چرا شبکه های اجتماعی و افسردگی به صورت مستقیم به هم مرتبط نیستند؟

چرا شبکه های اجتماعی و افسردگی به صورت مستقیم به هم مرتبط نیستند؟

شبکه های اجتمای نه عامل افسردگی هستند نه درمان آن. بلکه فقط می توانند آن را تشدید کنند.

سال هاست با مقاله هایی روبه رو هستیم که انگشت اتهام را به سوی شبکه های اجتماعی می گیرند و معتقدند که عامل اصلی افسردگی در بین جوانان و نوجوانان است. 
برای مثال مجله تلگراف اعلام کرد که " کودکانی که بیش از سه ساعت را در روز در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر می گذارنند دو برابر در معرض بیماری های روحی قرار می گیرند."
اما در سال 2017 مرکز نقد و بررسی نوجوانان مقاله ای منتشر کرد که همه ی فرضیه های قبلی را رد می کرد. در این مقاله از حدود 12656 نوجوان حدود هجده ساله نظرسنجی شد. 
این تحقیق بیان کرد که هیچ مدرکی دال بر مقصر بودن اینترنت برای افزایش افسردگی وجود ندارد و استفاده از شبکه های اجتماعی و افسردگی خیلی کم با هم مرتبط هستند. 

افسردگی و شبکه های اجتماعی


بلی، رابطه ضعیف و البته چشم گیری بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و افسردگی وجود دارد. اما هیچ مدرکی دال بر مقصر بودن اینترنت نیست. 
در کتاب علوم بد، بن گلداکر توضیح می دهد که هر کسی که چیزی را با قطعیت بیان می کند ( درمورد علم پزشکی) اشتباه می کند چرا که مدرک برای علت و معلول بودن چیزی در این زمینه همیشه ضعیف و ضمنی است. 
این موضوع درمورد افسردگی و شبکه های اجتماعی نیز صدق می کند. البته باید بدانید که تنها دلیل این که شبکه های اجتماعی مقصر هستند این است که نوجوانان افسرده بیشتر از آن ها استفاده می کنند. 

افسردگی

افسردگی باعث گرایش به استفاده از شبکه های اجتماعی می شود 

تحقیقات اخیر نشان داده است که نوجوانانی که از نظر روانی شکننده اند بیشتر برای پشتیبانی اجتماعی به اینترنت روی می آورند. 
برای خیلی ها اینترنت مکانی است که در آن خطراتی که در رابطه با برقراری ارتباط با دیگران وجود دارد کمتر می باشد. ما با اینترنت می توانیم احساساتی را مخفی کنیم که در حالت عادی نمی توانیم. بسیاری از افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند رابطه های اینترنتی را ترجیح می دهند. این کار بسیار ساده تر از برخوردهای خجالت آور با افراد دیگر در دنیای بیرون است. 
افسردگی معمولاٌ با رخوت و بی علاقگی به روابط اجتماعی همراه است. در موارد این چنینی طبق تحقیقی در سال 2005، برقراری روابط اجتماعی به صورت آنلاین می تواند راه فراری از روابط رو در رو باشد. 
اگر این مسئاله صحیح باشد، جای تعجب نیست که تحقیقات نوجوانان افسرده بسیار زیادی را به صورت آنلاین پیدا می کند. در اصل شبکه های اجتماعی مکان امن آن هاست نه عامل افسردگی آن ها. جایی که در آن می توانند درخواست کمک کنند بدون این که مجبور باشند این کار را رو در رو انجام دهند. 

علائم دیگر افسردگی 

یک دلیل دیگر که باعث شد این افسانه به وجود بیاید که شبکه های اجتماعی باعث افسردگی می شوند علائم تشخیص افسردگی است. 
چند سال اخیر خیلی بیشتر از قبل به آگاهی درمورد مشکلات روحی توجه شده است که خیلی خوب است. اما افزایش آگاهی باعث شده که افراد بیشتری نگران این موضوع شوند و بیشتر به دکتر مراجعه کنند. 

شبکه های اجتماعی


این افزایش آگاهی و درمان درمورد افسردگی با افزایش جمعیت در شبکه های اجتماعی در ده سال اخیر همزمان بوده است. به همین دلیل افراد افسرده ای که از بیماری خود مطلع هستند و یا تحت درمان هستند بیشتر در شبکه های اجتماعی دیده می شوند.

هیچ اثباتی وجود ندارد که شبکه های اجتماعی باعث افزایش افسردگی در جامعه می شود. 

البته شبکه های اجتماعی هم راه درمان نیستند

البته این موضوع مساله اعتیاد به شبکه های اجتماعی و دنیای اینترنت را تأیید نمی کند و نمی گوید که شبکه های اجتماعی باید راهی برای درمان نوجوانان افسرده باشد. هدف از ساخت شبکه های اجتماعی به هیچ وجه این نیست. 
شبکه های اجتماعی نباید تسکین برای نوجوانان افسرده باشد. اعتماد به نفس پایینی که با افسردگی ایجاد می شود چیزی نیست که با روابط مجازی درمان شود. 
این کار نیاز به افراد واقعی دارد که بنشینند، صحبت کنند و یکدیگر را پشتیبانی کنند. 
حدود چهل درصد از افراد افسرده می توانند احساساتی را که نمی توانند بروز دهند به صورت آنلاین بیان کنند. این کار می تواند کمی حس خوبی به افراد دهد، به همین دلیل افراد افسرده به استفاده از شبکه های اجتماعی روی می آورند. 
اما حدود هشتاد درصد کمک هایی که به این صورت خواسته می شوند بی پاسخ می مانند. شبکه های اجتماعی می توانند باعث ایجاد احساسات بد شوند. برای مثال حسادت . حتی می توانند افسردگی را تشدید کنند. 
شبکه های اجتماعی مکانی هستند که نوجوانان افسرده برای دریافت کمک به آن ها روی می آورند اما نه دلیل این مشکل هستند و نه درمان آن، بلکه ممکن است که تنها آن را تشدید کنند. 
حل کردن مشکل
اگر کودک شما زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذارند و علائم افسردگی دارد باید آن را جدی بگیرید. 
علائم افسردگی موارد زیر هستند: 
•    عدم نشان دادن علاقه به چیزهایی که قبلاٌ جذاب بوده اند. 
•    کج خلقی مداوم
•    احساس بی ارزش بودن
•    تغییرات چشمگیر در وزن و عادات غذایی
•    اهمیت ندادن به آینده
•    اجتناب از دوستان و خانواده
•    بی انرژی بودن

به جای این که شبکه های اجتماعی را مقصر بدانید از روابط در دنیای واقعی بهره ببرید. با فرزندتان حرف بزنید، سعی کنید آن ها را به انجام کارهای جذاب تشویق کرده و حالشان را بهتر کنید. 
درمورد تکنولوژی، سعی کنید که زیاد پای صفحه نمایش نباشید و از اینترنت استفاده مفیدتر کنید. اما این که انگشت اشاره را به سوی شبکه های اجتماعی بگیریم هم کار درستی نیست. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر