نسل بعدی هدست‌های واقعیت افزوده در راه است

Untitled-1.jpg

هدست‌های واقعیت افزوده Vision Pro شرکت اپل و Quest 3شرکت متا هنوز به بازار عرضه نشده‌اند؛ اما شرکت‌ سازنده آنها در حال به‌روزرسانی و طراحی ظاهری نسل بعدی از دنیای واقعیت افزوده خود هستند.

هدست‌های شرکت اپل و متا به زودی به بازار جهانی راه پیدا می‌کنند اما این دو شرکت پیش از عرضه رسمی، در حال کار بر روی نسل بعدی هدست‌های خود هستند. یکی از اهداف اپل، طراحی عینک مانند بود که با شکست روبه‌رو شد و پس از آن، تصمیم گرفت تا دستگاه را سبک‌تر و کوچک‌تر کند. نسخه اول این هدست یعنی Vision Pro، به دلیل وزن زیاد و بزرگی دستگاه باعث می‌شود که هنگام استفاده طولانی احساس خستگی در ناحیه گردن به کاربران منتقل کند.

از طرفی دیگر، متا به دنبال کاهش قیمت دستگاه‌های خود است؛ هرچند که Quest 3 قیمت کمتری نسبت به هدست اپل دارد اما نسبت به هدست قبلی خود یعنی Quest 2، حدود 200 دلار گران‌تر است. این شرکت قصد دارد تا قیمت هدست جدید خود را با مدل قبلی یکسان کند و به 300 دلار کاهش دهد تا طرفداران توان خرید آن را داشته باشند. Quest 3 همراه با وزن کمتر و سرعت بیشتر، تقریبا از همه جهات از نسل قبلی هدست خود بهتر است؛ تنها مشکلی که نسبت به نسل قبلی خود دارد، قیمت بالاتر آن است که حتی با افزایش قیمت، هنوز هم نسبت به ویژن پرو اپل بسیار ارزان‌تر است.

Apple-Vision-Pro-vs-Metas-Quest-3.png
طراحی Vision Pro و Quest 3 -

هدست Quest 3 در این ماه و Vision Pro شرکت اپل، سال آینده در بازار جهانی به فروش می‌رسد.

هرچند که هر دو محصول رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند اما اپل ادعا می‌کند که محصول بهتری را ساخته و کیفیت ویژن پرو به دلیل دوربین‌هایی با رزولوشن بالا (که باعث می‌شود از طریق هدست محیط اطراف خود را نیز مشاهده کنید)، تراشه قدرتمند M2 و نمایشگر با کیفیت، بسیار بهتر از رقیبان خود است؛ اما واقعا این دستگاه با قیمت 3.500 دلار ارزش خرید دارد؟

وضعیت برای شرکت متا کمی متفاوت است؛ آنها باور داردند که هدست طراحی شده به دلیل استفاده از ویژگی VR، برای بازی‌ها بسیار مناسب است و قیمت 500 دلاری آن باعث شده است که برای بعضی از کاربران گزینه مناسب‌تری نسبت به ویژن پرو باشد. البته باید سیاست‌های شرکت اپل در زمینه بازاریابی را دنبال و مشاهده کرد که چه روشی برای فروش هدست‌های خود در پیش می‌گیرد.

شرکت متا، استراتژی خود را برای Quest 3 تغییر داده است تا بیشتر شبیه به اپل شود و برای معرفی این محصول از کلمه متاورس استفاده نکردند و به جای آن، این دستگاه را به عنوان ابزاری برای بازی و برنامه‌های خاص معرفی کردند.

1685649631535.jpg
بازی‌های واقعیت مجازی -

برنامه جدید متا، کاهش قیمت هدست‌های جدید خود است. برنامه این شرکت برای سال آینده، ساخت یک هدست واقعیت ترکیبی است که شباهت زیادی با Quest 3 دارد اما از قطعات ارزان‌تری در آن استفاده شده است. در سال گذشته، متا یک هدست به نام Quest Pro معرفی کرد که هنگام عرضه، قیمت 1500 دلاری داشت اما بعد از شکست در بازار، قیمت آن به 1000 دلار کاهش یافت.

یکی از تصمیمات متا برای کاهش هزینه، حذف دسته‌های کنترلر و استفاده از دست خود انسان برای کنترل کردن اشیاء است. هرکسی که به دسته‌ها نیازی داشته باشد، می‌تواند به صورت جداگانه آنها را خریداری کند.

از طرفی، شرکت اپل در حال اماده شدن برای ساخت نسل بعدی ویژن پرو است که ممکن است یک حالت ارزان‌تر یا مدل قدرتمندتر باشد. این اقدام هنوز در مراحل ابتدایی است اما شرکت امیدوار است بتواند این دستگاه را کوچک و سبک کند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که برخی کاربران هنگام استفاده از این محصول (حتی در مدت کوتاهی)، با مشکلاتی شبیه به گردن درد روبه‌رو شده‌اند؛ اپل در نظر دارد تا به وسیله یک بند در بالای سر، این مشکل را حل کند اما استفاده از سخت‌افزارهای سبک‌تر بهترین راه‌حل برای این مشکل است.

IMG_0058.jpg
هدست ویژن پرو -

یکی دیگر از چالش‌هایی که این شرکت سعی در حل آن دارد، امکان استفاده آسان برای افراد عینکی است. هنگام طراحی ویژن پرو، شرکت اپل قصد داشت تا فضای باریکی را برای افرادی که عینک می‌زنند درون دستگاه قرار دهد و دستگاه را کمی نازک‌تر کند؛ اما تصمیم این شرکت عوض شد و به جای آن، قصد داشت با کمک گروه پزشکی Zeiss همکاری کرد و لنزهایی که به چشم افراد مناسب‌تر هست را به صورت آهنربایی، به جای لنز دستگاه خود وصل کند اما این کار سختی‌های خودش را نیز دارد؛ بنابراین، شرکت اپل برای آسان کردن کار مشتریان، تصمیم گرفت هدست‌های اختصاصی همراه با شماره چشم مشتری بسازد و برای او ارسال کند.

انجام این کار می‌تواند کار مشتری‌ها را راحت‌تر کند و امکان تجربه این دستگاه را برای همگان فراهم کند اما مشکلات جدیدی نیز به همراه می‌آورد؛ به عنوان مثال اشتراک‌گذاری یا فروش دوباره این دستگاه کار بسیار سختی خواهد بود، زیرا شماره چشم یک کاربر دیگر به جای لنز آن به کار رفته است یا اینکه شماره چشم هر نفر ممکن است در طول زمان تغییر کند.

ljkuhjklouk.jpg
همکاری اپل و Zeiss -

شرکت اپل، یک نگاه جاه طلبانه برای ساخت یک عینک واقعیت مجازی به جای هدست داشت؛ اما در سال گذشته به دلیل فناوری پیچیده بیش از حد، از انجام این کار منصرف شد. از طرفی شرکت متا نیز به دنبال چنین دستاوری است و به عنوان انجام زیرساخت‌های این کار قرار است که نسل دوم عینک‌های خود را با همراهی برند ری-بن منتشر کند. این عینک از واقعیت افزوده پشتیبانی نمی‌کند و تنها قابلیت‌های هوش مصنوعی، توانایی عکس و فیلم گرفتن و انجام تماس‌های تلفنی و گوش‌دادن به موسیقی و همچنین بازی را دارد.

در نهایت قرار است که شرکت متا هدست‌های خود را به مدل‌های ارزان و گران تقسیم‌بندی کند. این تقسیم‌بندی مرتبط به داشتن یا نداشتن ویژگی واقعیت افزوده است.

در پایان امیدواریم که این شرکت‌ها هرچه زودتر به طراحی عینک مانند هدست‌های خود نزدیک شوند و شاهد یک پیشرفت اساسی در زمینه تکنولوژی باشیم.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: bloomberg.com

photo_2023-11-11_16-30-34.jpg

امیرحسین چروم - تولید کننده محتوا

من یک نویسنده و تولیدکننده محتوا هستم که به دنیای گیم و تکنولوژی و همچنین فیلم و سریال علاقه مندم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر