با کاهش فروش گوشی‌های جدید، بازار جهانی محصولات ری‌پک و دست‌دوم رونق گرفته است

آیفون ریپک.jpg

ظاهراً اکثر مردم همچنان گوشی‌های ارزان‌تر مثل مدل‌های ریفربیش یا دست‌دوم را به گوشی‌های نو ترجیح می‌دهند.

در سه‌ماهه‌ی اخیر، بازار فروش گوشی‌های هوشمند روند کاهشی داشته است که البته با توجه به رکود در اقتصاد جهانی، این آمار چندان تعجب‌آور نیست. گزارش‌های کانترپوینت و کانالیس نشان می‌دهند که حتی در صورت مشاهده‌ی نشانه‌های بهبود بازار گوشی‌های هوشمند در آینده، روند کاهش فروش این محصولات همچنان ادامه خواهد داشت. این گزارش‌ها اشاره می‌کنند که مردم همچنان خرید گوشی‌های ارزان‌تر را در اولویت قرار می‌دهند و به‌همین دلیل شاهد رونق بازار محصولات دست‌دوم، ری‌پک و ریفربیش هستیم.

گوشی‌های ری‌پک، دستگاه‌هایی هستند که درواقع دست‌دوم هستند اما قطعات و اجزای مختلف آن‌ها احتمالاً تعویض شده و مجدداً در جعبه‌هایی شبیه نمونه‌های اصلی و نو قرار داده شده‌اند. به عبارت دیگر، گوشی‌های ری‌پک در حقیقت محصولات دست‌دوم هستند که با برخی قطعات جدید و تعویض شده به بازار عرضه می‌شوند. اما گوشی‌های ریفربیش، دستگاه‌هایی هستند که به دلیل مشکلات و نقص‌های فنی به کارخانه‌ی سازنده مرجوع شده‌اند و پس از رفع مشکلات، بار دیگر با قیمت کم‌تر به بازار عرضه می‌شوند.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی کانترپوینت، بازار گوشی‌های هوشمند برای هشتمین سه‌ماهه‌ی متوالی با افت فروش مواجه بوده و در واقع میزان فروش این محصولات نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، حدود ۸ درصد کاهش داشته است. همچنین گزارش کانالیس نشان می‌دهد که افت فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ حدود ۱۱ درصد بوده است.

شرکت سامسونگ به دلیل عرضه‌ی تعداد زیادی گوشی میان‌رده‌ از سری گلکسی A، در این بازار تسلط دارد. گزارش کانترپوینت نشان می‌دهد که اپل جایگاه دوم در بازار را به‌خود اختصاص داده، اما سهم این برند نسبت‌به سه‌ماهه‌های دوم سال‌های گذشته بیشتر بوده است. همچنین شرکت‌های چینی مثل شیائومی، اوپو و ویوو نیز به ترتیب در جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. دلالت دارد که هر دو شرکت تحلیلی کانالیس و کانترپوینت، سهم بازار را برای برندهای مختلف سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند مشابهاً اعلام کرده‌اند.

global-smartphone-martket-sell-through-by-key-oems-64b6b398424f07b1a20c9fb4.webp
-

نمودار فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ و مقایسه با سال‌های قبل نشان‌دهنده‌ی رشد زیاد بازار گوشی‌های رده‌بالا است. گوشی‌هایی که به‌عنوان محصولات رده‌بالا شناخته می‌شوند و بیشتر از ۶۰۰ دلار هزینه دارند، اکنون حدود ۲۰ درصد از سهم بازار را تشکیل می‌دهند. این نتیجه نشان می‌دهد که همچنان تقاضا برای گوشی‌های گران‌قیمت و رده‌بالا وجود دارد.

تِک‌کرانچ به‌طور خاص به این نکته اشاره کرده‌است که سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ برای اپل بسیار موفقیت‌آمیز بوده، زیرا بیشتر آیفون‌های این شرکت از محصولات رده‌بالا هستند و قیمت‌های بالایی دارند. همچنین گزارش کانترپوینت نشان می‌دهد که فروش اپل در بازار هند با رشد سالانه‌ی ۵۰ درصدی همراه بوده است.

گرچه بازار کلی گوشی‌های هوشمند همچنان در حال کاهش است، گزارشی که اوایل سال جاری منتشر شد نشان می‌دهد بازار گوشی‌های ریفربیش و ری‌پک در مقایسه با سال گذشته، ۱۶ درصد رشد داشته‌اند. این نتیجه نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به خرید دستگاه‌های دست‌دوم دارند.

در نهایت، گزارش‌های کانالیس و کانترپوینت نشان می‌دهند که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند به‌سختی تلاش می‌کنند تا با ارائه‌ی طرح‌های تخفیفی و فروش ویژه، موجودی دستگاه‌های قدیمی خود را هرچه سریع‌تر عرضه کنند و بدین‌ترتیب، مسیر افزایش تقاضا برای گوشی‌های جدیدتر را بهبود دهند. همچنین کانالیس اشاره می‌کند که فعالیت‌های بازاریابی سازندگان گوشی‌های هوشمند برای معرفی محصولات جدید، افزایش یافته است. علاوه‌براین، شرکت‌هایی مانند ویوو، اوپو و شیائومی گوشی‌های زیر ۲۰۰ دلار خود را از طریق کانال‌های خرده‌فروشی به بازار عرضه می‌کنند که این اقدام می‌تواند کلید رشد چشم‌گیر فروش آن‌ها در کشورهای مثل هند باشد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techcrunch

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر