سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیا برای مبارزه با تغییرات جوی ساخته شد

سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیا برای مبارزه با تغییرات جوی ساخته شد

در ایالت وایومینگ که تولید کننده تقریبا 40 درصد زغال سنگ آمریکا است؛ ابررایانه جدیدی ساخته شده که "شاین" (Cheyenne) نام دارد. هدف از ساخت این ابررایانه مبارزه بر علیه تغییرات اقلیمی در دنیا است.

به‌گفته آسوشیتدپرس؛ این دستگاه که نزدیک به 30 میلیون دلار خرج روی دست سازندگانش گذاشته؛ سریع‌ترین ابررایانه در سراسر جهان است و در حال حاضر مشغول کار روی چندین پروژه است. یکی از این پروژه‌ها؛ کمک به تشخیص الگوهای هواشناسی بین چندین ماه تا چند سال آینده است.

شاین با ساخت مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی قادر به انجام پیش‌بینی‌های بهتر در رابطه با تغییرات آب‌وهوایی است. «ریچ لافت»؛ یکی از متخصصان "مرکز ملی تحقیقات جوی" در این خصوص می‌گوید: "ما معتقدیم پیش‌بینی‌های بهتر و دقیق‌تر آب‌وهوایی؛ فواید غیرسیاسی زیادی دارد: نجات جان انسان‌ها؛ کاهش هزینه‌ها و بهبود نتایج کسب‌وکار و کشاورزان."

شاین در شهر وایومینگ در ایالت وایومینگ مستقر شده و آن‌طور که آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد؛ در همین ابتدای کار توانسته پشتیبانی برخی از فعالان صنعت زغال سنگ و منتقدان و بدبینان تغییرات آب‌وهوایی را به‌دست بیاورد. هرچند که در طی چند ماه گذشته؛ رکود اقتصادی در این صنعت لطمات و خسارات سنگینی به بودجه این ایالت وارد کرد.

به‌عنوان مثال؛ فرماندار «مت مید» در تلاش است تا از قوانین و مقرراتی که در رابطه با جلوگیری از انتشار کربن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما وضع شده بود؛ شکایت کند. اما از پروژه شاین برای شتاب دادن به حرکت صنعت فناوری این ایالت حمایت می‌کند.

ولی برخی از این بیم دارند که پروژه شاین هم کارساز و قابل اجرا برای آینده نباشد. خیلی از هزینه‌های این ابررایانه توسط بنیاد علوم ملی آمریکا تأمین شده؛ ولی با روی کار آمدن دونالد ترامپ و نگاه ویژه وی برای رونق بخشیدن به صنعتی که منجر به تولید انتشار گازهای سمی می‌شود؛ بودجه این سازمان به‌خطر می‌افتد. حتی اگر بودجه این بنیاد کاهش پیدا نکند؛ این احتمال وجود دارد که سیاست‌های عجیب ترامپ باعث توجه کمتر به علوم مربوط به کره زمین و محیط زیست آن شود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ضدآمریکا

پنج‌شنبه, 05 اسفند 1395

مرگ بر آمریکا

پاسخ

ثبت نظر