بیل گیتس، استیون هاوکینگ و ایوان ماسک همگی نسبت به آینده هوش مصنوعی نگران هستند!

بیل گیتس، استیون هاوکینگ و ایوان ماسک همگی نسبت به آینده هوش مصنوعی نگران هستند!

به نظر می‌رسد که به‌ تازگی موج جدیدی از هشدار دهی نسبت به آینده هوش مصنوعی به راه افتاده است که این بار برخلاف دفعات قبل در راس این موج افرادی قرار دارند که خود به‌شدت با این موضوع درگیر هستند. ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های مطرحی همچون تسلا و اسپیس ایکس معتقد است که گسترش و توسعه بدون ضابطه هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تهدید برای زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که به‌ تازگی موج جدیدی از هشدار دهی نسبت به آینده هوش مصنوعی به راه افتاده است که این بار برخلاف دفعات قبل در راس این موج افرادی قرار دارند که خود به‌شدت با این موضوع درگیر هستند. ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های مطرحی همچون تسلا و اسپیس ایکس معتقد است که گسترش و توسعه بدون ضابطه هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تهدید برای زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود.

وی برای تشریح این موضوع، از کره شمالی هم یاد کرده و معتقد است که تهدیدات اخیر این کشور در به راه انداختن جنگ هسته‌ای، به مراتب خطرش از آینده هوش مصنوعی کمتر است. ایوان ماسک در حالی این اظهار نظر جالب پیرامون یک فناوری همه‌گیر را مطرح کرده که چندی پیش رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در یک کنفرانس در جمع دانشجویان روسی گفته بود: هوش مصنوعی، آینده‌ حکمرانی بر جهان را رقم خواهد زد. تولید هوش مصنوعی فرصت‌ها و تهدید خارق‌العاده‌ای را پیش رو می‌گذارد که پیش‌بینی کردن آن سخت است. وی در این دیدار از دانشجویان خواست که در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی پیشتاز باشند تا بتوانند بر امور جهانی غلبه کند. پوتین همچنین به این نکته اذعان داشت که دانش، فرصت‌های مهمی به وجود می‌آورد اما خطرهای پیش‌بینی نشده ای نیز به دنبال دارد.

هوش مصنوعی

البته ماسک تنها فردی از بین اهالی سردمداران تکنولوژی نبوده که پیرامون هوش مصنوعی احساس خطر کرده است. بیل گیتس نیز اوایل ماه جاری، با حضور در جلسه پرسش و پاسخی در سایت ردیت گفت: من جزو آن جماعتی هستم که نگران خلق ابر-هوش هستند. در اول کار ماشین‌ها بخش زیادی از کارهای ما را برایمان انجام خواهند داد و زیاد هم هوشمند نخواهند بود. اگر بتوانیم در همین حد این روند را مدیریت کنیم تحول مثبتی خواهد بود. اگرچه چند دهه بعد از این مرحله، این هوش مصنوعی به حدی قدرتمند خواهد شد که باید نگرانش باشیم.

علاوه بر این استیو هاوکینگ هفته گذشته در همین راستا جهانیان را از خطرات هوش مصنوعی آگاه کرد. او در مصاحبه‌ای جدید با نشریه وایرد هشدار داد گسترش هوش مصنوعی به زودی به حدی می‌رسد که نوع جدیدی از حیات به وجود می‌آورد که از انسان‌ها پیشرفته‌تر است. هاوکینگ معتقد است هوش مصنوعی به طور کلی جایگزین انسان خواهد شد هرچند به طور دقیق بازه زمانی خاصی را برای وقوع این پیش‌بینی خود مشخص نکرد. او در این باره گفت: بیم آن دارم که هوش مصنوعی به طور کلی جایگزین انسان شود؛ مثلا اگر افراد ویروس‌های رایانه‌های بسازند، عده‌ای دیگر هوش مصنوعی خواهند ساخت که خود را بهبود و ارتقا می‌دهد. این نوع از حیات از انسانی پیشی می‌گیرد. وی اظهار داشت توسعه دستاوردهای شخصی دیجیتال موسوم به Siri، Google Now و Cortana و نشانه های های رقابت ارتش IT، در برابر آنچه که قرار است طی دهه‌های آینده ظهور کند، ناچیز هستند.

خطر هوش مصنوعی

وی خاطر نشان کرد: البته فواید بالقوه دیگر از این فناوری می‌تواند چشمگیر باشد و جنگ، بیماری‌ها و فقر را از بین ببرد. به گفته وی موفقیت در خلق AI می‌تواند بزرگ‌ترین رویداد در تاریخ بشر باشد اما متأسفانه این دستاورد می‌تواند آخرین نیز باشد مگر آنکه یاد بگیریم چگونه از خطرات دوری کنیم. در دوره‌های کوتاه و متوسط، ارتش‌ها در سراسر جهان در حال کار کردن بر روی ساخت سیستم‌های تسلیحاتی خودکار هستند و این در حالی است که سازمان ملل نیز به طور هم‌زمان بر روی ممنوعیت آن‌ها کار می‌کند. این دانشمند اظهار داشت: اگر به آینده نگاه کنیم می‌بینیم هیچ محدودیت بنیادی برای آنچه که می‌توانیم به دست آوریم وجود ندارد.

البته ایوان ماسک چندی پیش نیز به همراه 100 شخصیت مطرح جهانی نامه‌ای را امضا کرده بود که از سازمان ملل می‌خواهد از توسعه سلاح‌های خودمختار مرگبار جلوگیری کند. در نامه مذکور آمده است که به کار گیری هوش مصنوعی در ابزارهای جنگی نسل آینده ممکن است جهان را درگیری جنگی کند که وسعت آن مرزهای کنونی را بر خواهد داشت و سرعت فراگیری آن نیز خارج از کنترل انسان‌ها است. به هر حال تا پیش از این افراد مشهور دیگری همچون استیو هاوکینگ و بیل گیس نیز در رابطه با خطرات هوش مصنوعی چنین اظهار نظرهایی کرده‌اند و به نظر می‌رسد در صورت کنترل نکردن این فناوری، آینده به خوبی چیزی که در فیلم‌های هالیوودی نشان داده می‌شود ترسیم نخواهد شد.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

kam

چهارشنبه, 08 آذر 1396

ایوان ماسک !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ

حمیدرضا

دوشنبه, 10 بهمن 1401

فکر کنم نویسنده اصلا مطلب خودشو یک بار هم نخونده!!!

ثبت نظر