چگونه در لینوکس از صفحه نمایش کامپیوتر خود فیلم بگیریم؟

چگونه در لینوکس از صفحه نمایش کامپیوتر خود فیلم بگیریم؟

گاه برای آموزش دادن چیزی روی کامپیوتر و یا اهداف دیگر نیاز داریم که از صفحه دسکتاپ خود فیلم بگیریم. اپلیکیشن های زیر بهترین ها برای ضبط صفحه نمایش روی سیستم عامل لینوکس می باشند.

چه بخواهید نشان دهید که چگونه یک نرم افزار کار می کند یا به یک تازه کار در لینوکس یاد بدهید که چگونه از سیستم عامل استفاده کند، بهترین ابزار برای شما ابزار ضبط صفحه است. 
در حالی که ویندوز، مک او اس و حتی اندروید خودشان آموزش های تصویری خوبی دارند، نرم افزار لینوکس این قابلیت را ندارد. خوشبختانه ما به شما پنج رکوردر یا ضبط کننده صفحه لینوکس معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید از صفحه دسکتاپ روی هر کامپیوتر و حتی رزبری پای فیلم بگیرید. 

در یک ضبط کننده صفحه یا اسکرین رکوردر باید به دنبال چه چیزی بگردیم؟ 
پیش از هر چیزی به عملکرد معمولی هر اسکرین رکوردر دسکتاپ نگاهی می اندازیم. 
برای مثال، باید بتواند همه صفحه دسکتاپ و یا پنجره یک اپلیکیشن را ضبط کند. به اضافه آن، باید بتواند چیزی که ضبط کرده اید را به رزلوشن خاص و نوع فایل خاص تبدیل کند. 
آیا می خواهید خودتان هم در ویدئو باشید؟ اگر اینگونه است بعضی از ابزارهای اسکرین رکوردر این قابلیت را دارند که می توانید از وبکم کامپیوتر خود برای فیلم برداری و میکروفون دستگاه خود برای ضبط صدا استفاده کنید. 
دیگر قابلیت ها شامل زوم و ابزار دنبال کردن موس می شود. به طور خلاصه، اسکرین رکوردر ها قابلیت های مختلفی دارند که باعث می شود یافتن یک نمونه که به کار ما می آید سخت شود. اما ما سعی می کنیم به شما کمک کنیم. 
1-    کازام (Kazam)
کازام که ساخت اوبونتو است، دستگاه های ARM و PowerPC و همچنین دستگاه های 32 و 64 بیتی را پشتیبانی می کند. کازام یک ابزار ضبط ویدئو دسکتاپ بسیار خوب است. این اپلیکیشن قادر به ضبط تمام صفحه، همه صفحه های دسکتاپ، یک پنجره و قسمت های مختلف دسکتاپ می باشد. کازام همچنین می تواند از طریق اسپیکرها و میکروفون شما صدا ضبط کند. 


آن را از طریق منیجر نرم افزار خود یا فرمان زیر نصب کنید: 
sudo apt-get install kazam
وقتی که کارتان تمام شد می توانید آن را توسط سیستم تری خاموش کنید. سپس به شما گفته می شود که آن را در صورت دلخواه ذخیره کنید و یا توسط نرم افزار ویرایش ویدئو خود ویرایش کنید. 
با قابلیت انتخاب دستگاه های صوتی، فرمت های ویدئویی و حتی گرفتن اسکرین شات، کازام اسکرین رکوردر بسیار خوب لینوکس برای تازه کارهاست. 

2-    وکواسکرین (Vokoscreen)
با یک UI بسیار راحت و قابلیت های جدید، وکواسکرین یک گزینه دیگر ضبط تصویر برای لینوکس است. این نرم افزار قابلیت ضبط و اجرا روی دسکتاپ شما را دارد، اما نیاز به گرافیک خیلی قوی مخصوص بازی دارید تا بتوانید از قابلیت های اجرا به صورت HD استفاده کنید. 


این اپلیکیشن در گیت هاب موجود است اما می توانید همچنین آن را با استفاده از فرمان زیر با اضافه کردن یک PPA نصب کنید. 
sudo add-apt-repository ppa:vokoscreen-dev/vokoscreen

sudo apt-get update

sudo apt-get install vokoscreen
همین که آن را نصب کردید می توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید. می توانید از همه دسکتاپ، یک پنجره، کل فضا یا محیطی خاص و بزرگ شده اطراف اشاره گر فیلم بگیرید. این اپلیکیشن برای ضبط ویدئو کلوس آپ بسیار مناسب است. 
کدک های ویدئو و صوت را می توانید انتخاب کنید، همچنین می توانید درایورهای صوتی، فرمت ویدئو و فریم ریت را تغییر دهید. می توانید از وبکم خود برای ضبط کردن استفاده کنید. کار کردن با آن بسیار ساده است و می توانید با استفاده از چند دکمه ضبط، توقف و پخش از ویدئوهای خود استفاده کنید. همچنین امکان به اشتراک گذاری نیز دارید که البته فقط به ایمیل محدود می شود. در نتیجه باید حواستان به اندازه فایل باشد. 

3-    سیمپل اسکرین رکوردر (Simple Screen Recorder)
شاید نامش " سیمپل" به معنی ساده باشد اما این اپلیکیشن قابلیت های خیلی بیشتری نسبت به سایر اپلیکیشن های معرفی شده در این لیست دارد. همین که آن را نصب کردید درمیابید که گزینه های زیادی از جمله قابلیت ضبط تمام صفحه، ضبط یک بخش، دنبال کردن فلش و همچنین امکان ضبط GL برای بازی های ویدئویی پیش روی شماست.


برای صرفه جویی در زمان هم می توانید برای انجام کارهای مختلفی که برای آن ها از صفحه فیلم میگیرید پروفایل های جداگانه درست کنید. صدا را نیز می توانید ضبط کنید و همچنین می توانید نوع ویدئو را با استفاده از دکمه Continue عوض کنید. وقتی که آماده شدید دکمه Start Recording را بزنید. به صورت پیش فرض ویدئو شما در دایرکتوری Home ذخیره می شود. 
اگر از یک توزیع مبتنی بر اوبونتو استفاده می کنید، باید پیش از نصب سیمپل اسکرین رکوردر مخزن PPA را نصب کنید: 
sudo add-apt-repository ppa:maarten-baert/simplescreenrecorder

sudo apt-get update

sudo apt-get install simplescreenrecorder
اگر سیستم شما 64 بیتی است و می خواهید اپلیکیشن های اوپن جی ال 32 بیتی را ضبط کنید فرمان زیر را اجرا کنید: 
sudo apt-get install simplescreenrecorder-lib:i386
( روش نصب را برای توزیع های دیگر می توانید در وبسایت توسعه دهنده بیابید.) 
سیمپل اسکرین رکوردر اصلا ساده نیست، ولی کار کردن با آن راحت است و قابلیت های بسیار خوبی دارد. 

4-    اسکرین استودیو (ScreenStudio)
برعکس دیگر ابزارهای فیلم برداری از تصویر در این لیست، اسکرین استودیو یک اپلیکیشن مبتنی بر جاوا است که به شما اجازه می دهد از دسکتاپ خود فیلم بگیرید و آن را در یوتوب و یا فیس بوک به اشتراک بگذارید. 
استفاده از آن بسیار ساده است. فقط کافی است آن را دانلود کنید. البته حتما اطمینان یابید که ffmpeg، PulseAudio و جاوا را از قبل روی کامپیوتر خود داشته باشید. سپس می توانید از منو منابع یا  Sources  برای تنظیم دسکتاپ و وبکم به عنوان یک منبع برای اضافه کردن صدا استفاده کنید. در صورت نیاز فرمت Output را انتخاب کنید و برای شروع و قطع کردن ضبط ویدئو خود Ctrl + R را فشار دهید. 
اسکرین استودیو سبک و انعطاف پذیر است، اما بعضی از قابلیت های لازم را ندارد. 

5-    رکورد مای دسکتاپ (RecordMyDesktop) 
این ابزار ضبط تصویر برای لینوکس روی تقریبا هر دستگاه، از جمله رزبری پای اجرا می شود. شما می توانید از نسخه بیسیک آن با استفاده از فرمان زیر استفاده کنید: 
sudo apt-get install recordmydesktop
همچنین می توانید از دو GUI،  gtk-recordmydesktop و qt-recordmydesktop استفاده کنید. 
وقتی که آن را نصب کردید، این ابزار ساده به شما گزینه های اضافی در منو Advanced و قابلیت انتخاب همه پنجره ها و یا یک بخش را می دهد. فقط به یاد داشته باشید که برای کدگذاری ویدئو پس از ضبط به آن زمان بدهید. ویدئو ها به دایرکتوری هوم یا خانه شما برده می شوند. 

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Amir Aref

دوشنبه, 08 مهر 1398

سلام خیلی ممنون . مطالب تون بسیار مفید بود

پاسخ

ثبت نظر