چگونه استفاده از سیستم GPS، شبکه تلفن همراه و شوک‌های الکتریکی این امکان را به بزها می‌دهد که بصورتی ایمن در مراتع چرا کنند؟!

چگونه استفاده از سیستم GPS، شبکه تلفن همراه و شوک‌های الکتریکی این امکان را به بزها می‌دهد که بصورتی ایمن در مراتع چرا کنند؟!

شرکت نروژی NoFence یک سیستم تعیین محدوده جغرافیایی را برای نگه‌داشتن و کنترل دام‌ها در یک منطقه جغرافیایی، ساخته است. در این سیستم گردنبندی بر پایۀ سیستم GPS ، شبکه تلفن همراه و جریان خورشیدی به گردن بزها بسته می‌شود و از این طریق وقتی دام‌ها به مرزهای از پیش تعیین‌شدۀ چراگاه خود نزدیک می‌شوند، این گردنبندها توسط تولید صدا و ارتعاشات بلند به آنها هشدار بازگشت می‌دهند. همچنین این سیستم می‌تواند تحلیل‌های رفتاری حیوانات را انجام داده و در صورتی که نشانه‌هایی از بیماری، صدمه و همچنین وجود درندگان در نزدیکی حیوانات باشد، کشاورز را از این مسائل آگاه می‌کند و به او هشدار می‌دهد. اما بدلیل استفاده از شوک الکتریکی در این محصول و نگرانی متخصصین اداره ایمنی مواد غذایی در مورد صدماتی که ممکن است به حیوانات وارد شود تولید و عرضه این محصول به بازار متوقف شده است. همراه با سایت فیسیت از ادامه این مطلب آگاه شوید.

شرکت نروژی NoFence یک سیستم تعیین محدوده جغرافیایی را برای نگه‌داشتن و کنترل دام‌هایشان از جمله گوسفندان و بزها در یک منطقه جغرافیایی مشخص، ساخته‌اند. سیستمی که نیاز به استفاده ازحصار را از بین می‌برد.
در این سیستم گردنبندی را به گردن بزها می‌بندند، گردنبندی بر پایۀ سیستم GPS ، شبکه تلفن همراه و استفاده از جریان خورشیدی. این گردنبندها بعنوان جایگزینی برای حصارکشی دام‌ها مخصوصا در زمینهای دور از دسترس و در مناطقی که امکان حصارکشی وجود نداشته یا نگهداری از آنها پرهزینه است، می‌باشند. 
وقتی دام‌ها به مرزهای از پیش تعیین‌شدۀ چراگاه خود نزدیک می‌شوند، این گردنبندها توسط تولید صدا و ارتعاشات بلند به آنها هشدار بازگشت می‌دهند. همچنین این دستگاه یک شوک الکتریکی با درجه پایینی را به حیوانات وارد می‌کند تا آنها را مجبور به برگشتن کند.
NoFence یک صفحۀ وب و یک نرم‌افزار مخصوص تلفن همراه را برای ارتباط با این گردنبندها ساخته که کشاورزان بتوانند از این طریق یک حصار مجازی بر روی نقشه راه‌اندازی کرده و گردنبندهای فعال را کنترل کنند و بر آنها نظارت داشته باشند. هنگامی که حصار مجاز ساخته شد، بصورت بیسیم با گردنبندها ارتباط برقرار کرده و این گردنبندها فعال می‌شوند. 
علاوه بر تعیین محدوده جغرافیایی، در صورتی که حیوان گرفتار شود یا گردبند خود را از دست دهد، این گردنبند به کشاورز هشدار می‌دهد. علاوه بر تمام موارد گفته‌شده، این سیستم می‌تواند تحلیل‌های رفتاری حیوانات را انجام داده و در صورتی که نشانه‌هایی از بیماری، صدمه و همچنین وجود درندگان در نزدیکی حیوانات باشد، کشاورز را از این مسائل آگاه می‌کند و به او هشدار می‌دهد.
این محصول شرکت NoFence برای چندسال مورد آزمایش قرار گرفت و برنامه‌ریزی شده بود تا در سال 2016 به بازار عرضه شود. اما استفاده از شوک‌های الکتریکی در این محصول نگرانی‌هایی را در مورد آسایش حیوانات بوجود آورده است.
متخصصین اداره ایمنی مواد غذایی نروژ استفاده از این گردنبندها را متوقف کردند زیرا شرکت NoFence  نتوانسته آنها را راضی کند که این گردنبندها با سلامت، رفاه و آسایش حیوانات سازگارند. 
از سوی دیگر وزارت کشاورزی و مواد غذایی نروژ اعلام کرده این تکنولوژی نیاز به آزمایش‌های بیشتری داشته و از متخصصین ایمنی مواد غذایی درخواست کرده تا تسهیلات لازم برای این مهم را فراهم سازند. 
وزیربهداشت نیز در بیانیه‌ای اذعان داشت: "رفاه و آسایش حیوانات از اولویت زیادی برخوردار است. چراندن حیوانات در مراتع هم برای حیوانات و هم برای صنعت کشاورزی بسیار مفید است، بنابراین انجام آزمایش‌های بیشتر در مورد این تکنولوژی امری اجتناب‌ناپذیر است." 
 

 

روناک قدیمی

روناک قدیمی

روناک ليسانس عمران داره، كارشناسي ارشد مهندسي ترافيك و حمل و نقل ، آيلتس جنرال ٦.٥ ، وی مدت ١ ساله كه تو پژوهشگاه حمل و نقل ترافيك مشغول به كار هست ، کنجکاو هست که با فناورياي جديد آشنا باشه ، چون يادگيري چيزاي جديد رو كلا دوس داره و همیشه به دنبال یه چالش جدید هست.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ابراهیم

یک‌شنبه, 19 دی 1395

هههه جالب بود ، مرسی

پاسخ

ثبت نظر