چگونه به صورت امن اپلیکیشن های دسکتاپ را با داکر تست کنیم ؟؟

چگونه به صورت امن اپلیکیشن های دسکتاپ را با داکر تست کنیم ؟؟

با استفاده از داکر می توانید در محیطی امن اپلیکیشن های جدید نصب کنید و آن ها را امتحان کنید.

داکر یک پلت فرم " کانتینر" است، به این معنی که به اپلیکیشن ها اجازه می دهد در دنیای "جعبه شنی "خود اجرا شوند. این اپلیکیشن ها منابعی مانند فضای درایو سخت یا رم را با دیگر اپلیکیشن ها به اشتراک می گذارند اما به جز آن نمی توانند با برنامه هایی که روی سیستم میزبان اجرا می شوند مداخله داشته باشند. برای سرورهای شرکت های بزرگ این موضوع به آن معنی است که یک هکر نمی تواند از یک سرور وب مشترک برای دستیابی به دیتای مشتری دست یابد. 

برای کاربران دسکتاپ این به آن معنی است که یک اپلیکیشن خیلی جدیدی که هنوز از امنیتش مطمئن نیستید نمی تواند همه اطلاعات شما را پاک کند. 

مزایا و معایب استفاده از داکر
دلایل خوب زیادی وجود دارد که یک برنامه جدید را با داکر امتحان کنید، از جمله: 
•    این برنامه ها ایزوله هستند، در نتیجه نمی تواند آسیبی به سیستم شما برساند. 
•    کانتینرهای داکر مکانیزمی برای به روز نگاه داشتن اپلیکیشن ها  دارد، در نتیجه شما همیشه آخرین نسخه از برنامه ها را دارید. 
•    هیچ چیزی را واقعا روی سیستم خود نصب نمی کنید، در نتیجه با نسخه های معمولی برنامه خود دچار مشکل نمی شوید. برای مثال لیبرآفیس را روی سیستم میزبان و اوپن آفیس را روی یک کانتینر اجرا کنید. 
•    شما حتی می توانید چندین کپی از یک نسخه را به صورت همزمان روی دستگاه خود داشته باشید. این کار را با ورد 2016 امتحان کنید. 
•    بعضی از اپلیکیشن های داکر نسخه کوچک شده لینوکس خود را اجرا می کنند. در نتیجه حتی اگر اپلیکیشن به طور کامل با مک یا ویندوز سازگار نباشد با استفاده از کانتینر داکر می توانید آن را اجرا کنید. پیش از آن که کلا به لینوکس نقل مکان کنید آن را امتحان کنید. 
•    پاک کردن آن ها ساده است. از چیزهای جدید خوشتان نمی آید؟ کافی است کانتینر را پاک کنید و یکی جدید بسازید. 
از طرف دیگر، هشدارهایی در مورد استفاده از این اپلیکیشن ها وجود دارد. 
•    از آنجایی که در دنیای خود اجرا می شوند، به فایل های شما دسترسی ندارند، مگر این که خودتان این دسترسی را به آن ها بدهید. در نتیجه اگر می خواهید نسخه جدید لیبرآفیس را با داکر امتحان کنید ممکن است مجبور شوید برای این که فایل هایتان قابل دسترسی شود چند کار دیگر نیز انجام دهید. 
•    به طور کلی، اپلیکیشن های داکر هر چیزی که نیاز است اجرا شود را همراه خود دارند که معمولا شامل آرشیو هایی است که می توان از آن ها در برنامه های دیگر نیز استفاده کرد. حتی بعضی از آن ها خودشان یک سیستم عامل هم دارند. در نتیجه میزان مصرف فضای ذخیره سازی دیسک شما دو برابر می شود. 
•    آیکون های مناسب و چیزهای متعارف دسکتاپ را ندارد، بلکه به شما یک GUI می دهد که توسط آن می توانید کانتینرهای داکر را دانلود و نصب کنید، درضمن آنچه دانلود کرده اید در لانچر اپلیکیشن اصلی نشان داده نمی شود مگر این که خودتان آن را وارد کنید. 
•    مانند دیگر اپلیکیشن های منبع باز، دسترسی به آخرین نسخه ها و تعمیر باگ ها به لطف کسانی انجام می شود که این برنامه ها را در زمان های آزاد خود درست می کنند و زمان مشخصی ندارد. 
نصب و استفاده 
برای شروع و اجرا باید سه مرحله مقدماتی را اجرا کنید:     
1-    اول داکر را روی سیستم خود نصب و اجرا کنید. 
2-    سپس یک تصویر ( image)  برای اپلیکیشنی که می خواهید اجرا کنید یافته و دانلود کنید. وقتی که یک اپلیکیشن را به صورت نرمال نصب می کنید یک کپی از آن دریافت می کنید. تصویر در حکم یک قالب برای اپلیکیشن است، می توانید از یک قالب هرچندتا که دوست دارید نصب کنید. 
3-    در نهایت یکی از این کپی ها را که به آن کانتینر می گویند اجرا کنید. 
به هرکدام از این موارد با جزئیات نگاه می کنیم. 
نصب
در بیشتر توزیع های لینوکس می توانید داکر را به سادگی نصب کنید. در اوبونتو، از فرمان زیر استفاده کنید: 
sudo apt-get install docker.io
دیمن داکر را تایید کنید تا اجرا شود ( می دانید چگونه از  ps, grep و  pipes استفاده کنید؟) 
ps ax | grep dockerd
دیمن داکر به صورت پیش فرض و خودکار با بالا آمدن سیستم شما اجرا می شود، اما اگر می دانید چگونه تنظیمات سیستم خود را تنظیم کنید می توانید آن را تغییر دهید. 
اگر دوست دارید می توانید اپلیکیشن کروم سیمپل داکر UI (Simple Docker UI Chrome) را دانلود کنید. دستورالعمل های زیر را دنبال کنید تا بتوانید به داکر دیمن روی دستگاه خود متصل شوید. 


نکته: اگر از سیمپل داکر UI استفاده می کنید حتما در گروه کاربران " داکر" عضو شوید در غیر این صورت نمی توانید با استفاده از حساب کاربری معمولی خود فرمان های داکر را اجرا کنید. 
یافتن و نصب اپلیکیشن های دسکتاپ با داکر
حال که یک UI خوب دارید، زمان آن رسیده که چیزی برای نصب کردن بیابید. اول از همه باید به Hub سر بزنید، هاب یک مخزن اپلیکیشن است که توسط پروژه داکر میزبانی می شود. راه ساده دیگر برای یافتن اپلیکیشن های خوب جست و جوی آن ها از طریق گوگل است. در هر صورت از فرمان لانچینگ زیر استفاده کنید: 
docker run -it -v someoptions \
 -e more options \
 yet even more options...
این فرمان را در یک ترمینال وارد کنید تا اپلیکیشن را برای شما دانلود و اجرا کند. 


اپلیکیشن سیمپل UI می تواند به صورت خودکار آن را با استفاده از کلید واژه داکر هاب (Docker Hub) برای شما بیابد. 


وقتی که چیزی را که می خواهید یافتید روی لیست کلیک کنید و دکمه  Pull Image را انتخاب کنید تا تصویر اپلیکیشن را دانلود کنید. 


به یاد داشته باشید که یک تصویر یک " قالب" است. سپس باید یک کانتینر بسازید که از تصویر جدید شما استفاده کند. به تب Images بروید. سپس روی Deploy Container کلیک کنید تا یک کپی قابل اجرا از اپلیکیشن خود بسازید. 
اجرای کانتینر داکر جدید 
در خط فرمان با استفاده از فرمان زیر می توانید لیستی از همه کانتینرهای داکر خود دریافت کنید : 
docker ps –a


این فرمان لیستی از کانتینرها با اطلاعاتی در مورد آن ها به شما می دهد. برای ریستارت یک کانتینر نام موردی که می خواهید را انتخاب کنید و فرمان زیر را وارد کنید: 
docker start [containername]
با استفاده از این اپلیکیشن به صفحه “Containers” بروید و کانتینری که می خواهید را انتخاب کنید. روی دکمه “Start” که در سمت چپ بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید. اپلیکیشن شما در یک پنجره جدید درست مانند یک اپلیکشن معمولی روی دسکتاپ باز می شود. 


اپلیکیشن شما باید در یک پنجره جدید باز شود، درست مانند این که به صورت معمولی آن را نصب کنید. اما به یاد داشته باشید که این اپلیکیشن به صورت ایزوله نسبت به دیگر اپلیکیشن های شما قرار دارد. این کار به شما اجازه می دهد کارهای جالبی بکنید، برای مثال لیبرآفیس و اوپن آفیس را به صورت همزمان باز کنید. 


از داکر لذت ببرید
با داکر می توانید به راحتی و بدون خطر اپلیکیشن نصب ، اجرا کنید و آن ها را پاک کنید. وقتی که تنظیمات اولیه داکر را انجام دهید فقط یک فرمان run کافی است تا یک تصویر را دانلود کنید، از آن یک کانتینر بسازید و آن را روی دسکتاپ خود اجرا کنید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر