مایکروسافت اج به زودی از پلتفرم Progressive Web Apps گوگل پشتیبانی خواهد کرد

مایکروسافت اج به زودی از پلتفرم Progressive Web Apps گوگل پشتیبانی خواهد کرد

هیچ یک از شرکت‌های بزرگی که ما امروزه از آن‌ها به عنوان تعیین کنندگان مسیر فناوری‌های نسل جدید یاد میکنیم، به تنهایی قادر به تامین تمام شرایط لازم به منظور ارائه محصولات جدید نیستند. به عنوان مثال در بخش گوشی‌های هوشمند، برخی از شرکت‌ها مسئول توسعه پلتفرم‌ها هستند که باز خود همان پلتفرم از اجزائی تشکیل شده که توسط گروه‌ها و استارتاپ‌های مختلفی توسعه یافته، برخی سخت افزار را تولید می‌کنند و برخی نیز با مونتاژ قطعات و آپلود نرم افزار، محصول نهایی را به بازار عرضه می‌کنند.

هیچ یک از شرکت‌های بزرگی که ما امروزه از آن‌ها به عنوان تعیین کنندگان مسیر فناوری‌های نسل جدید یاد میکنیم، به تنهایی قادر به تامین تمام شرایط لازم به منظور ارائه محصولات جدید نیستند. به عنوان مثال در بخش گوشی‌های هوشمند، برخی از شرکت‌ها مسئول توسعه پلتفرم‌ها هستند که باز خود همان پلتفرم از اجزائی تشکیل شده که توسط گروه‌ها و استارتاپ‌های مختلفی توسعه یافته، برخی سخت افزار را تولید می‌کنند و برخی نیز با مونتاژ قطعات و آپلود نرم افزار، محصول نهایی را به بازار عرضه می‌کنند.

این رویه در سایر امور نیز به همین منوال در حال جریان است. در بحث‌های نرم افزاری نیز همین قاعده در حال اجراست، به طوری هر یک از شرکت‌های نرم افزار سرویس‌ها و فناوری‌های اختصاصی خود را تولید کرده و با سایر شرکت‌ها به اشتراک می‌گذارد. البته واضح است که حیات یک پلتفرم یا یک نرم افزار در وسعت جهانی نیاز به پشتیبانی وسیعی دارد؛ تا جایی که در برخی از مواقع شاهد آن هستیم که دو شرکت فعال در یک حوزه، مجبور به پشتیانی از سرویس‌های رقیب می‌شوند.

به عنوان مثال دو غول نرم افزار مایکروسافت و گوگل که تقریبا از حوزه راینش ابری گرفته تا سرویس‌های آنلاینی مانند مترجم، برنامه‌های اداری و موتورهای جستجو با یکدیگر رقابت دارند، برای افزایش نفوذ خود در پلتفرم شرکت مقابل، محصولات و سرویس‌هایی را عرضه می‌کنند. در همین راستا مایکروسافت که از زمان به روی کار آمدن ساتیا نادلا به موفقی چشمگیری در حوزه رایانش ابری دست یافته، روز گذشته در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد که به پلتفرم PWA متعهد بوده و به زودی مایکروسافت اج هم از این پلتفرم پشتیبانی خواهد کرد؛ اما به راستی چه چیزی باعث شده که مایکروسافت از یک پلتفرم توسعه یافته توسط گوگل پشتیبانی کند؟

آشنایی با پلتفرم PWA

گوگل با در نظر گرفتن اینکه امروزه استفاده از موبایل‌ها، در سراسر دنیا به صورت چشمگیری در حال گسترش می‌باشد، از تکنولوژی جدید وب اپلیکیشن‌های پیش رونده یا PWA که ویژگی‌های اپلیکیشن‌های بومی را برای برنامه‌های وب فراهم می‌سازد، پشتیبانی کرده و به توسعه دهندگان، در طراحی برنامه‌های ایمن، سریع و جذاب تحت وب، کمک می‌کند. وب اپلیکیشن‌های progressive با قابلیت‌های وب مدرن، برای ایجاد تجربه شبه اپلیکیشنی، در دستگاه‌های موبایل کاربران، طراحی شده است. زمانی که وب‌سایت مجهز به تکنولوژی PWA، برای اولین بار، به صورت کامل در موبایل بازدیدکنندگان لود شود، به کاربران قابلیت استفاده مجدد از صفحاتی که قبلا بازدید کرده‌اند را به صورت آفلاین، می‌دهد.

برای این که اپلیکیشن‌های وب خود را به طور واقعی پیش رونده سازیم، لازم است که همه‌ی آن‌ها در هر شرایطی و برای تمامی دستگاه‌های موبایل لود شوند و زمانی که شبکه در دسترس نیست یک اسکرین آفلاین را به کاربر نشان ندهند. به واسطه‌ وجود Service Workers، ما می‌توانیم چگونگی کارکرد اپلیکیشن‌ها را در مواقعی که شبکه ضعیف است کنترل نماییم. Service Workers، اسکریپت‌های ورکری هستند که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و می‌توانند به فراخوانی‌های شبکه که اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند گوش فرا دهند یا با آن‌ها تعامل کنند.

آشنایی با پلتفرم PWA

با توجه به سیستم طراحی جدید ویندوز 10 که با نام Fluent Design System شناخته می‌شود، مرورگر اج حین استفاده از آن در دستگاه‌های دارای نمایشگر لمسی طراحی مدرنی به خود خواهد گرفت. یکی از دلایل عدم استقبال کاربران از مرورگرهای پیش فرض مایکروسافت بی‌روح و جان بودن آن‌هاست که به لطف عرضه آپدیت Fall Creators ویندوز 10 شاهد برطرف شدن آن‌ها خواهیم بود. علاوه بر افزایش عملکرد مرورگر مایکروسافت اج، مایکروسافت در تلاش است تا وب اپلیکیشن‌های پیش ‌روند را به این مرورگر بیاورد. Progressive Web Apps یا به صورت خلاصه PWAs، وب اپلیکیشن‌های همراه با قابلیت‌های وب مدرن به منظور ایجاد تجربه شبه اپلیکیشنی برای کاربران وب هستند.

چرا مایکروسافت از پلتفرم PWA باید پشتیبانی کند

در حالی که اکنون تنها مرورگر کروم از این پلتفرم پشتیبانی می‌کند، مایکروسافت قصد دارد در آپدیت بعدی، امکان اجرای وب‌سایت‌های قدرت گرفته از این فناوری در مایکروسافت اج را فراهم کند. ردموندی‌ها با این سیاست، کار را برای آوردن اپلیکیشن‌های تحت وب مبتنی بر پلتفرم یونیورسال به استور ویندوز باز خواهند کرد. همان‌طور که میدانید، بسیاری از وب‌سایت‌های مشهور کنونی فارغ از نوع کاربری، دارای یک اپلیکیشن هستند.

حال فرض کنید، سیستمی تعبیه شود که برای اجرای بهینه و روان و بدون نیاز به اینترنت بتوان از قابلیت‌های این برنامه‌ها بر روی مرورگرهای گوشی استفاده کرد. این‌گونه اپلیکیشن‌ها از مواردی نظیر دریافت آنی به‌روزرسانی‌ها و قابلیت کار به‌صورت آفلاین بهره‌مند هستند. در عین حال که اپلیکیشن‌های PWA UWP به لطف ویندوز استور امکان به‌روزرسانی سریع را دارا هستند، اما با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از محتوای این اپلیکیشن‌ها پویا است، توسعه دهنده قادر است به‌صورت آنلاین و به محض آنلاین شدن کاربر تغییراتی در اپلیکیشن ایجاد سازد. از سوی دیگر همان‌طور که در بالا ذکر شده به لطف پشتیبانی از پروتکل HTTPS و قرارگیری اپلیکیشن در استور، کاربران از بابت امنیت این دسته از اپلیکیشن‌ها می‌توانند کاملا خاطر جمع باشند.

سود مایکروسافت از پلتفرم PWA چیست

البته مایکروسافت حدود چند سالی است که بر روی پروژه‌ای با نام appstudio که امکان ساخت اپلیکیشن برای وب‌سایت‌ها، بدون حتی یک خط کد نویسی را فراهم می‌کند، سرمایه گذاری کرده است. شاید جالب باشد که بدانید چند توسعه دهنده ایرانی نیز به همین شیوه اپلیکیشن‌ غیر رسمی وب‌سایت‌هایی همچون بازار و نسخه تحت وب برنامه ایرانسل من را به استور ویندوز 10 فرستاده‌اند.

در دنیای فعلی که بیشتر کارهای اینترنتی کاربران با اپلیکیشن‌ها انجام می‌گیرد، بسیاری از شرکت‌های حتی نوپا مایل به توسعه یک اپلیکیشن اختصاصی برای کسب و کار خود هستند؛ اما هزینه استخدام یک دولوپر مجرب ارزان نیست. حال آنکه اگر شرکت مدنظر نوپا باشد، برای پیاده سازی این ایده به منابع مالی بسیاری نیاز خواهد داشت. از سوی دیگر، طراحی یک وب‌سایت واکنش پذیر و بهینه بسیار پایین‌تر از استخدام چند کد نویس می‌باشد. با توضیحات فوق به خوبی مشخص می‌شود که پشتیبانی از پلتفرم PWA UWP، هم برای شرکت‌هایی مانند مایکروسافت که قصد پر کردن خلع‌های نرم افزاری موجود در استور را دارند مفید است و هم در سوی دیگر می‌تواند موجب ذخیره کردن منابع مالی بسیاری از سوی شرکت‌ها شود.

منبع خبر: windowscentral


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر