تلکسوپ فضایی هابل یک سیاره با برف فلزی کشف کرده است

تلکسوپ فضایی هابل یک سیاره با برف فلزی کشف کرده است

شاید گاهی اوقات بارش باران ما را کلافه کند اما جزئی از اکوسیستم است که بدون آن زمین قابل زیستن نخواهد بود. به نظر می‌رسد که در سیارات و قمرهای دیگر بارش‌های عجیب‌تری از آب صورت می‌گیرد، برای مثال در سیاره‌ی زهره سولفوریک اسید و در سیاره‌ی اورانوس متان مایع می‌بارد. ناسا اخیراً سیاره‌ی Kepler-13Ab را کشف کرده که آب و هوایی بسیار عجیب و متفاوت دارد و در آن فلز می‌بارد. 
ناسا این کشف جدید خود را توسط تلسکوپ فضایی هابل انجام داد که نزدیک به بیست و پنج سال عمر دارد و هنوز قوی‌ترین تلسکوپی است که تا به حال ساخته شده است. Kepler-13Ab یک سیاره‌ی فراخورشیدی عظیم الجسه و شش برابر مشتری است که 1730 سال نوری با ما فاصله دارد. این سیاره همچنین در دسته‌ی سیارات گازی قرار دارد که به آن‌ها «مشتری داغ» گفته می‌شود. مشتری داغ سیاره فراخورشیدی است که فاصله‌ی بسیار نزدیکی نسبت به ستاره‌ی خود دارد. 
Kepler-13Ab شاید بزرگ باشد اما حتی هابل نیز نمی‌تواند یک سیاره‌ی فراخورشیدی را به صورت مستقیم نشان دهد بلکه اطلاعاتی را درمورد جو این سیاره به دست می‌آورد. این‌گونه تصور می‌شوند که  Kepler-13Ab در جلو و پشت ستاره‎ی میزبان خود می‌چرخد (این موضوع به کشف این سیاره توسط کاوشگر Kepler کمک کرد). ناسا موفق شده است تحقیقات طیف‌شناسی فروسرخ نزدیک خود را زمانی که سیاره پشت ستاره قرار گرفته بود (حالتی که به آن کسوف ثانویه می‌گویند) انجام دهند. 
طی این مشاهدات هابل جزئیات زیادی را درمورد ترکیب‌بندی  Kepler-13Ab نشان داد. اول این که Kepler-13Ab به ستاره‌ی میزبان خود قفل شده و در نتیجه در یک طرف آن همیشه روز و در طرف دیگر همیشه شب است. البته این موضوع در فضا عجیب نیست. برای مثال زمین می‌چرخد اما ماه به زمین قفل شده است. دمای جو Kepler-13Ab در افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد که برعکس چیزی است که باید در یک مشتری داغ صورت گیرد. ناسا می‌گوید که دلیل این اتفاق نادر نحوه‌ی گردش تیتانیوم اکسید در ابر Kepler-13Ab است. 

nasa


به طور معمول تیتانیوم اکسید (که ترکیب فعال در کرم ضدآفتاب است) در ابر یک مشتری داغ گرما را جذب کرده و آن را به خارج در فضا تابش می‌دهد و در نتیجه جو بالایی گرم‌تر می‌شود. تیتانیوم اکسید در سمت شب سیاره از ابرها به صورت برف جامد رخنه می‌کند. ستاره‌شناسان معتقدند که این اتفاق در همه‌ی مشتری‌های داغ صورت می‌گیرد اما ترکیب قفل بودن سیاره به ستاره‌ی میزبان و غول‌آسا بودن سیاره باعث می‌شود که تیتانیوم اکسید نتواند روی Kepler-13Ab به سمت روز سیاره بازگردد در نتیجه تیتانیوم اکسید با تابش گرما از جو سیاره خارج شده و باعث به وجود آمدن «تله‌ی سرد» می‌شود. 
ناسا امیدوار است که زمانی که تلسکوپ فضایی Webb در چند سال آینده ساخته شد ابزار بهتری برای مطالعه‌ی سیارات فراخورشیدی داشته باشد. اطلاعات یافته شده از سیاراتی مانند Kepler-13Ab می‌تواند در آینده برای پاک‌سازی سیارات کوچک‌تر مشابه زمین مناسب باشد. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مسعود

جمعه, 12 آبان 1396

ما واسه دیدن برف اومدیم اینجا، این الان برفش کجاش بود!؟
تیتانیوم اکسید که برف نیست داداش

پاسخ

ثبت نظر