هرآنچه تاکنون در رابطه قابلیت های گلکسی نوت 8 سامسونگ میدانیم

هرآنچه تاکنون در رابطه قابلیت های گلکسی نوت 8 سامسونگ میدانیم

حضور و بقا در صنعت موبایل رمز و رازهای زیادی دارد؛ اما در بین تمامی این رمز و رازها،‌ یک راز مهم وجود دارد که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به خوبی به آن واقف هستند. این راز چیزی نیست جز عرضه گوشی‌های مختلف هوشمند به بازار؛ به عبارت دیگر تولیدکنند‌ه‌های گوشی‌های هوشمند برای راضی نگه‌داشتن مشتریان مشکل پسند، چاره‌ای ندارند به غیر از اینکه در هر سال، چندین مدل مختلف گوشی هوشمند تولید کنند.

حضور و بقا در صنعت موبایل رمز و رازهای زیادی دارد؛ اما در بین تمامی این رمز و رازها،‌ یک راز مهم وجود دارد که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به خوبی به آن واقف هستند. این راز چیزی نیست جز عرضه گوشی‌های مختلف هوشمند به بازار؛ به عبارت دیگر تولیدکنند‌ه‌های گوشی‌های هوشمند برای راضی نگه‌داشتن مشتریان مشکل پسند، چاره‌ای ندارند به غیر از اینکه در هر سال، چندین مدل مختلف گوشی هوشمند تولید کنند.

از ابتدای سال جاری میلادی شاهد معرفی طیف وسیعی از برترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر مانند گلکسی اس 8 سامسونگ، ال‌جی جی 6، اکسپریا ایکس زد سونی، می 6 شیائومی، پی 10 هواوی و بسیاری از نام‌های آشنا بوده‌ایم؛ با این حال تولید کنندگان بزرگ طبق سنوات همه ساله حداقل یک برگ برنده دیگر را در جهت تقابل مستقیم با نسل جدید آیفون در آستین نگاه می‌دارند. یکی از این گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی نوت 8 سامسونگ بوده که شرکت سازنده آن را با بالاترین ضرایب امنیتی طراحی کرده تا به مشکلات نسل قبلی آن دچار نشود.

طی چند وقت اخیر شایعات متعددی پیرامون قابلیت‌های ظاهری و سخت افزاری پرچم‌دار بعدی سری گلکسی نوت به بیرون درز پیدا کرده و ما نیز بر همین اساس در ادامه قصد داریم بار دیگر در فاصله یک هفته مانده تا معرفی رسمی این محصول، به طور کلی اخبار مذکور را مرور کنیم.

طراحی

طراحی نوت 8

می‌توان پیش‌بینی کرد که در طراحی گلکسی نوت 8 از زبان طراحی پرچم‌داران فعلی سامسونگ به ویژه گوشی گلکسی اس 8 پلاس استفاده شود؛ بنابراین احتمالا نوت 8 از نمایشگری بدون حاشیه، بزرگ‌تر و با لبه‌های خمیده بهره‌مند می‌شود. جنس بدنه دستگاه بدون شک از مواد شیشه‌ای و فلزی خواهد بود و احتمالا ابعاد بدنه فبلت بزرگ‌تر از گوشی اس 8 پلاس است. مطمئناً فبلت گلکسی نوت 8 از قلم استایلوس اختصاصی بهره‌مند می‌شود که به مراتب پیشرفته‌تر از نسخه‌های پیشین خواهد بود.

طول و عرض گلکسی نوت 8 به ترتیب برابر 162.5 میلی‌متر و 74.5 میلی‌متر است. پس پرچم‌دار جدید از مدل بزرگ‌تر پرچم‌دار سری S سال جاری، 3 میلی‌متر از نظر طولی و 1.1 میلی‌متر از نظر عرضی بزرگ‌تر است. این ابعاد با در نظر گرفتن نمایشگر 6.3 اینچی گلکسی نوت 8 که از صفحه نمایش گلکسی اس 8 پلاس 0.1 اینچ بزرگ‌تر است بسیار عالی تلقی می‌شوند. از آنجایی که پرچم‌دار جدید سری نوت همانند دو گوشی موبایل اخیر سری اس از یک نسبت ابعاد تصویر متفاوت بهره خواهد برد، از نظر طولی تفاوت بسیار زیادی با گلکسی نوت 7 دارد.

همان‌طور که گفته شد، سامسونگ احتمالا از زبان طراحی گوشی های گلکسی اس 8 در نوت 8 نیز استفاده خواهد کرد، به طوری که تنها بتوان از روی ابعاد بزرگ‌تر، دوربین دوگانه و یا قلم اس بین اس 8 پلاس را از نوت 8 تشخیص داد. گفته می‌شود که سامسونگ گلکسی نوت 8 در کم‌ترین حالت، سه نوع تنوع رنگی خواهد داشت. رونالد کوانت به عنوان یک افشاگر معروف، مدعی شده که جدیدترین گوشی این کمپانی در سه رنگ مشکی، خاکستری و آبی تیره تولید می‌شود.

در سمت چپ این گوشی، کلید اختصاصی بیکسبی در کنار دکمه‌های کنترلی صدا قرار می‌گیرند. سنسور اثر انگشت نیز در بخش پشتی و کنار دوربین دوگانه تعبیه خواهد شد. البته این احتمال وجود دارد که به خاطر قرارگیری قلم هوشمند اس پن در این گوشی، ضخامت گلکسی نوت 8 کمی بیشتر از گلکسی اس 8 پلاس باشد. گوشی های سری گلکسی نوت همیشه وقت در مقابل نفوذ گرد و غبار و نفوذ آب مقاوم بوده‌اند، از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که گلکسی نوت 8 نیز سرانجام با پشتیبانی از گواهی عایقی IP68 به بازار عرضه گردد.

نمایشگر

نمایشگر نوت 8

همان‌طور که میدانید نقطه عطف گوشی های گلکسی اس 8 سامسونگ برخورداری از نمایشگری بدون حاشیه کناری و لبه خمیده است که برای اولین بار شاهد استفاده از چنین پنلی در گوشی های هوشمند بوده‌ایم. طبق یک رسم همیشگی، سامسونگ پرچم‌دار جدید سری گلکسی نوت را از روی ظاهر و برخی مشخصات گوشی های گلکسی اس طراحی می‌کند. گلکسی نوت 8 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به احتمال 99 درصد، این محصول نیز به نمایشگری مشابه با آنچه در اس 8 پلاس استفاده گردید، مجهز شود.

البته با توجه به اخبار منتشر شده پیرامون ابعاد نوت 8، حدس می‌زنیم که پنل استفاده شده در این محصول چه طولی و چه در عرض کمی بزرگ‌تر از مدلی است که در گلکسی اس 8 پلاس به کار گرفته شده است. در نهایت غریب به یقین، کره‌ای‌ها در پرچم‌دار جدید سری گلکس نوت از نمایشگری 6.4 اینچی با همان وضوح تصویر QHD استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد صفحه نمایش Infinity Display که سامسونگ هم‌زمان با رونمایی از پرچم‌داران جدید سری S آن‌ها را معرفی کرد، در یک بدنه مستطیلی شکل بهتر جای می‌گیرد. نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه در گلکسی اس 8 پلاس 84 درصد است که پیش‌بینی می‌کنیم در گلکسی نوت 8 به بیش از 85 درصد برسد.

سخت افزار و نرم‌افزار

بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین قطعه یک گوشی هوشمند که بر پارامترهای مختلفی از عمر شارژ باتری گرفته تا سرعت پردازش اطلاعات و اجرای روان برنامه‌ها، تراشه مرکزی آن است. نوت 8 نیز به عنوان یک پرچم‌دار نیمه دومی 2017 به احتمال بسیار بالا از تراشه اسنپ‌دراگون 835 بهره خواهد برد، با این حال طبق یک سنت دیرینه سامسونگ مدلی را هم به تراشه سری اگزینوس تجهیز می‌کند که در بازار کشورهای آسایی و اروپایی عرضه می‌گردد.

گفته می‌شود گلکسی نوت 8 از رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی حداکثری 256 گیگابایتی بهره می‌برد. به کار گیری این میزان حافظه رم در حال حاضر امری بدیعی محسوب می‌شود، چرا که حتی خود سامسونگ نیز مدلی با نام سی 9 پرو را با تجهیز به 6 گیگابایت حافظه رم به بازار چین عرضه کرده و استفاده از آن در یک پرچم‌دار 2018 هم امری لزوم آور است. چند سالی است که شایعه عرضه پرچم‌داران سامسونگ همراه با یک حافظه 256 گیگابایتی شنیده می‌شود، با این حال تا به این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است. توجه داشته باشید که با افزایش حافظه ذخیره سازی داخلی، قیمت تمام شده دستگاه هم بیشتر خواهد شد، در نتیجه تولید دستگاهی با 256 گیگابایت حافظه داخلی در حالی که از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کند و این امر صرفا قیمت محصول را افزایش می‌دهد، کمی ناشی گری خواهد بود.

تصاویر منتسب به نوت 8 نیز نشان می‌دهند که همانند اس 8، سامسونگ سنسور اثر انگشت را دقیقا کنار دوربین در قاب پشتی تعبیه کرده است. در صورت تحقق این موضوع، بدون شک شرکت کره‌ای از سوی کاربران مورد ملامت قرار خواهد گرفت، چرا که به عقیده بسیاری این جایگاه باعث اشتباه کردن دو سنسور خواهد شد. البته نوت 8 به سنسور تشخیص چهره هم تجهیز می‌شود که بسیاری از کاربران را از به کار گیری سنسور اثر انگشت بی نیاز کند. همچنین بنابر اطلاعات از پیش درز کرده، گلکسی نوت بعدی با یک باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی روانه بازار می‌شود. این ظرفیت دست کم 200 میلی‌آمپر ساعت از مدل استفاده شده در اس 8 پلاس بیشتر بوده و بدون شک تحت تمهیدات ایمنی فراوانی توسعه یافته است.

از آنجا که دست کم یک ماه دیگر تا معرفی نسخه رسمی اندروید O فاصله زمانی باقی مانده، بعید به نظر می‌رسد که نوت 8 با قدرت گرفتن از این پلتفرم به بازار عرضه گردد، از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که این محصول سامسونگ به طور پیش‌فرض از اندروید 7.1 نوقا قدرت گرفته و امکانات آن را اجرا کند. در رابطه با رابط کاربری نیز مثل روز روشن است شرکت کره‌ای بر روی پرچم‌دار جدید خود از نسخه به روز شده رابط کاربری UX که تاکنون بر روی گوشی های اس 8 و نوت 7 پیاده شده، استفاده کند.

قلم اس پن

اس پن

همان‌طور که میدانید، محسوس ترین تفاوت گوشی های سری گلکسی نوت و گلکسی اس سامسونگ، تجهیز سری نوت به یک قلم موسوم به اس پن است. سامسونگ حین معرفی گلکسی نوت 7 در سال گذشته، طراحی SPen را تغییر داد و قابلیت‌ها و گسترده کاربرد‌های آن را متحول کرد. البته نوت 7 به دلیل مشکلات باتری که منجر به انفجار آن می‌شد، در فاصله زمانی کوتاهی از بازار حذف گردید، از این رو سامسونگ احتمالا از همان مکانیزم فشاری فنری برای خروج اس پن نوت 8 استفاده خواهد کرد و صرفا برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری آن را هم افزایش می‌دهد.

دوربین

دوربین نوت 8

یکی از ویژگی‌هایی که سامسونگ انتظار دارد بسیاری از افراد را به خرید گلکسی نوت 8 ترغیب کند، دوربین دوگانه این محصول است. سامسونگ ماه گذشته از دوربین دوگانه موبایلی خود در نمایشگاه MWC شانگهای با نام ISOCELL Dual پرده برداشت که از سیستمی مشابه با محصولات هواوی بهره برده و دارای دو سنسور 13 مگاپیکسلی است.

ناگفته نماند که این سنسور دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2 است که در مقایسه با گشودگی دریچه دیافراگم F1.7 سنسور دوربین گلکسی نوت 7 و گلکسی اس 8 به مراتب کمتر است. همچنین اندازه پیکسل‌های آن 1.12 میکرومتر در نظر گرفته شده‌اند که در مقایسه مورد مشابه در پرچم‌داران پیشین این شرکت کمتر است. یکی از دلایلی ظهور سنسورهای دوگانه، ثبت تصاویر شفاف‌تر است، با این حال گمان می‌رود سامسونگ در توسعه دوربین جدید خود این مؤلفه را با کوچک‌تر گردن گشادگی دیافراگم نادیده گرفته است. انتظار داریم علاوه بر دوربین دوگانه مذکور، شاهد تعبیه سنسوری 8 مگاپیکسلی در قاب جلویی نوت 8 باشیم که به نسبت نسل قبلی این پرچم‌دار تصاویر باکیفیت‌تر را ثبت خواهد کرد.

 میتوان انتظار داشت....

گلکسی نوت 8

با استناد به موارد فوق به وضوح می‌توان درک کرد که سامسونگ تمام توان خود را به منظور تولید قدرتمندترین و زیباترین گوشی هوشمند خود به کار گرفته تا هم تجربه تلخ نوت 7 را تکرار نکرده و هم بر روی فروش آیفون 8 تاثیر گذار باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که مطالب فوق صرفا بر اساس جمع بندی مطالبی که تا پیش از این توسط منابع معتبر خبری منتشر گردید، صورت گرفته و این یعنی آنکه ممکن است هفته آینده نوت 8 با قابلیت‌هایی دیگری از راه برسد. نکته قابل توجه دیگر آنکه شنیده می‌شود گلکسی نوت 8 گران‌قیمت‌ترین گوشی هوشمندیست که توسط سامسونگ ساخته شده و این امکان وجود دارد که محصول مورد بحث با قیمت بیش از 1000 دلار به بازار عرضه گردد که در صورت تحقق این امر، بدون شک بایستی منتظر کاهش فروش نوت 8 حتی به نسبت نوت 7 باشیم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر