مروری بر نقاط قوت و ضعف گوشی هواوی پی 10

مروری بر نقاط قوت و ضعف گوشی هواوی پی 10

همان‌طور که میدانید هواوی در نمایشگاه MWC 2017 از گوشی‌های بالا رده جدید خود با نام‌های پی 10 و پی 10 پلاس رونمایی کرد. در حالی که چند روز تا عرضه این محصولات در بازارهای جهانی فاصله زمانی مانده، با این حال ما با توجه به ویژگی‌های ذکر شده از سوی شرکت سازنده، در ادامه مروری بر نقاط قوت و ضعف گوشی هواوی پی 10 خواهیم داشت.

اگر یکی از دنبال کنندگان پرو پا قرص اخبار منتشر شده در بخش موبایل و تبلت فیسیت بوده باشید، بدون شک در جریان هستید که ما در این مطلب به طور اجمالی به معرفی پرچم‌دار جدید هواوی با نام هواوی پی ۱۰ پرداختیم و عنوان کردیم که طراحی پی ۱۰ با نسل قبلی آن یعنی هواوی پی ۹ تفاوت چندانی ندارد، به طوری که ما اکنون نیز با گوشی هوشمندی مجهز به فریم فلزی با گوشه‌هایی گرد، نمایشگری تخت و دوربین دوگانه در قاب پشتی رو به رو هستیم.

 هواوی پی ۱۰ به یک نمایشگر ۵٫۱ اینچی فول اچ‌دی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است و پوشش گوریلا گلاس ۵ نمایشگر را در بر گرفته است. مدل بزرگ‌تر گوشی پرچم‌دار جدید هواوی با نمایشگر ۵٫۵ اینچی Quad HD ارائه خواهد شد و رزولوشن صفحه‌نمایش، ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل است.

بار دیگر برند لایکا بر روی دوربین‌های دو گوشی سری P هواوی نقش بسته است. پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس اینک از دو دوربین ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم و ۱۲ مگاپیکسلی رنگی برخوردارند که قابلیت‌های بی‌شماری نظیر ارائه زوم هیبریدی و روشنایی پویا به آن‌ها اضافه شده است. دوربین مدل پلاس هواوی پی ۱۰ با ارائه گشادگی لنز f/۱٫۸ می‌تواند تصاویری بهتر را نیز به ثبت برساند. هواوی برای دوربین سلفی گوشی جدید خود نیز از سنسور دوربین لایکا استفاده کرده است که قابلیت‌های جذابی را برای تهیه یک تصویر جذاب سلفی به کاربران ارائه می‌کند.

هواوی پی ۱۰ از تراشه هشت هسته‌ای Kirin ۹۶۰، چهار گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند. یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی که گوشی پرچم‌دار جدید هواوی از آن استفاده می‌کند، بهره‌مندی از اندروید ۷ نوقا با رابط کاربری  EMUI ۵٫۱ و پشتیبانی از نسل ۴٫۵ G LTE است و شرکت هواوی، ادعا می‌کند که گوشی‌های پرچم‌دار جدید این سازنده در مقایسه با آیفون‌های شرکت اپل تا ۶۰ درصد عملکرد بهتری در زمینه پوشش دهی خواهد داشت. درنهایت کاربران عادی می‌توانند با هر بار شارژ باتری ۳۲۰۰  این گوشی، ۱ روز و ۸ ساعت از آن استفاده کنند و این در حالی است که کاربران پر استفاده نیز می‌توانند چیزی در حدود ۱ روز و ۳ ساعت از آن بهره ببرند.

طراحی

در حالی که در دست گیری پی ۱۰، حس یک گوشی لوکس و گران قیمت را به فرد القا خواهد کرد با این حال زبان طراحی به کار رفته در آن پیش‌تر توسط بسیاری از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند استفاده شده است.

درست همانند نسل قبلی، هواوی پی  ۱۰ نیز با ترکیبی از شیشه و فلز طراحی شده است. تمامی رنگ‌های آن از نمای پشتی فلت و استانداردی برخوردار است، اما نسخه آبی این گوشی حاوی یک بافت ویژه و خاص است که نمای آن را زیباتر کرده است. اگر از قسمت فوقانی به این دستگاه نگاه کنید، بدون شک متوجه شباهت غیرقابل انکار آن نسبت به آیفون ۷ خواهید شد و این در حالیست که پنل جلویی آن نیز شبیه به گوشی‌های سری گلکسی اس سامسونگ طراحی شده است.

برخلاف پی ۹، اسکنر اثر انگشت پرچم‌دار جدید هواوی اینک به زیر یک کلید هوم چند کاربردی آمده است؛ این کلید در زیر نمایشگر اصلی گوشی تعبیه شده است. البته ظرافت در طراحی در بخش‌های مختلف پی ۱۰ به‌خوبی به چشم می‌خورد. بدنه‌ی فلزی به کمک الماس، عالی تراش خورده و قسمت شیشه‌ای جلوی نمایشگر نیز بدون هیچ فضای خالی در دل فریم فلزی جای داده شده است.

این محصول از نمایشگری ۵٫۱ اینچی رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد که تراکم ۴۳۲ پیکسل را به ارمغان می‌آورد. به نظر می‌رسد که هواوی همچنان به سنت به کار گیری پنل‌های IPS فول اچ‌دی در پرچم‌داران سری پی پایبند خواهد ماند و ما در پی ۱۰ نیز شاهد این موضوع هستیم. پوشش گوریلا گلس ۵ نمایشگر در لبه‌ها دارای انحنای کمی است تا هنگام لمس صفحه حس خوبی به کاربر منتقل شود. لبه‌های گرد و صیقلی بدنه نیز در دست گیری گوشی را بهتر کرده‌اند.

از جمله دیگر تغییرات این گوشی در سنسور اثر انگشت می‌توان به صفحه هوم و نمایش لیست اپلیکیشن‌های اخیراً اجراشده اشاره کرد، برخلاف دیگر گوشی‌های اندرویدی در این سری هواوی خبری از دکمه بازگشت و لیست اپلیکیشن‌های اخیراً اجراشده نیست شما می‌توانید با یک بار لمس این سنسور، عملکرد بازگشت به عقب اجرا می‌شود؛ با دو بار لمس آن صفحه هوم نمایش داده می‌شود و اگر انگشت را روی سنسور از چپ به راست بکشید، اپلیکیشن‌های اخیراً اجراشده، لیست می‌شوند.

نقاط قوت

عدم جذب اثر انگشت در سطح بدنه: هواوی در ساخت پرچم‌داران جدید خود از پوششی به نام Hyper Diamond-Cut استفاده کرده است. این بدنه در حین شفافیت، اما ضد خط و خش است تا کاربران لذت بیشتری را همراه با گوشی خود ببرند. این یک قابلیت منحصر به فرد برای پی ۱۰ خواهد بود زیرا رقبای موجود در بازار همچون آیفون ۷ جت بلک و یا سایر گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی فاقد آن هستند.

دوربین قدرتمند: هوای پی ۱۰ از یک دوربین مونوکروم ۲۰ مگاپیکسلی با گشادگی f/۲ و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی رنگی با همین میزان گشودگی برخوردار است که می‌تواند جزئیات بیشتری را نشر دهد. در کنار این جهش سخت افزاری، قابلیت‌های نرم افزاری جذابی نظیر عکاسی حالت پرتره (Portrait Mode) نیز به نرم افزار دوربین این گوشی اضافه شده‌اند. به کمک این قابلیت، شما می‌توانید عکس‌های پرتره حرفه‌ای با بک‌گراند طرح بوکه تهیه کنید. مهم‌ترین تفاوت هواوی پی ۱۰ و پی ۹ در بخش عکس‌برداری را باید مربوط به دوربین سلفی پرچم‌دار جدید دانست. در پی ۹ اسمی از لایکا در دوربین سلفی دیده نمی‌شد، در حالی که می‌دانیم لایکا در فرآیند ساخت دوربین سلفی هواوی پی ۱۰ نیز سهمی بوده است.

ارتقا ظرفیت باتری: هواوی پی ۱۰ از یک باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپری و پی ۱۰ پلاس نیز از یک ۳۷۵۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد که ظرفیت آن‌ها نسبت به نسل قبلی ارتقا چشمگیری پیدا کرده است. همچنین هر دو گوشی به سیستم شارژ سریع سوپر شارژ تجهیز شده‌اند که امکان تماشای یک فیلم سینمایی کامل را با متصل بدون شارژ به مدت ۵ دقیقه را همراه دارد.

رابط کاربری غنی و ساده: قریب به اتفاق تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین رابط کاربری همان نسخه ایست که گوگل به طور خالص در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. هواوی نیز با توجه به همین موضوع EMUI ۵٫۱ را بسیار ساده و یکپارچه طراحی کرده است. این رابط کاربری مبتنی بر اندروید ۷ نوقا، در اغلب موارد به نسخه خام اندروید گوگل نزدیک است. به طور مثال یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های نرم افزاری آن، توانایی اجرای دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر است که این قابلیت را از نوقا به ارث برده است. یکی از نقاط قوت EMUI ۵٫۱، بهره‌مندی از هوش مصنوعی است که پیش‌تر در هواوی آنر مجیک نیز شاهد به کار گیری آن بودیم. این قابلیت از الگوهای مصرف کاربر گزارش‌هایی را تهیه کرده و پس از تجزیه و تحلیل آن‌ها، باعث کاهش مصرف انرژی توسط اپلیکیشن‌ها و در عین حال افزایش بهره‌وری با تقسیم قدرت سخت افزاری دستگاه می‌شود.

بهره مندی از پردازنده قدرتمند: هوای یکی از معدود تولید کنندگان گوشی همراهی است که از تراشه‌های ساخت خود در گوشی‌های هوشمندش استفاده می‌کند. بر همین اساس هواوی پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس نیز به تراشه کایرین ۹۶۰ مجهز شده‌اند. هرچند این پردازنده نسبت به تراشه‌هایی همچون اسنپ‌دراگون ۸۲۱ و اگزینوس ۸۸۹۰ عملکرد بهتری را از خود ثبت کرده، با این حال بایستی منتظر ماند و دید که در مقابل مدل جدید این پردازنده‌ها چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.

مواردی که می‌توانست پی ۱۰ را به گوشی هوشمند ایده آل تری تبدیل کند:

حافظه رم و حافظه ذخیره سازی داخلی بیشتر: هواوی پی ۱۰ تنها در یک مدل راهی بازار می‌شود و این یک نسخه از میزان ۶۴ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی و ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد. از طرف دیگر در حال حاضر گوشی‌های پرچم‌داری را در بازار شاهد هستیم که ۶ گیگابایت رم دارند با این حساب می‌توان گفت جای خالی میزان رم بیشتر در هواوی پی ۱۰ کمی به چشم می‌آید. در سوی دیگر این محصول همان‌طور که گفته شد از دوربین قدرتمندی بهره برده و علی رغم آنکه از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کند، با این حال بهتر بود در مدل‌های دیگری با ظرفیت ذخیره سازی بیشتر نیز به بازار عرضه می‌شد.

کاهش حاشیه کناری نمایشگر: در حالی که اغلب تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند امسال بر روی کاهش و حتی حذف حاشیه نمایشگر محصولات خود متمرکز شده‌اند، هواوی در پی ۱۰ از این مؤلفه پیروی نکرده است. در سوی دیگر اگرچه شاهد حذف لوگوی برند شرکت سازنده از قاب جلویی دستگاه هستیم، اما این کار صرفاً فضای بیشتری برای تعبیه سنسور اثر انگشت ایجاد کرده است. به این ترتیب می‌‌توان گفت هواوی به جای اینکه سنسور اسکن اثر انگشت را از پشت گوشی به جلو پی ۱۰ منتقل کند، بهتر بود که فکری به حال باریک‌تر کردن حاشیه صفحه‌نمایش نسبت به قاب گوشی می‌کرد.

افزایش رزولوشن نمایشگر: هم زمان با آنکه که سونی به سمت استفاده از نمایشگرهای ۴K در گوشی‌های پرچم‌دار خود روی آورده، هواوی همچنان معتقد است که بهترین وضوح تصویر به کار رفته در پنل گوشی‌، به دلیل فاصله چشم کاربر با آن‌، همان فول اچ‌دی است. بر همین اساس نیز پی ۱۰ به پنلی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ مجهز شده است که بهتر بود پنلی با وضوح QHD یا QHD+ جایگزین آن می‌شد.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر