهد. نه تنها این طاقت فرسا است، بلکه سطح استرس را، به خصوص در زنان بالا نگه می دارد. ابزارهای الکترونیکی خود را برای چند دقیقه در هر روز خاموش کنید و از سکوت لذت ببرید.

روز ۹- یک روز با طبیعت
حضور در طبیعت به خودی خود آرامش بخش است، یک روز را به یک گردش زیبا در میان طبیعت اختصاص دهید، درمکانی خلوت و به دور از شلوغی، سعی کنید تا فقط از زیبایی ها لذت ببرید. خودتان را در میان درختان و مناظر و هوای تازه رها کنید و انرژی فضا را جذب کنید.

روز ۱۰- شکلات تلخ بخورید
یک تکه شکلات تلخ نه تنها برای قلب مفید است و انرژی شما را افزایش می دهد، همچنین می تواند به عنوان داروی ضد خشم شما نیز عمل کند. در یک مطالعه کوچک در سوئیس، شکلات سطوح هورمون های استرس زا را در گروهی با سطح عصبانبت بالا به سرعت کاهش داد.

روز ۱۱- تنفس
بخشی از اثرات آرامش بخش یوگا، به دلیل تمرکز بر تنفس است. تکنیک های ساده تنفس می تواند شما را آرام کند. یاد بگیرید چگونه تنفس کنید، این کار به شما حس قدرت و استحکام می دهد.

روز ۱۲- ماساژ بگیرید
نه تنها یک ماساژ خوب به راحتی شما را به حالت آرامش عمیق می رساند، همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به رفع فرسایش روزمره کمک کند. برای دریافت بهترین نوع آن و اطمینان از اینکه پول خود را درست خرج می کنید، سعی کنید که ماساژور مناسب را بیابید.

روز ۱۳- گریه کردن اشکالی ندارد
لازم نیست همیشه ابرقهرمان باشید، یک گریه خوب می تواند شگفتی ساز شود. در واقع، ۸۵ درصد از زنان می گویند پس از گریه کردن احساس بهتری دارند.

روز ۱۴- خودتان را سرزنش نکنید
این ساده ترین و مهم ترین کار برای دستیابی به شادی است. افسردگی ناشی از احساس گناه و بی کفایتی، می تواند شما را نابود کند. مدیریت علائم و نشانه های افسردگی به رویکردی عملی نیاز دارد، صبور باشید و سعی کنید تا آگاهانه دست از سرزنش خود بردارید و به یاد داشته باشید که این تمرین تنها مختص امروز نیست، سعی کنید همیشه این کار را انجام دهید.

روز ۱۵- آواز بخوانید
پژوهشگران دانشگاه منچستر، کشف کردند که یک ارگان گوش داخلی که در برابر صدای آواز واکنش نشان می دهد به بخش لذت مغز متصل شده است. بنابراین آواز بخوانید، به تنهایی در ماشین، یا در میان جمع (حتی اگر بسیار، بسیار بد می خوانید) این کار می تواند شادتر تان کند!

روز ۱۶- دوباره رنگ کنید
محققان دریافته اند، افراد در شرایط سخت، پس از آنکه چیزی به رنگ آبی را دیدند، کمتر احساس اضطراب کردند. از رنگ های آرامش بخش برای محل کار استفاده کنید و یک اتاق در خانه را رنگ کنید و یا با چیزهای آبی دکور کنید.

روز ۱۷- یک دفتر نگرانی ها بسازید
اگر شب ها ذهنتان به شدت درگیر است، نوشتن افکار در یک دفترچه می تواند کمک کند. داشتن یک دفترچه نگرانی به شما اجازه می دهد تا عوامل استرس زا را ببینید، و سپس آنها را تا فردا دور بریزید. کارشناسان معتقدند با این کار به بهترین وجه با استرس در طول روز مقابله خواهید کرد. بعد از ظهر یا غروب در دفتر خود بنویسید، چند ساعت قبل از خواب، بدین شکل ذهن شما به اندازه کافی برای خواب آرام خواهد بود.

روز ۱۸- به اسپا بروید
برا ی رفتن به یک اسپا برنامه ریزی کنید. اسپا ها مراکزی هستند که امکانات بسیاری را کنار هم گرد آورده اند، ترکیب ریلکسیشن با مواد غذایی سالم، ماساژهای هیجان انگیز و خدمات مراقبت از پوست و تکنیک های زیبایی در آنها وجود دارد.

روز ۱۹- تمرکز روی موارد کوچک
اگر لیست کارهایی که باید انجام دهید بسیار طولانیست، در نظر اول وحشتناک بنظر می رسد. تمرکز بر روی یک مورد در یک زمان می تواند به شما کمک کند با قدم های کوچک لیست را کوچک کنید. از خود بپرسید، “در حال حاضر چه کاری می توانم انجام دهم؟” یک کار کوچک در یک زمان انجام دهید و وقتی تمام شد، این سوال را دوباره از خودتان بپرسید.

روز ۲۰- فشار روی هوکو
محل گوشتی بین انگشت سبابه و شست خود را که در طب سنتی چینی هوکو نامیده می شود، فشار دهید. فشردن این نقطه بصورتی محکم برای فقط ۳۰ ثانیه می تواند استرس و تنش در قسمت بالای بدن را کاهش دهد.

روز ۲۱- غذاهای خوب بخورید
ارتباط غذا و خلق و خوی ما کاملا ثابت شده، اما مطالعات نشان می دهد که چیزهایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان ها و حتی اسید فولیک می تواند روحیه شما را تغییر دهد. رژیم غذایی خود را با مواد مغذی مانند ماهی آزاد، پر کنید. این کار ممکن است به نابودی استرس منجر شود.

روز ۲۲- برنامه تفریح را لغو نکنید
هنگامی که ما احساس استرس داریم، اغلب چیزهایی که باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم را حذف می کنیم، مثل تفریحات اوقات فراغت! تفریح و سرگرمی را در زمان استرس کنار نگذارید. اگر می توانید،برای آخر هفته برنامه ریزی کنید و واقعا برای چند روز روی کارهایی که از آن لذت می برید، تمرکز کنید.

روز ۲۳- از انجام چند کار با هم دوری کنید
انجام چند کار باهم استرس زا ست، گوشی های امروزی معمولا این امکان را به شما می دهد. در حالی که چت می کنید، به ایمیل جواب می دهید و در وب می گردید، این وحشتناک است. یک مطالعه جدیدا نشان داده است که انجام چند کار با هم شدیدا کارایی فرد را پایین می آورد.

روز ۲۴- کمال گرایی را رها کنید
نگرانی بیش از حد برای انجام همه کارها را رها کنید. جهان به پایان نمی رسد اگر خانه کمی به هم ریخته باشد و یا شام کمی دیرتر آماده شود یا اینکه در کار تغییر موقعیت پیدا کنید. انرژی خود را روی لذت بردن از زندگی و در کنار خانواده متمرکز کنید!

روز ۲۵- از منطقه تنش عبور کنید
اگر در خانه، ذهن شما هنوز هم مشغول وظایف کاری و هزاران چیز دیگر است، به احتمال زیاد استرس و تنش را با خود برای افراد خانواده به ارمغان خواهید آورد. مسائل محل کارتان را همان جا رها کنید و بگذارید در منطقه تنش بمانند، با آرامش وارد خانه شوید و دیگر به آنها فکر نکنید.

روز ۲۶- تکنیک خواب راحت
استرس می تواند به صورت رژه افکار در زمان خواب خود را نشان دهد وخواب نا خوشایندی را برای شما ایجاد کند. تکنیک هایی مثل ریلکس عضلات، با رها سازی تنش ها از بدن، می تواند موجب بهتر خوابیدن شما شود. در این روش دراز می کشید طوری که همه بدن روی یک سطح قرار داشته باشد، دست ها کنار بدن با کف دست ها رو به بالا، حالا از کف پا شروع کرده و روی تک تک عضلات بدن تمرکز کنید، عضلاتتان را شل و رها کنید و هرگونه انقباض و فشاری را دور کنید، وقتی کاملا احساس آرامش کردید سراغ قسمت بعدی بروید و همینطور تا سر ادامه دهید البته اگر تا آن زمان خوبتان نبرده باشد!

روز ۲۷- حرکت پل
وضعیت های یوگا که بر انحنای پشت تکیه دارند برای ریلکسیشن عالی هستند. در این وضعیت با باز شدن قفسه سینه امکان جریان آزادانه اکسیژن در ریه ها ایجاد می شود و موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون می شود. می توانید با استفاده از حرکت پل یک آرامش فوری در بدن ایجاد کنید.

روز ۲۸- گیاهان آرامش بخش
گیاهان دارویی طبیعی، درمان های موثری برای استرس هستند. بابونه استرس را کاهش داده و به عنوان یک آرام بخش ملایم عمل می کند، و انتقال دهنده های عصبی مانند اینوزیتول ممکن است موجب کاهش اضطراب شوند.

روز ۲۹- با همسرتان نجنگید
هر رابطه ای دارای فراز و نشیب است اما نحوه برخورد شما با فشار و استرس کلید ماندن درکنار هم است. مجادله و دعوا را کنار بگذارید و سعی کنید تا با آرامش و دید باز با هم رفتار کنید. هر دو شما احساس آرامش بیشتری می کنید اگر به یاد داشته باشید که در یک تیم هستید.

روز ۳۰- سیگارنکشید
اگر چه ترک سیگار در ابتدا شما را نا آرام و عصبی می کند، اما ادامه دادن آن خیلی بدتر است. گذشته از آسیبی که به ریه ها و قلب خود می زنید، سیگار کشیدن خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد!

 

دیگر اخبار نویسنده

ارسال نظر


  • VOROJ
    2016-05-03 10:52:17

    عالی بود متن .لطفا از این نوع سری مطالب بیشتر بزارید ....

    پاسخ دادن
شخصی سازی Close
شما در این صفحه قادر به شخصی سازی نمیباشید