پای ویکی پدیا به دارک وب باز شد

پای ویکی پدیا به دارک وب باز شد

پای ویکی پدیا به دارک وب باز شد!!! خبر را در فیسیت، چهره و اخبار فناوری اطلاعات بخوانید.

ویکی پدیا در دارک وب قابل دسترس شد

همانطور که می‌دانید در حال حاضر وب‌سایت ویکی پدیا به عنوان منبعی کاربردی برای بسیاری از کاربران دنیای اینترنت است. اما این وب‌سایت به هیچ عنوان معتبر نیست دلیل این موضوع هم ماهیت وجودی آن است. در واقع همه می‌توانند به راحتی مطالبی را در این وب‌سایت اضافه کنند بنابراین به هیچ عنوان ویکی پدیا یک منبع موثق برای تحقیقات به شمار نمی‌رود. با همه این اوصاف نمی‌توان تعداد زیاد کاربران این وب‌سایت را نادیده گرفت زیرا شاید اولین وب‌سایتی که هر یک از ما هنگام جستجو به آن مراجعه می‌کنیم همین ویکی پدیا باشد.

اما ویکی پدیا به‌رغم تعداد بسیار زیاد کاربران در سراسر دنیا، در برخی کشورها همچون ترکیه که برای دسترسی به فضای مجازی قوانین سرسختانه‌ای دارند، قابل دسترس نیست. به همین منظور اخیرا یک متخصص امنیتی سابق گوگل، به نام الکس مافت، نسخه‌ای آزمایشی از این وب‌سایت با عنوان ویکی پدیا آنیون (Wikipedia Onion) را توسعه داده است که در فضای دارک وب قابل دسترس است! الکس مافت در توییتر خود در خصوص ویکی پدیا آنیون چنین نوشت:

من به‌ طور آزمایشی ویکی پدیا آنیون (Wikipedia Onion) را توسعه داده‌ام و آن را برای چند روز فعال نگه خواهم داشت.

وب‌سایت توسعه یافته از طریق مرورگر تور برای کاربران قابل دسترس است. این مرورگر با عبور دادن اطلاعات کاربران از چندین روتر (router)، محل کاربر، وب‌سایت‌های بازدید شده توسط او، IP کاربر، در واقع تمامی اطلاعات ارسالی و دریافتی کاربر را مخفی کرده و امکان ردیابی او را به صفر می‌رساند. در ضمن مرورگر تور علاوه بر مخفی کردن تمامی اطلاعات ارسالی و دریافتی کاربر، اطلاعات رد و بدل شده در سایت ویکی پدیا آنیون را رمزگذاری هم می‌کند.

از آنجایی که ویکی پدیا آنیون توسط بنیاد ویکی مدیا که مالک ویکی پدیا است، توسعه داده نشده است، به صورت کامل با مرورگر تور سازگاری ندارد و از طرف ویکی مدیا پشتیبانی نمی‌شود. به همین دلیل محتوای موجود در ویکی پدیا آنیون در دارک وب، قابلیت تغییر و ویرایش ندارد و تنها به صورت read-only ارائه می‌شوند. با این وجود الکس مافت طی توییتی اعلام کرده است که علاقه‌مند است ویکی مدیا از این سرویس استفاده کند:

من خوشحال می‌شوم اگر ویکی مدیا از این سرویس یا راه‌حل برای ارائه‌ی ویکی پدیا در دارک‌ وب بهره ببرد. وجهه‌ی مهم این موضوع از نظر من، نمایش این طرح بوده است و ابزار متن‌باز EOTK من بدون هزینه، به‌خوبی موفق به اثبات این طرح شد.

این اولین باری نیست که ایده ارائه نسخه‌ای از ویکی پدیا برای فضای دارک وب مطرح شده است اما الکس مافت اولین فردی است که توانسته است به این ایده جامه عمل بپوشاند.

ویکی پدیا آنیون هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد به همین دلیل الکس مافت در توییتر خود اعلام کرده است که برای اثبات عملیاتی بودن این طرح، چند روزی ویکی پدیا آنیون را فعال و در دسترس خواهد داد. شاید الکس مافت در نظر دارد با ارائه نسخه آزمایشی ویکی پدیا آنیون، با جلب نظر کاربران و استقبال آنان از این سرویس، نظر بنیاد ویکی مدیا را هم به خود جلب کند تا این سرویس را به رسمیت بشناسند. اما مطمئنا الکس مافت راه حلی برای دائمی شدن سرویس ویکی پدیا آنیون در فضای دارک وب ارائه خواهد کرد.

اما چرا این سرویس، ویکی پدیا آنیون نام گرفت؟ دلیل اصلی این نام گذاری روند عملیاتی این سرویس است زیرا این سرویس از لایه‌های امنیتی مختلفی ایجاد شده است و اطلاعات ارسالی و دریافتی کاربر در مرکز این لایه‌ها قرار می گیرد؛ دقیقا مانند پیاز!


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر