اپل وضعیت درمان دیابت و مراقبت از آن را تغییر می دهد

اپل وضعیت درمان دیابت و مراقبت از آن را تغییر می دهد

شرکت اپل در حال کار کردن روی پروژه جدید خود برای ساخت دستگاه های پوشیدنی اندازه گیری سطح گلوکوز خون است.

اپل در حال کار کردن روی پروژه ای محرمانه برای ساخت دستگاه های پوشیدنی است که می تواند قند خون بیماران دیابتی را بدون نیاز به سوراخ کردن پوست اندازه گیری کند. پروژه ای که به گفته  CNBC در ابتدا ایده موسس شرکت اپل، استیو جابز بود.

شرکت اپل گروهی از مهندسین پزشکی از شرکت های مختلف را برای کار کردن روی این پروژه استخدام کرده است.

کُر، یک شرکت که اپل در سال 2010 آن را خریداری کرد بیش از پنج سال است که در حال کار کردن روی پروژه ای برای نظارت بر گلوکز خون غیر تهاجمی توسط دستگاه های پوشیدنی مانند یک دستگاه اپل واچ ( ساعت هوشمند اپل) است.

نظارت بر گلوکز به صورت سنتی نیازمند این است که بیمار دیابتی حداقل چهار بار در روز با چیزی نوک تیز، قبل و بعد از صرف غذا و قبل از خواب پوست خود را سوراخ کند تا گلوکز خون اندازه گیری شود.

بسیاری از بیماران دیابتی نوع 1 پمپ هایی برای فرستادن انسولین می پوشند و گاهی اوقات تا 16 بار در روز ناچارند آزمایش را انجام دهند.

یکی ازمزایای استفاده از نظارت مداوم بر گلوکز یا CGM هشدار به بیماران دیابتی در زمان هایی است که سطح گلوکزخون آن ها زیادی بالا یا پایین برود. هیپوگلیسمی می تواند باعث افت گلوکز تا زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر باشد. هیپرگلیسمی افزایش ناگهانی گلوکز خون است که می تواند باعث کتواسیدوز و یا حتی بدتر، به کما رفتن بیمار دیابتی شود.

اپل در حال انجام مطالعات امکان سنجی است و از متخصصین در این زمینه مشاوره می گیرد.

بازاری سودآور

مدیریت دیابت چیزی است که اخیراً بازار گوشی هوشمند و دستگاه های پوشیدنی روی آن تمرکز کرده اند.

قرار دادن سنسورهای گلوکز در دستگاه های پوشیدنی مشکلی بزرگ است اما پتانسیل این بازار بسیار بزرگ است.

ABI تخمین زده است که بازار آزمایش دیابت از 12 میلیارد دلار در سال 2016 به 17 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید. انتظار می رود که درآمد دستگاه های CGM در همین سال افزایش 41 درصدی داشته باشد. انتظار می رود که بیش از نه میلیون دستگاه پوشیدنی CGM تا سال 2021 به دست مشتریان برسد و سازندگان دستگاه های پوشیدنی مانند اپل و دیگر رقیبان نیز می خواهند سهمی در این بازار داشته باشند.

محصولات موجود

 

اپل در حال حاضر در حال شراکت با شرکت دکس کام است که مانیتور گلوکز  G5 را تولید می کند. در نتیجه کاربران اپل واچ می توانند با استفاده از یک اپلیکیشن که با آیفون آن ها همگام می شود قند خون خود را اندازه گیری کنند.

بسیاری از دستگاه های CGM مشکل دقت دارند و نیازمند کالیبراسیون مکرر با سنسورهای گلوکز خون هستند. با این حال، تنظیم کننده ها دریافتند که G5 آنقدر دقیق است که فقط هر دوازده ساعت یک بار به کالیراسیون نیاز دارد.

سیستم آزمایش خون ابوت لیبر سنسوری دارد که به مدت چهارده روز به بالای بازو متصل شده و هر دقیقه مایع میان بافتی را اندازه گیری می کند. این سیستم در ابتدا در اروپا ساخته شد و در حال حاضر در سی کشور دنیا موجود می باشد.

مدترونیک، یکی از رهبران بازار پمپ های انسولین برای دیابتی ها و سنسورهای تشخیص وضعیت گلوکز در امریکا سال پیش در اروپا، امریکای لاتین و استرالیا برای دستگاه های متصل گاردین خود مجوز گرفت.

سوانسون، سخنگوی این شرکت گفت: " CGM برای بیماران دیابتی حیاتی است و به آن ها این امکان را می دهد که سطح گلوکز خون خود را با گوشی و بدون نیاز به سوراخ کردن پوست دریابند. این دستگاه همچنین هنگامی که سطح گلوکز زیادی بالا و یا پایین است به بیماران دیابتی هشدار می دهد."

این اپلیکیشن که هم اکنون در کشورهای بسیار زیادی موجود است در ابتدا برای سیستم آی او اس ساخته شده بود. شرکت مدترونیک اعلام کرده که نسخه اندرویدی این اپلیکیشن به زودی منتشر خواهد شد.

سال پیش این شرکت اعلام کرد که مدترونیک اپلیکیشن موبایل Fitbit's iPro2 mLog را برای تنظیم سطح گلوکز خون منتشر می کند. این دستگاه از سیستم CGM پیشرفته iPro2 مدترونیک استفاده می کند. این اپلیکیشن برای هر دو آی او اس و اندروید موجود خواهد بود.

شرکت نمورا مدیکال انگلیسی سیستم sugarBEAT را ساخته است. sugarBEAT یک دستگاه نظارت بر گلوکز است که از پچ های یک بار مصرف استفاده می کند. این دستگاه ده میلی متری که به اندازه یک سکه است با استفاده از جریان الکتریسیته میزان مولکول مایع میان بافتی را اندازه می گیرد.

چنین تکنولوژی برای موارد استفاده دیگر نیز از جمله اندازه گیری های مربوط به ورزش کاران و میزان اندازه گیری کاهش اکسیژن در بیماران استفاده می شود. این پچ تا چهارده روز بدون نیاز به تعویض قابل استفاده است.

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر