5 روش برای خاموش کردن کامپیوتر لینوکس از طریق خط فرمان

5 روش برای خاموش کردن کامپیوتر لینوکس از طریق خط فرمان

بهترین خط فرمان ها برای خاموش سازی کامپیوتر لینوکس را در این مقاله بخوانید. با فیسیت همراه باشید.

چگونه با خط فرمان کامیپوتر لینوکس خود را خاموش یا ریستارت کنیم؟

هیچ سیستم عاملی بی نقص نیست. حتی اگر بود باز هم همیشه مشکلاتی با درایوها و اپلیکیشن ها پیش می آید. لینوکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این که این سیستم عامل از ویندوز باثبات تر است ( البته نه در همه¬ی موارد) زمان هایی پیش می آید که ناچار می شوید کامیپوتر لینوکس خود را ریستارت کنید. شاید به این دلیل که چیزی درست کار نمی کند، یا شاید توسط SSH به یک کامپیوتر یا سرور از راه دور متصل هستید و می خواهید دستگاه خود را ریستارت و یا به طور کامل خاموش کنید. 
اما چطور می خواهید این کار را انجام دهید؟ فرمان های زیادی برای خاموش یا ریستارت کردن ( یا ریبوت) یک کامپیوتر لینوکس از طریق خط فرمان وجود دارد. 
در این مقاله نگاهی به این فرمان ها و این که چه زمانی باید مورد استفاده قرار گیرند می اندازیم. 


1-    خاموش کردن ( Shut down)

اگر کارتان با دستگاه لینوکس خود تمام شده است و می خواهید آن را خاموش کنید باید از روش خاموش سازی که از طریق SHH فرستاده می شود استفاده کنید ( اگر از کامپیوتر ویندوز استفاده می کنید ابزارهای SHH بسیار زیادی برای شما موجود است). این کار برای وقتی صورت می گیرد که می خواهید به طور کلی کامپیوتر را خاموش کنید ( تا زمانی که تصمیم بگیرید آن را ریبوت کنید) یا ریستارت کنید. فرمان به این صورت است: 
shutdown [option] [time] [message]
برای مثال برای خاموش کردن سریع کامپیوتر از این فرمان استفاده کنید:
shutdown -h now

فرمان خاموش سازی


-h به معنی درنگ است در حالی که now به این معنی است که این اقدام باید سریعاٌ صورت گیرد. شما می توانید از تأخیرات زمانی مختلف استفاده کنید. برای مثال می توانید از 5+ استفاده کنید که به این معنی است که در طول پنج دقیقه کامپیوتر شما خاموش می شود. 
اگر می خواهید یک پیام بنویسید، کاربرانی که در شبکه هستند پیام را به این صورت دریافت می کنند: 
shutdown -h +5 "The server is shutting down, please save your work and log off."
شما می توانید لیست همه ی سوئیچ های این گونه فرمان ها را با فرمان زیر بیابید: 
[command] –help

فرمان خاموش سازی

 

ریسارت با –r
یک روش دیگر این است که از فرمان –r برای ریستارت کامپیوتر استفاده کنید. این فرمان به جای –h استفاده می شود، در نتیجه برای ریستارت یک کامپیوتر یا سرور از این فرمان استفاده کنید: 
shutdown -r +5 "The server is restarting in five minutes, please save your work and log off."
هر فرمان ریستارت یا خاموش سازی با وارد کردن –c کنسل می شود. 
shutdown –c

2-    ریبوت (reboot)

ریبوت


از آنجایی که فرمان خاموش سازی دارای گزینه ریستارت نیز هست، جای تعجب نیست که فرمان ریبوت نیز یک گزینه خاموش سازی داشته باشد. 
فرمان ریبوت استاندارد این است: 
Reboot
با این کار کامپیوتر شما خاموش و دوباره روشن می شود. اما اگر می خواهید که دستگاه خود را کلاٌ خاموش کنید از این فرمان استفاده کنید: 
reboot –p
روش دیگر مجبور کردن کامپیوتر به ریبوت شدن است. این کار برای وقتی مناسب است که کامپیوتر شما درست کار نمی کند و ناچار به ریستارت سریع و اجباری هستید: 
reboot –f

3-    درنگ (halt)

در قسمت بالا سوئیچ –h را دیدیم، اما حالت مکس می تواند به خودی خود نیز به عنوان یک فرمان عمل کند. این فرمان باعث می شود که کامپیوتر درجا خاموش شود: 
Halt
می توانید از –f نیز به همراه halt استفاده کنید، اما ممکن است سیستم شما به مشکل بربخورد. 

4-    خاموش سازی ( PowerOff) 

شاید شما از فرمان poweroff خوشتان بیاید. اما باید بدانید که کارایی آن دقیقاٌ مشابه halt است با این فرق که باید دو برابر تایپ کنید. 
با این حال علاوه بر امکان استفاده از –f برای ایجاد اجبار در خاموش سازی، همچنین می توانید از سوئیچ –w برای سرعت بخشیدن به ریبوت سیستم با استفاده از /var/log/wtmp استفاده کنید. این ابزار، ابزاری مفید برای رفع اشکال است. درضمن verbose- می تواند مشکلات ایجاد شده با خاموش سازی را رفع کند. 

poweroff –verbose

5-    گزینه اورژانسی : REISUB

همه ی موارد بالا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که دستگاه بدون مشکل عمل می کند. اما اگر خراب شد چه؟ اگر کامپیوتر یا سرور هنگ گرد و نتوانست آنطور که ما می خواهیم ریبوت شود؟
پاسخ یک ترکیب در صفحه کلید است. اگر با ویندوز آشنایی دارید حتما کلید های Ctrl + Alt + Del و یک منو با گزینه Shutdown را می شناسید. اگر آن ها را برای مدت طولانی فشار دهید دستگاه به طور خودکار خاموش می شود. روی مک کافی است که دکمه پاور را فشار دهید. ( این گزینه روی دستگاه های ویندوز نیز کار می کند). 

کلید Alt


در لینوکس این ترکیب برای ریبوت Alt + Print Screen + B می باشد. با این حال اگر کار نکرد و یا مشکلات پیچیده تری پیش آمد می توانید این ترکیب را تغییر دهید. 
به این کار REISUB می گویند.
برای این کار باید گزینه های Alt + Print Screen و سپس کلید های R E I B U S را فشار دهید. هنگام فشار دادن این کلیدها بین هرکدامشان یک تا دو ثانیه وقفه بیندازید. البته باید بدانید که این متد روی ماشین هایی با معماری ARM ( مانند رزبری پای) جواب نمی دهد. 

کمک! من اشتباهی کامپیوتر لینوکس یا سرور خود را خاموش کردم!

دیدیم که چطور می توان یک فرمان خاموش سازی یا ریستارت را کنسل کرد. با این حال گاهی پیش می آید که وقتی که یک پروسه خیلی مهم در حال اجراست، به خصوص روی یک سرور از راه دور اشتباهی کامپیوتر خود را خاموش می کنیم. یک روش برای این کار نصب مولی-گارد (molly-guard) است که پس از بررسی بعضی پارامترها خاموش سازی را متوقف می کند. 
برای مثال اسکریپتی داریم که جلسات SSH را بررسی می کند ( که از FTP) متفاوت است. اگر فرمان reboot, halt, poweroff,  یا shutdown را وارد کنید، مولی-گارد از شما نام میزبانی که قصد بستنش را می خواهد. 

مولی- گارد


برای این کار مولی-گارد را در ترمینال نصب کنید: 
sudo apt-get install molly-guard
مولی-گارد که در پیش زمینه فعالیت می کند فرمان هایی مانند poweroff را شناسایی کرده و اعلام می کند که یک جلسه SSH یافته شده است. شما می توانید نام میزبان سرور را برای تأیید خاموش سازی وارد کنید یا برای کنسل کردن کلیدهای Ctrl + C را فشار دهید. 
این پنج روش خاموش سازی کامپیوتر لینوکس از طریق خط فرمان بسیار مفید هستند چرا که می توانید از آن ها روی کامپیوتر و یا یک SSH از راه دور استفاده کنید. از آنجایی که این فرمان ها به صورت مختصر هستند می توانید خیلی سریع از آن ها استفاده کنید که ممکن است باعث ریبوت های اشتباهی شود. خوشبختانه مولی- گارد می تواند از این اتفاق پیشگیری کند. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر