آیا ناشناس بودن در اینترنت امنیت ما را به خطر می‌اندازد؟

آیا ناشناس بودن در اینترنت امنیت ما را به خطر می‌اندازد؟

با توجه به بحث‌های اخیر در مورد نرم‌افزار کاسپراسکای، نظرات اوژن کاسپراسکای در مورد حریم شخصی بسیار بحث برانگیز شده است. شاید فکر کنید که صاحب یک شرکت آنتی‌ویروس باید یکی از طرفداران سرسخت ناشناس بودن در فضای مجازی باشد. 
اما کاسپراسکای معتقد است که کاهش میزان استفاده از اینترنت به صورت ناشناس برای دنیای فضای مجازی خوب است. این نظر کمی عجیب و بحث برانگیز است. اما چرا کاسپراسکای این حرف را زده است؟ آیا کاهش حریم شخصی در اینترنت می‌تواند امنیت ما را بالا ببرد؟ 

کاسپراسکای چه می‌گوید؟

کاسپراسکای نمی‌گوید که باید ناشناس بودن را به طور کامل از اینترنت حذف کرد. او می‌گوید که در بعضی جاها در اینترنت شما به یک گذرنامه نیاز دارید که هویت واقعی شما را نشان دهد. در حال حاضر شما می‌توانید با وارد کردن آدرس ایمیل و رمز خود در هر وب‌سایتی ثبت‌نام کنید. 
درحالی که ما به کسی که این اطلاعات را به او می‌دهیم اعتماد داریم اما آن فرد می‌تواند به راحتی از این اطلاعات سوء استفاده کند. در بسیاری از مواقع این موضوع خیلی مشکل‌ساز نیست. این که کسی با حساب کاربری شما وارد فیسبوک شود خیلی آزار دهنده است اما شاید برای شما مشکل بزرگی ایجاد نکند. 
اما اگر به حساب بانکی یا حساب‌های رسمی شما وارد شوند برای شما دردسر بزرگی ایجاد می‌کنند. وب‌سایت‌های بانک‌ها، دانشگاه‌ها و غیره وب‌سایت‌هایی هستند که کاسپراسکای می‌گوید باید در آن‌ها حتماً از حساب‌های کاربری واقعی استفاده شود. 
دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‎های امنیتی و بسیاری دیگر در مورد احراز هویت فرد صحبت کرده‌اند. متاسفانه، تنها چند کشور به طور جدی احراز هویت واقعی فرد را در راس کار خود قرار داده‌اند. 

چرا ناشناس بودن خطرناک است؟

این ایده خیلی محبوب نیست و مخالفان زیادی دارد. اما چرا بسیاری از افراد مخالف افزایش افراد ناشناس در اینترنت هستند؟ 

ناشناس بودن باعث می‌شود اتفاق بدی در اینترنت بیفتد

حتماً همه‌ی شما قبول دارید که افراد زیادی هستند که از اینترنت استفاده‌های غیر اخلاقی می‌کنند. بسیاری از افراد هرروز مورد آزار و مزاحمت از طرف آن‌ها قرار می‌گیرند. تهدید به مرگ، تهدید به تجاوز، زورگیری سایبری و رفتارهای مخرب دیگر در فضای مجازی در همه جای دنیا وجود دارد، به خصوص در مکان‌هایی که ناشناس بودن هویت فرد تضمین شده است (مثل وب‌سایت ردیت). 
چنین رفتارهایی باعث شده که بسیاری از افراد شغل خود را از دست بدهند، افسرده شوند و زندگیشان به نحوی نابود شود و ناشناس بودن همه‌ی این موارد را به راحتی امکان پذیر می‌کند. 
اگر فردی بداند که مدیر یک گروه یا تالار گفت‌وگو می‌تواند آن‌ها را به خاطر فحش دادن یا تهدید به مرگ به پلیس تحویل دهد پیش از تایپ کردن یک نظر بد اول فکر می‌کند. 

ناشناس بودن امنیت را به خطر می‌اندازد

در بعضی از مواقع، این که هویت اینترنتی ما ربطی به هویت واقعی ما ندارد می‌تواند اطلاعات مهم و حساس ما را به خطر بیندازد. حساب‌های بانکی، سرویس‌های پرداخت آنلاین، وب‌سایت‌های دولتی و حتی شرکت‌های ارائه دهنده‎ی خدمات ایمیل اطلاعات بسیار مهم و حساسی را در خود دارند. 
اگر کسی بتواند با اطلاعات شما وارد یکی از این وب‌سایت‌ها شود می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. این که هیچ راهی وجود ندارد که بتوان گفت این شما هستید که وارد وب‌سایت شده‌اید بسیار خطرناک است. 
اپلیکیشن‌های دولتی باید حتماً از اطلاعات شخصی واقعی استفاده کنند. کامپیوترهایی که این اطلاعات را در خود دارند باید کاملاً امن باشند و تا حد امکان از رمزهای بیومتریکی استفاده کنند.

ناشناس بودن فضای شبکه‌های اجتماعی را نا امن کرده‌ است

شبکه‌های اجتماعی بسیار خوب هستند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا با افرادی که دوست دارید در ارتباط باشید و دوستان جدید پیدا کنید. اما اگر فردی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید فردی نباشد که شما فکر می‌کنید چه؟ 
سایت‌های همسریابی، دوست‌یابی یا حتی شبکه‌های اجتماعی با این خطر رو‌به‌رو هستند. داستان‌های زیادی در مورد آدم‌ربایی، سوءاستفاده از هویت و حضور افراد خطرناک در شبکه‌های اجتماعی شنیده‌ایم. بعضی از این اتفاقات به کودکان آسیب‌های جدی رسانده‌ است. 
دلیل اصلی همه‌ی این اتفاقات ناشناس بودن فرد بوده است. بعضی از مردم سال‌ها فردی را در یک شبکه اجتماعی مثل فیسبوک می‌شناسند و فکر می‌کنند که می‌توانند به او اعتماد کنند. این اعتمادها می‎توانند خسارات جبران ناپذیری در پی داشته باشند. 

ناشناس بودن می‌تواند از شما محافظت کند 

جدا از همه‎ی این خطرها، ناشناس بودن سنگ بنای اینترنت است. چرا؟ به این دلیل که از افرادی که به آن نیاز دارند محافظت می‌کند. نگاهی می‌اندازیم به گروه‌هایی که به این محافظت نیاز دارند. 

ناشناس بودن از افراد ضعیف محافظت می‌کند
در بسیاری از نقاط دنیا دفاع از حقوق بشر می‌تواند خطرناک باشد. بسیاری از مردم در سراسر دنیا به خاطر اعتراض به ظلم و عدم عدالت عمر خود را از دست می‌دهند. 
ناشناس بودن باعث می‌شود تا روزنامه نگاران و فعالان بدون این که در خطر باشند داستان‌های خود را بازگو کنند. 
افراد کمی حاضر هستند که بدون مخفی کردن هویت خود داستان‌های خود را بازگو کنند و ما اگر بخواهید داستان آن‌ها را بشنویم باید از هویت آن‌ها محافظت کنیم.

ناشناس بودن باعث می‌شود تا افراد راحت‌تر حرفشان را بزنند 

در بسیاری از گروه‌ها و شبکه‌ها بسیاری از افراد می‌ترسند تا نظر واقعی خود را به هر دلیلی بیان کنند. اما در صورت ناشناس بودن این افراد می‌توانند به راحتی در بحث‌ها شرکت کرده و بدون ترس از قضاوت شدن نظر خود را بیان کنند. 

آیا اینترنت باید به صورت ناشناس باقی بماند؟

افراد محدودی هستند که اعتقاد دارند ناشناس بودن باید به طور کامل از اینترنت حذف شود. اما با توجه به مسائل بالا می‌توان فهمید که چرا این بحث تا این حد پیچیده است. 
بیشتر افرادی که معتقدند ناشناس بودن باید از بین برود این اعتقاد را دارند که تنها این موضوع باید روی بخش‌هایی از اینترنت اعمال شود. به هر حال به نظر نمی‌رسد که این اتفاق حداقل در آینده‌ای نزدیک رخ دهد. 
با این حال اگر قصد داریم به صورت ناشناس از اینترنت استفاده کنیم باید یاد بگیریم که مسئولیت پذیر باشیم و کارهای غیر اخلاقی و یا خطرناک انجام ندهیم و به کسی توهین نکنیم. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

koki

جمعه, 14 مهر 1396

جالبه چه کسی در این باره اخطار میده؟؟؟!!
کاسپرسکای که معروف هست در دنیا به جاسوس دولت رفیق روسیه !!!!
تمام ارزش و رشد اینترنت به ناشناسی اون هست لوازم احراز هویت به موازات این مسله وجود داره شاهد حرفم ملیاردها تراکنش بانکی و تجارت انلاین امروزی هست این سبک خاص از احراز هویت که کاسپر ارزوش و داره اصطلاحا سبک استالین لعنت الله علیه هست برای سرکوب مخالفان در خاک جماهیر شوروی سابق و روسیه تزاری امروزی!!!
کاسپر نیاز به دلسوزی برای امنیت تو نیس شر مرسان جاسوسی نکن

پاسخ

Arash

جمعه, 14 مهر 1396

کاسپراسکای چیه دیگه ؟ تلفظ جدید ابداع کردین ؟؟؟
تلفظ صحیحش اینه : کسپِر اِسکی

پاسخ

ثبت نظر