7 امکانی که می بایست از آنها در روتر های WIFIاستفاده کرد

7 امکانی که می بایست از آنها در روتر های WIFIاستفاده کرد

وای فای بهتر



صفحه پیشواز روتر بی سیم : دسترسی کاربر مهمان
مهم نیست که تنظیمات شبکه در محل کار شما انجام شده است یا در خانه ، امکان دسترسی به صفحه پیشواز برای کاربرمهمان با وای فای رایگان وجود دارد . بیشتر روترهای امروزی موجود در بازار قابلیت ایجاد دسترسی اسان کاربر مهمان به شبکه بی سیم شما را دارند . ( در برخی موارد این دسترسی بصورت پیش فرض نیز ممکن شده است . اگر امنیت شبکه برای شما مهم است می توانید از دسترسی افراد خارجی جلوگیری کنید اما بمنظور این کار باید ، دسترسی ازاد را در تنظیمات بردارید . )
اگر دسترسی را برای کاربر مهمان ممکن می سازید ، بهتر است که رمز کاربر مهمان را هرچند وقت یک بار تغیر دهید و اگر روتر قابلیت پشتیبانی چند فرکانس مانند 2.4GHz یا 5GHz  را دارد ، می توانید دسترسی کاربر مهمان را به فرکانس پایینتر 2.4GHz محدود کنید و دسترسی به فرکانسهای بالاتر را برای خود حفظ کنید . برخی از سازندگان با ایجاد قابلیت محدود سازی ساعات و یا دفعات اتصال کاربر مهمان در روز ، دامنه کنترل دسترسی را بیشتر کرده اند . بوسیله برنامه های کنترل تلفن همراه که توسط بیشتر سازندگان ارائه می شوند ، می توانید رمز را تغیر دهید ، دسترسی به فرکانسهای مختلف را کنترل کنید و در حال حرکت نیز دسترسی کاربر مهمان از مکانهای متعدد را ممکن و یا غیر ممکن سازید.



امنیت کودکان : کنترلهای والدین
کنترلهای والدین تنها غیرممکن سازی دسترسی کودکان به برخی از سایتها را در بر نمی گیرد ، در یک محیط کوچک بازرگانی ، استفاده از این قابلیتها بمنظور محدودکردن دسترسی به برخی از سایتها ، در طول ساعات کاری ، بسیار مفید است . فروشندگان روتر قابلیتهای کنترلی متعددی را ارائه می دهند که دامنه ای از کاربردها از مسدودسازی انفرادی دستگاه های خاص تا سیستمهای کنترلی جامع که دسترسی به سایتهای خارجی را کنترل می کنند را در بر می گیرد . این قابلیتها از طریق تنظیم روتر ، لایه های امنیتی دیگری را برای شبکه شما به ارمغان می اورند که قابلیت تشخیص ویروسها و سرقت اطلاعات را ممکن می سازد . 



دوبرابرشدن قابلیتها : اتصال حافظه های خارجی
روترهای جدید اشتراک اطلاعات خارجی را ممکن می سازد . نسل کنونی رایانه های پیشرفته می توانند با توجه به نوع دستگاه با استفاده از اتصالات USB2 , USB3 و یا اتصالات SATA مستقیما حافظه های خارجی را به روترها متصل کنند . این امر اتصال حافظه خارجی را به شبکه ، توسط خود شخص ممکن می سازد . دسترسی به این اطلاعات علاوه بر شبکه بندی از طریق مسیرهای چندگانه مانند سرورهای FTP  روتری که می توانند برروی حافظه هایی که بطور خارجی از طریق شبکه به روتر متصل شده اند پوشه بسازند ، نیز ممکن است . در اغلب موارد بیشتر حافظه های USB ، از حافظه های لمسی گرفته تا هاردهای جانبی را می توان متصل کرد و اطلاعات انها را به اشتراک گذاشت . درصورت پشتیبانی رایانه ، حافظه ها می توانند بعنوان سرور چند رسانه ای برنامه DLNA  را برای دستگاه های نصب شده برروی شبکه شما که DLNA را پشتیبانی می کنند ، اجرا کند . 



استفاده بیشتر از سرورهای متصل پشتیبان و چندرسانه ای
برخی از فروشندگان پای خود را از پشتیبانی حافظه های متصل به شبکه فراتر گذاشته اند . تعدادی از روترهای پیشرفته عملکرد DLNA تشخیصی را نیز دارند که می توان ان را بطور ساده به یک سرور چندرسانه ای با قابلیت کنترل دقیق چگونگی و مکان ارائه خدمات تصویری و صوتی مبدل کرد .از این برنامه های جانبی می توان جهت کنترل اشتراک داده ها در حافظه های خارجی استفاده کرد . همچنین برخی از سازندگان برنامه های پشتیبان را نیز ارائه داده اند که حافظه های خارجی را به بخشی از فرایند خودکار پشتیبان کاربر مبدل می کند .با کاهش مداوم قیمت این حافظه ها ، برای نمونه یک موسسه کوچک تجاری می تواند از یک هارد USB چند ترا بایتی که به یک روتر پیشرفته متصل است ، بعنوان واحد پشتیبان مرکزی استفاده کند .



اشتراک گذاری پرینتر

چاپ بی سیم پدیده جدیدی نیست ، اما با متعارف شدن اتصال USB ، می توان هر چاپگری را با اتصال به روتر به یک دستگاه متصل به اینترنت مبدل ساخت . برخی از سازندگان پرینترهای غیراینترنتی را درصورت اتصال به روتر پشتیبانی می کنند . در خانه و یا اداره هایی که استفاده از ای پد یا ای فون زیاد است ، چاپ سند با استفاده از یک دستگاه هوشمند ممکن می باشد .


کنترل داده ها از طریق اولویت بندی شبکه
ایا بهتر نیست سرعت اینترنت را برای برنامه هایی که اهمیت بیشتری دارند بالا برد ؟ در برخی از روترهای بی سیم قابلیت پشتیبانی خدمات کیفیت (QoS) و گسترش داده های چند رسانه ای بی سیم (WMM)  گنجانده شده است . درواقع جنبه مثبت توانایی واقعی این فناوریها افزایش محدود کارایی و جنبه منفی ان انجام تنظیمات برنامه و پهنای باند است . اگرچه سازندگان می دانند که دریافت سرعت مناسب شبکه برای برخی از برنامه ها اهمیت بیشتری دارد .
در بسیاری از روترها قابلیت تنظیم برنامه یا دستگاهی خاص بمنظور دریافت کارایی بهتر شبکه وجود دارد . ممکن است کاربر اصلی بخواهد عملکرد دستگاه های دارای کاربرد بیشتر را اولویت دهی کند و اتصال تلفنهای هوشمند یا تبلتها را در اولویت قرار ندهد . بطور مثال باافزایش ارائه خدمات راه دور توسط موسسه های تجاری ، می توان این خدمات را در لیست اولویت نام بندی و انها را از اتصالات اینترنتی غیرتجاری متمایز کرد.
فروشندگان همچنین به این امر توجه داشته اند که چگونه WMM و QoS با هم کار می کنند و دارای توانایی دیگری هستند که به فناوریهای دیگر اجازه می دهد بسیار منظم تر از قبل در کنار انها قرار گیرند . درگذشته ناسازگاریهای دو دسته از تنظیمات بسادگی عملکرد شبکه بندی بی سیم را کاهش می داد . 



برنامه های کنترل گوشی همراه
گوشی های هوشمند و تبلتها در اداره ها نیز ایفای نقش می کنند و سازندگان پیشرفت ابزارهایی که در دامنه دستگاه ، عملکرد بهتر و کنترل گوشی همراه  را ممکن می سازد ، مد نظر می گیرند . برخی از کاربردها همه منظوره هستند مانند اسکنرهای وای فای که بعنوان بخشی از روند عیب یابی در هنگام نصب و موقعیت یابی وسایل روتر ایفای نقش می کند . کاربرهای اصلی علاوه براین می توانند قدرت سیگنال ، حجم داده های موجود در معبر داده ها و کاهش عملکرد ناشی از روترها که برروی گوشی همراه اثر می گذارد را کنترل کنند . برخی از برنامه ها به شما اجازه می دهد از یک اتاق به اتاق دیگر بروید و قدرت سیگنال را در هر فضا بررسی کنید و مکانها و تنظیمات انتن روتر را قادر می سازد کارایی مطلوب را در هرمکان ارائه دهد .


مدنظر قراردهی تنظیم سازی بطور جدی
اگر از تنظیمات پیش فرض استفاده کنید ، عملکردی را از روتر دریافت می کنید که بطو ساده مدنظر داشته اید اما اگر زمان کمی را صرف تنظیم این ویژگی های پیشرفته کنید ، مزایای واقعی دستگاه به شما ارائه می شود . البته سازندگان مختلف قابلیتهای پیشرفته متعددی را برروی این دستگاه ها قرار داده اند ، درنتیجه باید برنامه ها و سخت افزارهایی که روتر شما پشتیبانی می کند را مدنظر قرار دهید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر