ناسا: سال 2016 گرم ترین سال در تاریخ بوده است

ناسا: سال 2016 گرم ترین سال در تاریخ بوده است

ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی اعلام کرده است که به دلیل گازهای گلخانه ای و عمدتا فعالیت های انسانی سال 2016 گرم ترین سال در تاریخ بوده است.

سال پیش واقعا گرم بود. در اصل پارسال گرم ترین سال در طول تاریخ است. این چیزی است که ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) اعلام کرده است. این خبر آشناست. فکر نمی کنید قبلا هم آن را شنیده اید؟ سال پیش  و سال قبل از آن. این سومین سالی است که دمای کره زمین بالاترین بوده است. اندازه گیری دمای کره زمین از سال 1880 شروع شده است. 
اداره ملی اقیانوسی و جوی اعلام کرده است که 2016 گرم ترین سال ضبط شده است و چند صدم درجه از سال 2015 بیشتر است. آخرین محاسبات نشان می دهد که دمای کره زمین نسبت به میانگین دما در قرن بیست 0.9 درجه سلسیوس افزایش داشته است. در مقایسه با اندازه گیری ها در قرن نوزده، دمای هوا 1.1 درجه سلسیوس افزایش داشته است. شاید به نظر زیاد نباشد، اما در مقیاس جهانی این رقم بسیار بالاست. ناسا و اداره ملی اوقیانوسی و جوی می گویند که دلیل عمده این تغییرات افزایش گازهای گلخانه ای به دلیل فعالیت های انسانی است. 


این که بتوان با توجه به همه ایستگاه های آب و هوایی و ماهواره ها به یک نتیجه واحد جهانی رسید کار دشواری است، اما ناسا می گوید که با تحلیل ها و بررسی هایش 95% مطمئن است که سال 2016 گرم ترین سال در تاریخ ضبط شده است. علاوه بر آن ،هشت ماه از دوازده ماه سال 2016 گرم ترین ماه ها در طول تاریخ بوده اند. مقداری از این داده توسط منکران تغییرات آب و هوایی مورد سواستفاده قرار گرفته اند. برای مثال چند هفته پیش بسیاری از رسانه های خبری اعلام کردند که در سال پیش دمای هوا کاهش یافته است. با این حال آن ها فقط داده های ماهواره ای که دمای زمین در زمستان و در نیم کره شمالی نشان می  داد را اعلام کردند. زمین اساسا آب است و بیشتر انرژی ما در آنجا قرار دارد. 
بیشتر این گرمای هوا در 35 سال اخیر رخ داده است و 16 سال گرم از 17 سال در طول تاریخ  از سال  2001 به بعد رخ داده است. دمای گرم در سال 2016 به دلیل تغییرات جوی به خاطر گازهای گلخانه ای و تاثیرات کوتاه مدت ال نینو رخ داده است. با این حال، دانشمندان اقلیم شناسی پیش بینی می کنند که در سال 2017 دما کمی افت داشته باشد. سال 2016 پایان چرخه ال نینویی بود که در سال 2014 شروع شد در نتیجه انتظار می رود که دمای اقیانوس آرام کمی کاهش داشته باشد. دانشمندان تخمین زده اند که ال نینو به خاطر 17- درجه سلسیوس افزایش دما رخ داده است. اما هنوز هم خیلی بالاتر از میانگین هستیم. در نتیجه احتمالا سال 2017 گرم تر از سال 2014 خواهد بود، حتی بدون ال نینو. 
منتظر باشید تا منکران گرمای زمین از میزان کاهش دمای هوا در سال آینده سواستفاده کنند. با وجود دولت ترامپ که آشکارا با علم تغییرات آب و هوایی مخالف است، تعداد متحدین افزایش می یابد!

 

 

با کانال تلگرام "فیسیت" همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر