همه چیز درمورد پاناسونیک لومیکس DMC-G80/G85

همه چیز درمورد پاناسونیک لومیکس DMC-G80/G85

با دوربین های جدید پاناسونیک لومیکس G80 آشنا شوید.

لومیکس G80 جدیدترین دوربین بدون آینه پاناسونیک است. این دوربین با وجود HDMI، فیلم برداری 4K و تثبیت کننده تصویر 5-axis دوربین بسیار خوبی برای فیلم برداری نیز هست.

در این مقاله همه چیز را در مورد این دوربین ها بخوانید. 

بدنه
برخلاف انتخاب نام گیج کننده، G80 نسخه بعدی G7 است. این نام گذاری نا مرتب به اندازه کافی عجیب هست، اما همه ماجرا نیست: انواع G80 در اروپا فروخته شده است و به تنها نیم ساعت فیلم برداری محدود می شود. این امر در مورد دوربین هایی که در اتحادیه اروپا فروخته می شود طبیعی است و دلیل آن پیچیده است. دوربین هایی که در امریکا فروخته شده اند G85 نام دارند و محدودیتی در زمان فیلم برداری ندارند. به جز این موضوع این دوربین ها کاملا یکسان هستند. 


با اندازه 128.4x89x74.3mm و وزن 500g، G80 اندازه و وزنی منطقی دارد. به اندازه سری های Canon EOS-M یا Sony 5000 سبک نیست، اما به اندازه Canon Rebel نیز سنگین نیست. 
هزینه این دوربین با لنزهای کیت در امریکا 1000 دلار است. G80دوربین گران قیمتی است، البته ارزشش را دارد چرا که قابلیت هایی دارد که معمولا در دوربین های بدون آینه یافته نمی شود. از جمله: 
•    سنسور M4/3 ، 16MP
•    فیلم برداری 4K
•    صفحه لمسی 3 اینچی چرخشی 
•    چندین کنترل اکسترنال 
•    منظره یاب زنده اولد
•    فلش پاپ- آپ 


سنسور M 4/3 روز به روز پر طرفدار تر می شود، در نتیجه لنزهای پاناسونیک یا الیمپوس با لنزهای شخص ثالث زیادی سازگاری دارند. البته این سنسور خیلی کوچک است، با اندازه 21.60 x 17.30 mm این سنسورها از APS-Cکوچک تر هستند. 


امکان فیلم برداری 4K نیز فراهم است، اما لازم به ذکر است که این دوربین " با وضوح بسیار بالا" با رزلوشن 3840x2160 ساخته شده اند. 4K واقعی یا سینمایی رزلوشن 4096x2160 دارد. البته این مشکل بسیار کوچکی است و برای بیشتر مردم مهم نیست، اما چیزی است که باید بدانید. 
صفحه نمایش 3 اینچی قابل چرخش واقعا عالیست. بسیار شفاف است و به تماس دست خوب واکنش نشان می دهد. بسیاری از دوربین ها قابلیت چرخش صفحه را دارند، اما متاسفانه خیلی از مدل های بالاتر این قابلیت را ندارند. این قابلیت خیلی خوب روی پاناسونیک نشسته و برای سلفی گرفتن خیلی خوب است. همچنین گزینه های زیادی نیز برای تغییر تنظیمات وجود دارد. در حالی که بعضی از منو ها کمی پیچیده هستند، خیلی راحت از سر راه شما کنار می روند تا بتوانید تصاویر را نگاه کنید. 
داشتن کنترل های اکسترنال زیاد قابلیت بسیار خوبی است. دکمه بالا سمت چپ حالت عکاسی را انتخاب می کند و به شما اجازه می دهد تا حالت stills، burst یا تایمر را انتخاب کنید. دکمه سمت راست بالا به شما اجازه می دهد از بین حالت های بسیار زیاد خودکار و دستی و همچنین ویدئو یکی را انتخاب کنید. این دکمه ها در کنار کلیدهای تابع در سراسر بدنه به شما اجازه می دهد بدون نیاز به صفحه نمایش لمسی بیشتر تنظیمات را انجام دهید. 


منظره یاب آولد قابلیت دیگری است که معمولا در دروبین های بدون آینه موجود نیست. اکثر دوربین ها که این قابلیت را دارند معمولا از یک فاصله یاب استفاده می کنند ( مانند فوجی فیلم X-pro 2). این منظره یاب بسیار عالی است. یک سنسور کوچک در بالا قرار دارد که وقتی چشمتان را روی آن قرار می دهید تصویر را از منظره یاب به صفحه نمایش تغییر می دهد. البته می توانید برای این کار از یک دکمه نیز که در سمت چپ قرار دارد استفاده کنید. 


در نهایت، فلش پاپ- آپ گزینه بسیار خوبی است. در حالی که ممکن است گاهی اوقات این قابلیت عکس را خراب کند باز هم بودنش خالی از لطف نیست. این فلش یک برامدگی DSLR-esque  در بالای دوربین ایجاد کرده است. 
G80 یک درپاه میکروفون و یک درگاه HDMI دارد. مینی HDMIمرسوم تر است، پس اگر می خواهید از HDMI استفاده کنید به یک آداپتور دیگر نیاز دارید. لازم به ذکر است که HDMI فول رزلوشن 1080p می باشد و صدا را نیز منتقل می کند. این دستگاه همچنین یک درگاه یو اس بی نیز دارد. 


فکوس خودکار ( اتوفکوس) 
وجود اتوفکوس روی G80 کاملا طبیعی است و فکوس این دوربین خیلی خوب عمل می کند. البته هنگام فیلم برداری به مشکل بر می خورد و نزدیک به یک قرن طول می کشد که وقتی شی تغییر می کند روی آن تمرکز کند. 


البته یک قابلیت تمرکز دیگر نیز موجود است. G80به شما اجازه می دهد که پس از این که عکس گرفتید هم روی آن فکوس کنید. این قابلیت به خصوص برای زمانی خوبی است که فکوس گوشی شما خاموش است. 
تثبیت تصویر 
تثبیت تصویر در G80 عالی است. بیشتر سازندگان دوربین به تثبیت کننده تصویر نوری (OIS) وابسته هستند. این قابلیت درون لنزها ساخته می شود و به صورت الکترونیکی لنز را حرکت می دهد تا لرزش دست و یا حرکات دیگر حذف شوند. این قابلیت اصولا خوب کار می کند اما نیاز به یک لنز دارد که آن را پشتیبانی کند. لنز کیت در این دوربین ها به همراه OIS می آید، اما G80 از روش از تثبیت تصویر الکتریکی ( EIS) استفاده کرده است. این قابلیت مانند OIS کار می کند، دوربین سنسور را به بالا، پایین ، چپ یا راست حرکت می دهد تا تکان ها را حذف کند. OIS ترکیب شده با EIS برای حذف تاری و تکان ها بسیار خوب عمل می کند. 
لنز
لنزهای کیت دوربین ها معمولا کیفیت خوبی ندارند. معمولا خیلی ارزان قیمت ساخته شده اند و در نور کم خوب عمل نمی کنند. اما پاناسونیک 12- 60mm متفاوت است. فاصله کانونی تعادل خوبی بین زاویه گسترده و زوم ایجاد می کند. خوش ساخت است و حلقه فکوس آن ضخیم و محکم است. دیافراگم متغیر f/3.5-5.6 به این معنی است که وقتی زوم می کنید تصویر تاریک می شود، و معمولا نیاز به تنظیمات دارد. اگر می خواهید به صورت دستی فکوس کنید مواظب باشید که این لنز " focus by wire” است. رینگ فکوس آن به جای مکانیکی الکترونیکی است. چرخاندن رینگ فکوس به دوربین یک سیگنال دیجیتالی برای تنظیم فکوس می فرستد. این قابلیت خوب کار می کن اما اگر به فکوس دستی مکانیکی عادت دارید عادت کردن به آن زمان می برد. 

 

کیفیت تصویر 

در اینجا نگاهی به چند عکس که با این دوربین گرفته شده می اندازیم. متاسفانه همانطور که می بینید کمی نا امید کننده است. کیفیت تصاویر عالی نیست و همانطور که می بینید فوکوس خودکار خیلی درست عمل نکرده است. در حالی که تصاویر تیز هستند اما به نظر می رسد که یک گوشی هوشمند بهتر عمل می کند. البته با تنظیمات بیشتر می توان کیفیت تصاویر را بهتر کرد. یک لنز حرفه ای می تواند تغییر بزرگی در کیفیت ایجاد کند. همه این تصاویر با این دوربین گرفته شده اند:  
 

 

 


 

کیفیت فیلم برداری 

نقطه قوت این دوربین ضبط ویدئو است. این دستگاه قابلیت های بسیار زیادی مانند اوج تمرکز دارد ( قابلیتی که بیشتر دوربین ها ندارند). 
وقتی که فیلم برداری 4K می کنید، فریمی از قلم نمی افتد و دستگاه شما داغ نمی شود، اما یک باگ کوچک دارد: قطع کردن ویدئو گاهی اوقات با مشکل مواجه می شود. 
در این قسمت تصویری از فیلم برداری 4K مشاهده می کند، میبینید که تصویر آن تیزتر از عکس های گرفته شده با دوربین است!

 

نقطه قوت G80 قطعا فیلم برداری است. در حالی که دقیقا در سطح GH4 ( و به هیچ وجه در سطح GH5) نیست، هنوز هم می تواند فیلم های با کیفیت بگیرد. البته G80 قابلیت های حرفه ای نسخه های قبلی را ندارد ( رنگ 4:2:2 روی HDMI، 4K غیر سینمایی)، اما اگر شغل شما فیلم برداری نیست، تغییری در وضعیت شما ایجاد نمی شود. 

رقیب اصلی این دوربین سونی A6500 است، اما داغ شدن آن مشکلی است که باعث می شود پاناسونیک برنده شود. 

 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر