انتخاب نام «گوگل» نتیجه یک اشتباه تایپی بود

google  f.jpg

گوگل، محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا، در ابتدای ظهورش نام دیگری داشت. هر روز، گوگل نقش فراگیری در زندگی ما دارد. این شرکت که امروزه با جست‌وجوی وب همواره به هم گره خورده است، در آغاز عرفان نام متفاوتی داشت.

اصطلاح BackRub نامی بود که امروزه با نام گوگل شناخته می‌شود. در دهه ۱۹۹۰، بیشتر موتورهای جست‌وجو نتایج را اساساً بر اساس تراکم کلمات کلیدی نمایش می‌دادند؛ به عبارت دیگر، هر چه یک عبارت خاص در یک صفحه وب بیشتر تکرار می‌شد، رتبه‌بندی آن صفحه در نتایج جست‌وجو بالاتر بود.

لری پیج و سرگی برین، در زمان انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ی دکتری، ایده استفاده از لینک‌ها برای ارتباط و کیفیت صفحات وب را ارائه دادند. این ایده به آن‌ها این امکان را داد تا با الگوریتمی نسبتاً ساده، نتایج بهتری را در جست‌وجو ارائه دهند.

به گزارش Android Authority، این ایده در بسیاری از جوانب شباهت دارد، به شکلی که مقاله‌ها بر اساس تعداد استنادها به آن‌ها قضاوت می‌شوند.

اولین نسخه از موتور جست‌وجو BackRub در اوت ۱۹۹۶ (مرداد و شهریور ۱۳۷۵) در وب‌سایت دانشگاه استنفورد منتشر شد. تکنیک رتبه‌بندی با نام PageRank بود، اما نام موتور جست‌وجو BackRub بود که به احتمال زیاد به وابستگی الگوریتم به بک‌لینک‌ها اشاره داشت.

larry-page-and-sergey-brin
-

در این تکنیک، سایت‌ها بر اساس تعداد و کیفیت لینک‌های مرتبط در نتایج جست‌وجو رتبه‌بندی می‌شدند که تأثیر مهمی در بهبود کیفیت موتور جست‌وجوی گوگل داشت. هنوز هم بک‌لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج گوگل هستند.

پس از موفقیت ایده پیج و برین، بخش زیادی از ترافیک وب‌سایت دانشگاه استنفورد به BackRub اختصاص یافت و این دو تصمیم گرفتند که یک دامنه اختصاصی برای خود بسازند. در همین زمان، نام BackRub مورد بازنگری قرار گرفت.

در سال ۱۹۹۷، همکار پیج و برین، شان اندرسون، نام Googolplex را پیشنهاد داد. Googol اصطلاحی ریاضی است که در سال ۱۹۲۰ ابداع شد و به معنای ۱۰ به توان ۱۰۰ است.

شاید جالب باشد که تغییر نام از Googolplex به Google اصلی‌اش به دلیل یک اشتباه تایپی بود. زمانی که اندرسون و پیج داشتند دامنه googol.com را بررسی می‌کردند، پیج به اشتباه google.com را تایپ کرد. او عاشق این نام شد و در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ (۲۴ شهریور ۱۳۷۶)، دامنه را تحت نام خود و برین ثبت کرد. یک سال بعد، شرکت گوگل در سپتامبر ۱۹۹۸ (شهریور و مهر ۱۳۷۷) به‌طور رسمی تأسیس شد.

در سال ۱۹۹۸، بیش از ۶۰ میلیون صفحه وب در گوگل وجود داشت و این تعداد تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۴۰۰ میلیارد صفحه افزایش یافت.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: androidauthority

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر