اوبر برای پنهان کردن نشت اطلاعات صد هزار دلار به هکرها پرداخت کرد

اوبر برای پنهان کردن نشت اطلاعات صد هزار دلار به هکرها پرداخت کرد

از تلاش برای فرار از قانون تا دروغ گفتن درمورد درآمد راننده‌ها و دزدی اطلاعات ازمرکز تحقیقات اتومبیل‌های بدون راننده‌ی گوگل، ویمو شرکت حمل و نقل اوبر در یک سال گذشته با مشکلات حقوقی زیادی درگیر بوده است. حال ثابت شده این شرکت پس از نشت اطلاعات عظیم خود در سال پیش به هکرها صدهزار دلار حق السکوت داده تا این خبر را از رسانه‌ها دور نگاه دارند. 
به گزارش وب‌سایت خبری بلومبرگ این اطلاعات شامل نام‌ها، آدرس‌ها، آدرس‌های ایمیل و شماره تلفن 50 میلیون کاربر اوبر است که هفت میلیون نفر از آن‌ها راننده‌های این شرکت هستند. اوبر از نظر قانونی وظیفه داشته که این مورد هک را به قانون و رانندگانی که کد گواهی‌نامه‌ی رانندگی آن‌ها دزدیده شده خبر دهد. درعوض این شرکت به هکرها پول داده تا این دیتا را پاک کرده و ساکت بمانند. نه مدیرعامل آن زمان تراویس کانالیک و نه افسر امنیت عمومی هیچ چیز درمورد این هک به کاربران نگفته‎اند. 
مدیرعامل کنونی اوبر، دارا خسروشاهی در یک نامه‌ی سرگشاده به مشتریان اوبر نوشت که این اتفاق زمانی افتاد که دو نفر که از کارمندان اوبر نبوده‌اند  یک سرویس فضای ابری این شرکت را هک کرده‌اند. اوبر ادعا کرده که متخصصین خود را برای افزایش امنیت شرکتش به کار گرفته و دو نفری را که به هکرها پول پرداخت کرده بودند، از جمله افسر امنیت عمومی که وظیفه‌اش حفاظت از اعتبار و هویت رانندگان بوده را اخرج کرده و این مورد را به مقامات قضایی گزارش داده است. 
این هک خیلی هم حرفه‌ای صورت نگرفته است. به گزارش بلومبرگ هکرها به یک مخزن خصوصی گیت‌هاب دست یافته و اطلاعات ورود برای Amazon Web Services را از این طریق یافته‌اند. زمانی که به حساب کاربری Amazon Web Services دست یافتند به آرشیو دیتا و اطلاعات رانندگان نیز دسترسی داشتند. آن‌ها به اوبر ایمیل داده و درخواست پول کردند و اوبر نیز تصمیم گرفته به جای این که این موضوع را رسانه‌ای کرده و به قانون گزارش دهد پول را پرداخت کند. با توجه به پیشینه‌ی اوبر این کار اصلاً بعید نیست چرا که این شرکت تا به حال درگیر پنج مورد پرونده‌ی جنایی و هزاران شکایت است. این نشت اطلاعات زمانی رخ داد که اوبر درحال مذاکره با FTC درمورد حل و فصل مشکلات امنیتی مرتبط با نشت اطلاعات سال 2014 بوده است، اما اوبر به این شرکت امنیتی گزارش نداده بود که این اتفاق دوباره افتاده است. 
اوبر در سال گذشته بارها درگیر قانون شده و پول بسیار زیادی را از دست داده است. تجارت این شرکت به هیچ وجه رو به پیشرفت نیست و با وجود اتفاقات گذشته سرمایه گذاران بسیار زیادی را از دست داده است و با این حال هنوز روی پروژه‌ی طولانی مدت اتومبیل‌های بدون راننده خود شرط‌ بندی کرده است. 
صداقت آقای خسروشاهی درمورد این نشت اطلاعات و اقدام سریع او برای جایگزینی افسر امنیت عمومی قدمی کوتاه اما مناسب در راه درست است اما این شرکت برای بازگرداندن خوش‌نامی و آبروی خود راه درازی را در پیش دارد. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 

 

منبع خبر: extremetech bloomberg

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر