دستاوردهای جستجوگر بومی اعلام شد

دستاوردهای جستجوگر بومی اعلام شد

امروزه استفاده از اینترنت بین مردم بسیار زیاد شده است و درگاه ورودی هر کاربر به دنیای اینترنت، مرورگر و موتور جستجو است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در دولت یازدهم کلید خورد، پروژه موتور جستجوی بومی بود که با هدف بی‌نیازی از موتورهای جستجوی پرطرفدار خارجی همچون گوگل و یاهو تعریف شد تا کاربران ایرانی برای جستجوهای متنی، تصویری یا نقشه‌ها و ترجمه‌های مورد نیاز خود از جستجوگر بومی استفاده کنند. در ضمن این طرح علاوه بر ایجاد موتور جستجویی که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشد، در افزایش تولید محتوای فارسی در وب هم تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

اگرچه این پروژه در دولت یازدهم با پیشرفت‌هایی همراه بود اما متأسفانه حتی به مرحله تجاری‌سازی و قابل استفاده بودن نزدیک هم نشد. در همین خصوص محمد جواد آذری جهرمی وزیر کنونی ارتباطات و فناوری اطلاعات اواخر مهرماه از مسئولان سابق این طرح خواست تا دستاوردهای به طور کامل اعلام کنند و توضیح بدهند که این طرح ملی تا الان چه پیشرفت‌هایی داشته است. آذری جهرمی درباره این طرح چنین گفت:

به لحاظ پژوهشی اقدامات در قبال موتور جستجوگر خوب پیش رفته اما به لحاظ بازار سهم خوبی ندارد و خیلی نتوانسته است موفق باشد. اما اینکه الان بگوییم می‌توانیم موتور جستجو داشته باشیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم، باید بگویم نه نمی‌توانیم. در این طرح نیاز به کار و انرژی بیشتر و توجه به مدل اقتصادی بازار و نیازهای مردم وجود دارد.

حالا پس از گذشت حدود یک هفته از درخواست وزیر ارتباطات مبنی بر ارائه دستاوردهای این طرح، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، متولی سابق این طرح، از پیشرفت‌ها و دستاوردهای این پروژه رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، از جمله این سرویس‌های قابل بهره‌برداری پروژه موتور جستجوی بومی، جویشگر هوشمند خبر (سامانه جستجو و تحلیل خبری خبر جو)، هشتگ (سامانه تحلیل و جستجوی خبری در شبکه‌های اجتماعی)، ابزار تشخیص موجودیت اسمی و نامدار برای پردازش زبان طبیعی، تصویرنت (شبکه تصویری)، وردنت فارسی فارس نت با ۱۰۰ هزار مدخل واژگانی و نیز گراف دانش زبان فارسی، دانشنامه دانش گستر (سامانه تأمین نشریات علمی پژوهشی)، دانشنامه آزاد پارسی (شامل ۶۰ درصد موضوعات خارجی و ۴۰ درصدی مرتبط به ایران و اسلام)، وب آزما (آزمایشگاه ارزیابی وب)، سامانه هوشمند تبلیغات و سکوی تبلیغات هوشمند، مترجم ماشینی پارس، مترجم ماشینی ترکمان و پارسی مپ (سرویس نقشه) را می‌توان نام برد که طبق بررسی‌ها تعدادی از این سرویس‌ها تنها تا 30 درصد پیشرفت داشته‌اند.

پروژه موتور جستجوی بومی به 13 زیر پروژه تقسیم شده بود که برخی از آن‌ها برون‌سپاری شده بود. در این بین بیشترین رشد را بخش سرویس جستجوی کتاب و مستندات علمی که به جهاد دانشگاهی واگذار شده بود داشته است، رشدی 98 درصدی.

پس از آن سامانه تحلیل و جستجوی خبر با رشد 95 درصدی در جایگاه دوم پیشرفت قرار گرفته است و بازاریابی مبتنی بر جویشگر با رشد 90 درصدی همراه بوده است.

سرویس ابزارهای پردازش زبان فارسی که به دانشگاه معتبر ایران، دانشگاه‌های تهران و خواجه نصیر واگذار شده بود در هر دانشگاه به ترتیب پیشرفتی حدود 82.9 و 71 درصد داشته‌اند.

درصد پیشرفت سایر زیرپروژه‌های جستجوگر بومی را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

زير پروژه درصد پيشرفت
گراف دانش زبان فارسی 75.3
بانک درختی 75
دانشنامه آزاد 70
وردنت زبان فارسی 67
جویشگر تصویری مبتنی بر برچسب 55
ترجمه ماشینی دوسویه (انگلیسی و فارسی) 33
آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب 30

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Sondar

پنج‌شنبه, 04 آبان 1396

من ک بهیچ عنوان استفاده نمیکنم ازشون
میشینن رصدت میکنن
به جستجوگرای خارجی قانعم

پاسخ

میلاد

پنج‌شنبه, 04 آبان 1396

جست و جو گر های خارجی مثل گوگل که هزاران بار به همین خاطر متهم شده

پاسخ

ثبت نظر