شرکت اپل از توقف عرضه VPN ها در چین دفاع کرد

شرکت اپل از توقف عرضه VPN ها در چین دفاع کرد

اپل مجبور شده است اپلیکیشن های اصلی و پر استفاده VPN خود را از اپ استور کشور چین حذف نماید. البته این تصمیم اپل انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشته است. به طوری که منتقدان، شرکت اپل را به همکاری با دولت چین در تشدید سانسور متهم کرده‌اند. تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل از تصمیم این شرکت در توقف عرضه نرم‌افزارهای وی پیان در چین دفاع کرده است.

تیم کوک مدیرعامل اپل در مورد توقف عرضه‌ی VPN در کشور چین چنین گفته است: "مانند کشورهای دیگر، ما هر جا که فعالیت کنیم قوانین آن کشور را رعایت می‌کنیم."

تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل از تصمیم این شرکت در توقف عرضه نرم‌افزارهای وی پیان در چین دفاع کرده است.

دولت چین یکی از کشورهایی است که در حوزه اینترنت سیاست‌های سخت گیرانه ای را می‌کند؛ این کشور دسترسی شهروندانش به وب سایت‌هایی همچون فیسبوک و گوگل را مسدود کرده و شرکت‌های برتر تکنولوژی را وادار ساخته تا استورهایشان را با قوانین این کشور هماهنگ سازند، و موارد غیر قانونی (از دید مقامات) را حذف نمایند.

یکی از برنامه‌هایی که به وسیله آن می‌توان فیلترینگ‌های اعمال شده را دور زد و با سانسور و محدودیت نظارت دولت‌ها مقابله كرد، VPN يا شبکه‌های مجازی خصوصی است. وی‌پی‌ان هایی که به عنوان فیلتر شکن عمل می‌کنند، با ایجاد یک تونل بین کاربر و سرور خریداری شده (یا رایگان) و رمزگذاری اطلاعات، باعث می‌شوند که درخواست‌های کاربر برای فیلترهای مخابرات و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) غیرقابل فهم بوده و بدون مشکل از آن‌ها رد شود.

vpn درخواستی را که دریافت کرده است، به صورت عادی به وب‌سایت یا سرویس مورد درخواست کاربر ارسال می‌کند. آن سرویس یا وب‌سایت هم پاسخ را برای سرور VPN می‌فرستد، چون آن را به عنوان درخواست دهنده می‌شناسد. و سرور VPN پاسخ را رمزگذاری کرده و باز هم با استفاده از تونلی، فیلترهای مخابرات و ISP را دور زده و در سمت کلاینت رمزگشایی می‌شود. به این ترتیب کاربر از وب‌سایت یا سرویس مورد نظر استفاده می‌کنید.

نحوه ي كار vpn

 

در نتیجه‌ی سیاست‌های کشور چین، اپل مجبور شده است اپلیکیشن های اصلی و پر استفاده VPN خود را از اپ استور کشور چین حذف نماید. البته این تصمیم اپل انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشته است. به طوری که منتقدان، شرکت اپل را به همکاری با دولت چین در تشدید سانسور متهم کرده‌اند.

اپل در پاسخ به این انتقادها چنین پاسخ داده است که هر چند با موضع دولت چین در این باره مخالف هستند، اما مجبورند با قوانین این کشور خود را وفق دهند.

تیم کوک گفته است: "مانند کشورهای دیگر، ما هر جا که فعالیت کنیم قوانین آن کشور را رعایت می‌کنیم."

در نتیجه اپل برخی VPN های موجود خود در اپ استور کشور چین، مانند اکسپرس VPN را، حذف کرده است. اما تولیدکنندگان چینی با محصولات ارزان قیمت خود بخشی بزرگی از بازار اپل را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین اپل بیش از پیش به فروش اپلیکیشن ها و خدمات خود در این کشور وابسته شده است. از آنجایی که بسیاری از این اپلیکیشن ها مشمول سانسور دولتی می‌شوند، حذف VPN می‌تواند به بازار این شرکت صدمه بزند.

اگر چه در کشور چین استفاده از VPN، نیازمند اخذ مجوز از دولت است؛ اما مسئله این است که شهروندان چینی برای مقابله با سانسورهای دولتی کشور خود، همواره راه‌هایی را می‌یابند و به محتوای فیلتر شده دسترسی پیدا می‌کنند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر