آشنایی عمومی با کواد کوپتر

آشنایی عمومی با کواد کوپتر

معرفی کوادکوپتر

کوادکوپتر یا کوادروتور نوعی وسیله ی پرنده مولتی روتور است که نیروی پیشرانه خود را از چهار ملخ که به صورت عمودی نصب شده اند تامین می کند. کواد کوپتر به دلیل عدم استفاده از بال ثابت برای پرواز در دسته بالگرد ها (Rotor-craft) طبقه بندی می شود. کواد کوپتر ها برای ایجاد ثبات در پرواز از دو جفت ملخ استفاده می کنند که دو ملخ در جهت عقربه های ساعت (CW)  و دو ملخ بر خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت (CCW) حرکت می کنند که سرعت هر یک از موتور ها مستقل از سایر موتور هاست و با توجه به وضعیت کواد کوپتر نسبت به زمین که توسط سنسور های برد فلایت کنترل مشخص می گردد و دستوراتی که کاربر از طریق رادیو کنترل یا برنامه های از پیش تعیین شده به برد فلایت کنترل داده شده توسط برد کنترل پرواز ( Flight Control ) تعیین می گردد.

همبندی ملخ های ساعتگرد و پادساعتگرد کوادکوپتر که به صورت H ( دو ردیف موازی ) یا به صورت N ( ضربدری ) است در تصویر زیر نمایش داده شده است.

هر چند طراحی نخستین کوادکوپتر ها تقریبا به صد سال پیش باز می گردد اما این پرنده های جذاب در اوایل قرن بیست و یکم با پیشرفت سریع دانش کامپیوتر و الکترونیک، به تجهیزاتی مانند فلای کنترل الکترونیکی ، سنسور های الکترونیکی ، GPS و دوربین با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر تولید شدند و به یک باره محبوبیت فوق العاده ای بین مردم پیدا کردند. به کمک موتور ها و قطعات الکترونیکی، تولید کنندگان موفق به تولید کوادکوپتر در ابعاد کوچک شدند تا جایی که این وسیله بیشتر به صورت بدون سرنشین مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر کاربرد های Outdoor در داخل ساختمان ها نیز قابل استفاده است.

کوادکوپتر ها در مقایسه با هلی کوپتر های مرسوم با توجه به ساختمان مکانیکی ساده تری که دارند ، از قیمت پایین تر و با ابعاد کوچک و استهلاک کمی که دارند، از دوام بیشتری برخوردارند.


کاربرد های کوادکوپتر

کوادکوپتر های امروزی با اینکه طول عمر کمی دارند اما توانسته اند در زمینه های بسیاری نقش آفرینی کنند. کوادکوپتر ها در کشور ما و سایر نقاط جهان برای مصارف تجاری مانند فیلم برداری هوایی و مصارف تحقیقاتی و همین طور مصارف نظامی در کنترل ترافیک ، کنترل مرز ها و … به کار برده می شوند. این روز ها کوادکوپتر ها در حال گسترش حیطه ی فعالیت خود هستند و بزودی علاوه بر ارسال مرسوله ها از طریق کوادکوپتر ها و امداد رسانی از این طریق شاهد تاکسی های هوایی نیز خواهیم بود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر