کدام محیط دسکتاپ لینوکس با شخصیت شما بیشتر سازگار است؟

کدام محیط دسکتاپ لینوکس با شخصیت شما بیشتر سازگار است؟

انتخاب محیط دسکتاپ در لینوکس می تواند تأثیر خیلی زیادی در تجربه شما از لینوکس داشته باشد. اما کدام یک با شخصیت شما سازگار تر است؟

محیط دسکتاپ لینوکس مناسب با شخصیت خود را بیابید. 

تعویض به لینوکس به راحتی انتخاب بین کامپیوتر ویندوز، مک بوک یا کروم بوک نیست. شما نمی توانید بروید و بدون تحقیق برای خودتان لینوکس نصب کنید. توزیع های بسیار زیادی وجود دارند که باید از بین آنها انتخاب کنید. علاوه بر این تصمیم باید یک محیط دسکتاپ نیز انتخاب کنید. با این کار انتخاب می کنید که روی صفحه چه چیزی ببینید. این تصمیم بیشتراز انتخاب یک توزیع روی تجربه استفاده شما از لینوکس تأثیر می گذارد.
ما می توانید لیستی از محیط های دسکتاپ منبع باز و رایگان را به شما معرفی کنیم، اما اگر یک تازه کار هستید چیزهای بیشتری را باید یاد بگیرید. برای شروع به این سوالات فکر کنید: چه نوع کاربر کامپیوتری هستید؟ آیا آیکون ها روی دسکتاپ شما همیشه نامرتب هستند؟ دوست دارید در یک اپلیکیشن تمام صفحه منظم کار کنید؟ ابزارهای شخص ثالث زیادی برای تم و چیزهای دیگر روی سیستم عامل خود نصب کرده اید؟ 
با توجه به پاسختان به این سؤالات بعضی از محیط های دسکتاپ برای شما جذاب تر هستند. در این مقاله به شما می گوییم که کدام محیط دسکتاپ بیشتر برای شخصیت شما مناسب است. 

میمینالیست

دوست دارید همه چیز ساده باشد. حتی یک نوار وظیفه اضافی یا یک دکمه حواس شما را پرت می کند و نمی توانید کار خود را انجام دهید. رابط های کاربری باید از رنگ های پایه استفاده کنند و تنها دکمه های اساسی را داشته باشند. اگر یک اپلیکیشن گزینه ها و قابلیت های زیادی نداشته باشد با آن مشکلی ندارید. هیچ آیکونی روی دسکتاپ شما وجود ندارد و ترجیح می دهید که رابط کاربری اجازه این کار را هم به شما ندهد!

پانتئون


اگر شما به این صورت هستید از پانتئون (Pantheon) استفاده کنید. محیط دسکتاپی که در سیستم عامل المنتری (Elementary OS) استفاده شده است. 
یاد گرفتن رابط کاربری این دسکتاپ بسیار ساده است. منو در سمت چپ بالا اپلیکیشن ها را نشان می دهد. داک در سراسر پانل اپلیکیشن های مورد علاقه شما و اپلیکیشن هایی که باز هستند را نشان می دهد. شاخصه های بالای صفحه زمان، طول عمر باتری، صدا وضعیت شبکه را نشان می دهند. سیستم عامل المنتری یکپارچه ترین و مرتب ترین اپلیکیشن های پیش فرض را در بین دیگر سیستم عامل های لینوکس به شما ارائه می دهد. 
GNOME را نیز در نظر داشته باشید. اپلیکیشن های GNOME نیز به سادگی اپلیکیشن های سیستم عامل المنتری هستند. در اصل مرورگر پیش فرض سیستم عامل المنتری و دیگر اپلیکیشن های از پیش نصب شده برنامه های GNOME با کمی تغییر هستند. پوسته GNOME به اندازه پانتئون مینیمالیستی نیست اما پیچیده هم نیست. 
شروع کنید:
1-    پانتئون جزئی از پروژه المنتری است. اول سیستم عامل المنتری را دانلود کنید. شما می توانید پانتئون را روی دیگر توزیع ها مانند اوپن سوس (openSUSE) و آرچ لینوکس (r Arch Linux) نیز اجرا کنید، اما بهتر است این کار را در صورتی انجام دهید که رابط کاربری آن را کمی تغییر دهید. 
2-    GNOME محیط دسکتاپ پیش فرض فدورا است و به زودی محیط دسکتاپ پیش فرض اوبونتو نیز می شود. شما می توانید GNOME را در بیشتر توزیع های لینوکس نصب کنید. اگر در لینوکس تازه کار هستید هر سه این توزیع ها بسیار خوب هستند. 

عاشق امکانات 

از لینوکس استفاده می کنید چون به شما اجازه می دهد هرکاری دوست دارید انجام دهید. هر کاری. به جز چند لکه دودویی در کرنل می توانید هربخشی را در سیستم خود تغییر دهید و همه ی این کارها را به رایگان انجام دهید. شما از این قدرت لذت می برید و نمی توانید به محیط دسکتاپ خود محدود شوید. 

KDE Plasma


شما باید کی دی ای پلاسما  (KDE Plasma) را در نظر داشته باشید. این محیط دسکتاپ ابزاری به شما می دهد تا هر رابط کاربری که می خواهید را خودتان بسازید. مانند ویندوز؟ مانند مک؟ نمی خواهید یونیتی از بین برود؟ می توانید   KDE Plasma را شبیه به هرکدام از این ها بدون نیاز به نصب هرچیز اضافه یا ویرایش یک خط کد کنید. 
نه تنها این دسکتاپ به شدت قابل شخصی سازی است اپلیکیشن های آن نیز هستند. نرم افزار KDE قابلیت های بسیار زیادی دارد، آنقدر که مینیمالیست ها را فراری دهد. این موضوع شاید باعث شود که کی دی ای پلاسما به نظر پیچیده برسد، اما موضوع این نیست. شاید فکر کنید که استفاده از آن ساده تر است چون که می توانید این همه کار را بدون نیاز به استفاده از خط فرمان انجام دهید و یا زمان زیادی را صرف جست و جو برای تغییر فایل های متنی گم شده بکنید. 
شروع کنید
1-    کی دی ای پلاسما در بیشتر توزیع ها موجود است، اما روی بعضی از آن ها بهتر اجرا می شود. اگر تجربه ای خالص تر از گروه کی دی ای می خواهید کی دی ای نئون (  KDE Neon) را امتحان کنید. کوبونتو (Kubuntu) نیز تجربه ای مشابه را به شما ارائه می دهد اما با  به روز رسانی های آرام تر و نرم افزارهای بیشتر. اگر می خواهید سریع تر به روز رسانی ها را دریافت کنید از اوپن سوس تامبل وید (openSUSE Tumbleweed) استفاده کنید. اما اگر فقط نرم افزار کی دی ای را می خواهید چاکرا (Chakra) برای شما ساخته شده است. 


صرفه جو

شما نمی خواهید پول خود را خرج یک کامپیوتر جدید دارید. کامپیوتر قدیمی شما ویندوز 10 را اجرا نمی کند اما می تواند لینوکس را اجرا کند. شاید کامپیوتر دیگر شما در اداره و یا کامپیوتر ارزان قیمیتی که برای فرزند خود خریده اید نیز به این صورت هستند. در حالی که لینوکس می تواند روی سخت فزار قدیمی اجرا شود اما همه ی محیط های دسکتاپ نمی توانند. 
Xfce گزینه مناسبی است، چرا که به اندازه کافی ظاهری زیبا دارد اما آنقدر ساده است که از سی پی یو و کارت گرافیک شما چیز زیادی نخواهد. Xfce می تواند باعث شود که یک دستگاهِ خیلی آهسته سریع عمل کند. 

Xfce


رابط کاربری آن آنقدر قابل شخصی سازی است که هر قابلیتی را که بخواهید دارد. این امر از Xfce گزینه مناسبی برای کاربران حرفه ای با دستگاه های مدرن ساخته است. کاربرانی که می خواهند از نهایت سخت افزار خود استفاده کنند. 
LXDE یک گزینه دیگر است. شاید به اندازه Xfce خوب نباشد اما کمی سبک تر است. وقتی که دستگاه های قدیمی را بازیابی می کنید این تفاوت کوچک می تواند کاملاٌ چشمگیر باشد. 
شروع کنید
1-    ایکس اوبونتو (Xubuntu) که گونه ای از اوبونتو است یکی از پرطرفدار ترین راه ها برای استفاده از Xfce می باشد. فدورا نیز گزینه بسیار خوبی است. بیشتر توزیع ها به شما این امکان را می دهند تا از مخازن نرم افزاری آن ها Xfce را دانلود کنید. 
2-    شما همچنین می توانید لوبونتو و یا LXDE فدورا را امتحان کنید. شما می توانید LXDE را برای هر توزیعی که هم اکنون از آن استفاده می کنید دانلود کنید. 


سخت گیر و مخالف تغییر

از تغییر خوشتان نمی آید و با این موضوع کنار آمده اید. سال ها طول کشیده تا یاد گرفته اید کامپیوترتان چطور کار می کند و حوصله ندارید چیز جدیدی را امتحان کنید. هیچ دلیلی نمی بینید که یادگیری لینوکس باعث شود هرچیزی را که تا به حال از کامپیوترها آموخته اید کنار بگذارید. دلیل شما برای رها کردن ویندوز یا مک منو شروع یا داک نبوده است. 
سینامون (Cinnamon) به کسانی که به ویندوز عادت دارند حس غربت نمی دهد. یک پانل در پایین صفحه دیده می شود، یک تسک منیجر پنجره های باز را لیست می کند و نوتیفیکیشن ها به گوشه سمت راست پایین می روند. لانچر اپلیکیشن در سمت چپ پایین دقیقاٌ مشابه ویندوز نیست اما این منو در هر نسخه جدید سیستم عامل ویندوز نیز تغییر می کند. کاربران XP بیشتر از کاربران ویندوز 10 با منو سینامون ارتباط برقرار می کنند. 

سینامون


رابط کاربری پانتئون در سیستم عامل المنتری در نگاه اول شبیه سیستم عامل مک است. یک داک در پایین صفحه وجود دارد . اگر از طرفداران اپل هستید سیستم عامل المنتری برای شما مناسب تر است. 
شروع کنید
1-    سینامون محیط دسکتاپ پیش فرض برای لینوکس مینت ( Linux Mint) است که یکی از بهترین توزیع ها برای تازه کارهاست. دیگر توزیع ها نیز به شما اجازه می دهند سینامون را به عنوان محیط دسکتاپ جایگزین استفاده کنید. 
2-    بهترین سیستم عامل برای استفاده از پانتئون سیستم عامل المنتری است ، البته شما می توانید آن را روی دیگر توزیع ها نیز نصب کنید. 

 

معتاد به ترمینال

از رابط های کاربری گرافیکی خوشتان نمی آید. فقط سرعت شما را پایین می آورند! اما با وجود این که زندگی کردن با فرمان ها خیلی جذاب به نظر می رسد بهترین راه برای مرور وب نیست. شاید نخواهید بپذیرید ولی به یک ویندوز منیجر نیاز دارید. 

ویندوز منیجر


از آسوم ویندوز منیجر (Awesome Window Manager) یا ایکس نومد (xmonad) استفاده کنید. هردو گزینه ویندوز منیجرهای خوبی برای کاربران لینوکس خیلی حرفه ای می باشند. 
دوست دارید شبیه به شخصیت فیلم ها باشید که رو به روی یک صفحه نمایش می نشینند که متن ها با سرعت های مختلف روی صفحه ظاهر می شوند؟ هردو این کار را برای شما انجام می دهند. شما می توانید از شش جلسه ترمینال مختلف و یک پنجره باز فایرفاکس بدون هیچ نقص و تأخیری استفاده کنید. 
شروع کنید
1-    اگر می خواهید از آسوم ویندوز منیجر استفاده کنید از قبل می دانید که چگونه یک محیط دسکتاپ یا ویندوز منیجر را از طریق ترمینال نصب کنید. فقط کافی است بدانید توزیع شما چگونه آن نرم افزار را بسته بندی کرده و نام گذاری می کند. 
2-    ایکس نومد هم به همین صورت است. 

 

کدام محیط دسکتاپ مناسب شماست؟

کدام محیط دسکتاپ برای شما جذاب است؟ اگر خودتان یک کاربر لینوکس هستید هم اکنون از کدام توزیع استفاده می کنید؟ با کدام یک شروع کردید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمد ناصرزاده

جمعه, 12 آبان 1396

فقط xfce
اصلا میشه گفت با خصوصیات همه آدمها سازگاره

پاسخ

mimi

پنج‌شنبه, 02 فروردین 1397

فقط میزکارهای میمینالیستی. عالی اند. ضمنا مطلب بسیار زیبایی بود. سپاس از شما

پاسخ

علی

پنج‌شنبه, 20 دی 1397

عالییی بود توضیحاتتون ممنونم

پاسخ

ثبت نظر