مروری بر محصولات معرفی شده در مراسم شب گذشته (12 ارديبهشت) مایکروسافت

مروری بر محصولات معرفی شده در مراسم شب گذشته (12 ارديبهشت) مایکروسافت

همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم، مایکروسافت شب گذشته مراسمی را در جهت معرفی نسخه جدید سیستم عامل ویندوز 10 تدارک دیده بود. اگر موفق به دنبال کردن اخبار منتشر شده از این مراسم نشده‌اید، ما را در ادامه همراهی کنید تا باری دیگر مروری داشته باشیم بر آنچه ردموندی‌ها شب گذشته معرفی کرده‌اند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم، مایکروسافت شب گذشته مراسمی را در جهت معرفی نسخه جدید سیستم عامل ویندوز 10 تدارک دیده بود. اگر موفق به دنبال کردن اخبار منتشر شده از این مراسم نشده‌اید، ما را در ادامه همراهی کنید تا باری دیگر مروری داشته باشیم بر آنچه ردموندی‌ها شب گذشته معرفی کرده‌اند. با فيسيت همراه باشيد.

ویندوز 10 اس

همان‌طور که در جریان هستید، مایکروسافت به ازای فعال شدن هر دستگاه ویندوزی حق لاینسی را از شرکای سخت افزاری خود دریافت می‌کند. این مبلغ  چیزی در حدود یک چهارم قیمت تمام شده محصول نهایی را تشکیل می‌دهد از این رو در مکان‌هایی که قیمت معیار اصلی انتخاب پی‌سی یا لپ‌تاپ ویندوزی است، سعی می‌کنند که از مدل‌هایی با سخت افزاری میان رده استفاده شود.

هنوز هم چیزی نمی‌تواند جای لپ‌تاپ و دسکتاپ‌های ویندوزی را در زندگی روز‌مره بسیاری از ما پر کند، با این حال لپ‌تاپ‌های گوگلی یا همان کروم بوک‌ها  که عملاً برای اجرای سرویس‌های تحت کلود ساکنین مانتن ویو طراحی شده‌اند، می‌توانند برای کاربرانی که از لپ‌تاپ تنها برای انجام کارهایی مانند چک کردن ایمیل، گشت و گذاری در شبکه‌های اجتماعی و یا وبگردی استفاده کنند مفید باشند.

کروم بوک یک رایانه شخصی است که سیستم‌ عامل گوگل کروم (Chrome OS) را اجرا می‌کند. این دستگاه‌ها رده‌ای مجزا در رایانه‌های شخصی هستند که بین یک کلاینت ابری خالص و لپ‌تاپ‌های سنتی قرار می‌گیرند. دلیل استقبال بالا از کروم بوک‌ها به خصوص از سوی مراکز آموزشی که سخت افزار قدرتمندی نیاز ندارند و کاربران صرفاً به یک رابط برای انجام برخی کارهای ساده و تعامل استاد با هنرجویان احتیاج است، قیمت مقرون‌به‌صرفه کروم بوک‌هاست.

به دلیلی که در ابتدای مطلب بیان شد، مقرون‌به‌صرفه ترین لپ‌تاپ‌ یا پی‌سی‌های ویندوزی هم از کروم بوک‌ها گران‌ قیمت‌تر هستند و به همین علت سرعت رشد فراگیری ویندوز 10 در سه ماه اخیر نسبت به 3 ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است. تمام موارد فوق دست به دست هم داده که ردموندی‌ها را به عرضه نسخه‌ای از سیستم عامل ویندوز 10 که علی‌رغم بهره‌مندی از امکانات کامل با قیمت به مراتب ارزان‌تری در اختیار شرکای سخت افزاری و حتی کاربران عادی قرار گیرد  مجاب  کند.

این سیستم عامل که ویندوز 10 اس نامیده می‌شود، به نوعی برگ برنده مایکروسافت در برابر پلتفرم کروم او اس است که می‌تواند قیمت پی‌سی یا لپ‌تاپ‌های ویندوزی را در آینده به طرز چشمگیری کاهش دهد. همان‌طور که گفته شد ویندوز 10 اس از لحاظ رابط کاربری و شیوه تعامل با کاربر تفاوتی با ویندوز 10 پرو ندارد، با این حال کاربران قادر هستند تنها اپلیکیشن‌های یونیورسال را بر وی آن نصب نمایند و این یعنی آنکه امکان اجرای برنامه های وین 32 یا برنامه‌های کلاسیک ویندوز در این نسخه به کلی حذف شده است.

پلتفرم اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز تجربه‌ای از ویندوز است که بر اساس پلتفرم Universal ویندوز پدید آمده است و اولین بار در ویندوز 8 به با عنوان Windows RT معرفی شد. در هسته‌ اپلیکیشن‌های UWP این ایده نهفته است که کاربران می‌خواهند تجربه خود از اپلیکیشن‌ها بر روی تمام دستگاه‌هایشان یکسان باشد و آن‌ها می‌خواهند از هر دستگاهی که برایشان راحت‌تر و پر بازده‌تر است برای به انجام رساندن کارها استفاده کنند.

در ویندوز 10 کار توسعه‌ اپلیکیشن‌های UWP فقط با یک API صورت می‌گیرد، یک پکیج برای اپلیکیشن و یک استور برای تمام دستگاه‌های ویندوز 10 شامل کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و غیره. حالا پشتیبانی از انواع اندازه‌های صفحه نمایش و همچنین انواع مدل‌های تعامل با اپلیکیشن‌ها راحت‌تر شده است. چه توسط کنترل لمسی، موس و کیبورد، کنترلر بازی یا قلم کنترل شود.

در حال حاضر اغلب نرم‌افزارهای مایکروسافت بر مبنای پلتفرم یونیورسال توسعه می‌یابند، با این حال هنوز شرکت‌های نرم افزاری بزرگ همچون گوگل و یا توسعه دهندگان شخص ثالث زیادی برای پشتیبانی از آن اقدام نکرده‌اند. به گفته مایکروسافت قیمت پایه دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10 اس، 188 دلار خواهد بود که در قیاس با کروم بوک‌ها فوق‌العاده رقابتی است. شرکای مایکروسافت همچون ایسر، ایسوس، دل، سامسونگ و کمپانی‌های دیگر نیز محصولات مبتنی بر نسخه جدید ویندوز را طی ماه‌های آینده روانه بازار خواهند کرد.

البته در نظر داشته باشید که خریداران محصولاتی که از ویندوز 10 اس قدرت گرفته‌اند، در صورت تمایل می‌توانند سیستم عامل دستگاه خود را به طور رایگان به ویندوز 10 پرو ارتقاء دهند و این همان نقطه قوت نسخه جدید ویندوز در برابر کروم او اس محسوب می‌شود. به هر حال بایستی منتظر ماند و دید که مایکروسافت می‌تواند با این استراتژی توسعه دهندگان بیشتری را به عرضه اپلیکیشن‌های یونیورسال ترغیب کند و یا آنکه ویندوز 10 اس هم سرانجام به سرنوشتی مشابه با ویندوز آر‌تی دچار خواهد شد.

لپ‌تاپ سرفیس

بدون شک قدرت یک پلتفرم یا سیستم عامل جدید صرفاً به واسطه یک سخت افزار توانمند نمایش داده می‌شود و ردموندی‌ها نیز بر همین اساس شب گذشته اولین لپ‌تاپ سری سرفیس را معرفی کردند که به ویندوز 10 مجهز شده است. پیش از پرداختن به مشخصات لپ‌تاپ سرفیس باید متذکر شویم که این محصول برخلاف سرفیس پرو و یا سرفیس بوک قابلیت خم شدن نمایشگر و یا کیبورد جداشدنی را ندارد و به معنای واقعی کلمه تنها قابلیت‌های یک لپ‌تاپ کلاسیک را ارائه می‌کند.

لپ‌تاپ سرفیس از نمایشگری 13.5 اینچی با وضوح تصویر 2256 در 1504 پیکسل بهره برده و شرکت سازنده مدعیست که پنل LCD آن، باریک‌ترین نمونه خود در جهان محسوب می‌شود.

نکته دیگری که لپ‌تاپ سرفیس را به گزینه ایده‌آل تری در برابر کروم بوک‌های موجود در بازار تبدیل می‌کند، بهره‌مندی از سخت افزاری قدرتمندتر در کانفیگ‌های متنوع است که می‌تواند نیاز طیف وسیعی از کاربران را رفع کند. لپ‌تاپ سرفیس علاوه بر ظاهری دلنواز و کاربر پسند از یک باتری با عمر شارژ 14.5 ساعته بهره می‌برد که می‌تواند فروش مک‌بوک پروهای اپل را با مشکل مواجه کند. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کامل این محصول را مشاهده کنید.

ابعاد

۳۰۸٫۱ در ۲۲۳٫۲۷ در ۱۴٫۴۸ میلی‌متر

نمایشگر

۱۳٫۵ اینچ با فناوری پیکسل سنس
رزولوشن: ۲۲۵۶ در ۱۵۰۴ (۲۰۱ پیکسل در هر اینچ) نسبت ابعاد: ۳: ۲۳٫۴ میلیون پیکسل مجهز به سرفیس پن (Surface Pen)

پاسخگویی به ۱۰ لمس هم‌زمان

محافظ نمایشگر گوریلا گلس ۳

حافظه

۴ گیگابایت، ۸ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت رم

پردازنده

نسل هفتم پردازنده‌های اینتل (Core i۵ یا Core i۷ به انتخاب کاربر)

امنیت

تراشه TPM
سیستم محافظت Enterprise همراه با صفحه ورود ویندوز هلو (Windows Hello)

نرم افزار

ویندوز ۱۰ اس
با قابلیت ارتقا رایگان به ویندوز 10 پرو

حسگرها

حسگر تشخیص میزان روشنایی محیط

حافظه

درایو سخت ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی (SSD)

بدنه

جنس: آلومینیوم رنگ: پلاتینی دکمه‌های سخت افزاری: تنظیم صدا و پاور

وزن

یک کیلو و ۲۵۲ گرم

عمر باتری

تا ۱۴٫۵ ساعت پخش ویدیو

 کارت گرافیک

اینتل HD ۶۲۰ i۵
اینتل Iris Plus Graphics ۶۴۰ i۷

درگاه‌های ارتباطی

USB ۳ جک هدفون پورت Mini DisplaySurface Connect

دوربین، ویدیو و بلندگو

صفحه ورود Windows Hello دوربین جلو با کیفیت ۷۲۰p HD میکروفون استریو اسپیکرهای Omnisonic با کیفیت دالبی پریمیوم جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون

ارتباطات بی‌سیم

Wi-Fi: ۸۰۲٫۱۱ac Wi-Fi wireless networking; IEEE ۸۰۲٫۱۱a/b/g/n compatible بلوتوث: Bluetooth ۴ LE

محتویات جعبه

شارژر برق دفترچه راهنمای راه‌اندازی دستگاه اسناد و برگه‌های ایمنی و خدمات پس از فروش

سایر محصولات جانبی

 مایکروسافت در طول سال، 3 مراسم مختلف را برای معرفی محصولات جدید خود برگزاری می‌کند، رویداد MicrosoftEDU امسال نیز صرفاً در جهت معرفی  نسخه جدید سیستم عامل ویندوز و چند سرویس نرم افزاری جدید برگزار شده است. ردموندی‌ها در خلال این مراسم اعلام کردند که به زودی کامل‌ترین مجموعه نرم‌افزارهای آفیس که بر پایه پلتفرم یونیورسال توسعه یافته‌اند، در استور ویندوز 10 قرار خواهند گرفت. علاوه بر این از پاییز امسال امکان سفارش اکانت آفیس 365 و یا تمدید اکانت قبلی این سرویس از طریق استور ویندوز 10 فراهم خواهد شد. 

ردموندی‌ها همچنین شب گذشته دمویی از عملکرد اپلیکیشن View Mixed 3D را به نمایش گذاشتند که می‌تواند دنیای واقعیت افزوده را بدون هیچ سخت افزار خاصی به لپ‌تاپ‌، گوشی و یا تبلت‌های ویندوزی وارد کند. این اپلیکیشن در واقع با تحلیل اجسام مجازی می‌تواند آن را با ابعاد حقیقی با تصویر خروجی از روی دوربین ادغام و نتیجه را بر روی نمایشگر ارائه کند.

نسخه‌ای خاص از بازی ماین کرافت نیز شب گذشته به صورت محدود معرفی شد که در آن شیوه کد نویسی به کودکان آموزش داده می‌شود. در این نسخه ماین کرافت به بازیکنان این بازی اجازه استفاده از ابزار تعبیه شده با هدف یادگیری کد نویسی مثل: MakeCode, Scratch و Tynker را برای برقرار ارتباط با بازی را خواهد داد. ماوس جدید Surface Arc Mouse و امکان پیوست تصاویر سه بعدی به اسلایدهای ایجاد شده توسط نرم افزار پاورپوینت از دیگر مواردی هستند که مدیران مایکروسافت از آن‌ها در مراسم شب گذشته پرده برداشتند.

با كانال تلگرام فيسيت همراه باشيد


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر