آیا ویوالدی بهترین مرورگر برای رزبری پای است؟

آیا ویوالدی بهترین مرورگر برای رزبری پای است؟

شما از کدام مرورگر وب استفاده می‌کنید؟ اگر از کامپیوتر یا گوشی‌های اندروید استفاده می‌کنید به احتمال زیاد مرورگر وب شما گوگل کروم است. 

اگر به هر دلیلی از کروم استفاده نمی‌کنید مرورگر شما حتماً سافاری، اج ، فایرفاکس یا اوپرا است. اما ویوالدی چطور؟ آیا تا به حال نام آن را شنیده‌اید؟ 

ویوالدی (Vivaldi) که پیش‌تر برای ویندوز، لینوکس و مک منتشر شده بود حال برای دستگاه‌های ARM از جمله رزبری پای (Raspberry Pi) موجود است. اگر از رزبری پای استفاده می‌کنید مرورگر ویوالدی را از دست ندهید. 

ویوالدی چیست؟

نام ویوالدی که برگرفته از نام موزیسین ایتالیایی آنتونیو ویوالدی است در سال 2016 منتشر شد. مدیر عامل شرکت تکنولوژی ویوالدی بنیانگذار نرم افزار اوپرا، آقای جان ون تیتزشنر است. 

ویوالدی

 

وقتی که وب‌سایت  My Opera در سال 2014 بسته شد ون تتزشنر شرکت ویوالدی را با هدف ساخت یک مرورگر خوب بنا کرد. 

ثمره‌ی این شرکت ویوالدی بود که پس از نسخه‌های مختلف بتا و آزمایشی در سال 2015 و 2016 هم اکنون نسخه‌ی 1.13 آن منتشر شده است. 

چرا باید از ویوالدی استفاده کنیم؟ 

ویوالدی قابلیت‌های بسیار جذابی دارد که بیشتر آن‌ها برای رزبری پای ساخته شده‌اند. در بعضی از موارد این مرورگر نسبت به سایر مرورگرها بیشتر با کاربر وفق داده می‌شود. 

• رابط کاربری پانل کناری امکان دسترسی را به بوکمارک‌ها و دانلودها بسیار ساده می‌کند.

• قابلیت مدیریت تب به شما امکان مرتب کردن دوباره و اتصال تب‌ها را از طریق پانل کناری فراهم می‌کند. 

• ویوالدی دارای قابلیت اسکرین شات و ابزار یادداشت برداری است. 

• درضمن این مرورگر تاریخچه‌ی جست و جوی شما را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار داده و بر اساس الگوی مرور وب آمار میزان مصرفتان را به شما ارائه می‌دهد (این اطلاعات فقط روی دستگاه شما ذخیره می‌شود). 

• با استفاده از تم‌های شخصی می‌توانید رابط کاربری مرورگر را همانطور که دوست دارید تغییر دهید. 

• می‌توانید از موس و میانبرهای مرورگر برای بالا بردن سرعت کار خود استفاده کنید. 

در حال حاضر قابلیت Vivaldi Sync روی رزبری پای موجود نیست اما به آن اضافه می‌شود. Vivaldi Sync به شما این امکان را می‌دهد که نه تنها روی دستگاه‌های دیگر به بوکمارک‌های خود دسترسی داشته باشید بلکه یادداشت‌ها، اسکرین‌شات‌ها و حتی داده‌های شما را نیز کدگذاری می‌کند. 

بسیاری از این قابلیت‌ها بدون اضافه کردن افزونه روی دستگاه شما وجود ندارند، اما پس از این نوآوری‌های شرکت ویوالدی به زودی باید شاهد اضافه شدن آن‌ها به مرورگرهای دیگری نیز باشیم. 

 

عملکرد ویوالدی روی رزبری پای

بیشتر کاربران رزبری پای که روی پروژه‌های حرفه‌ای کار کرده‎اند می‌دانند که کرومیوم نسبتاً خوب است. اما ویوالدی چطور؟ آیا قابلیت‌های گفته شده روی رزبری پای نیز خوب کار می‌کنند؟ 

vivaldi

 

تا حدی بله. درحالی که گفته می‌شود که ویوالدی روی همه‌ی انواع رزبری پای خیلی خوب عمل می‌کند اما به گفته‌ی خود ون تیتشنر این مرورگر روی رزبری پای 2،3 و Pi Zero بهتر کار می‌کند. 

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این مرورگر روی رزبری پای2 مشابه کرومیوم است و برتری چشمگیری ندارد اما بدترهم نیست. 

یکی از مشکلات رزبری پای این است که شما از هر مرورگری هم که استفاده کنید نمی‌توانید چندین تب را یک جا باز کنید. از آنجایی که مدیریت تب یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های مرورگر ویوالدی است شاید این موضوع باعث شود که نظرتان را نسبت به این مرورگر عوض کنید. 

 

نصب کردن ویوالدی روی رزبری پای

برای نصب ویوالدی روی رزبری پای از این لینک استفاده کنید. 

vivaldi

 

وقتی که آن را دانلود کردید روی فایل DEB کلیک کنید تا نصب آغاز شود. 

شما همچنین می‌توانید از این خط فرمان برای نصب ویوالدی استفاده کنید: 

wget https://downloads.vivaldi.com/stable/vivaldi-stable_1.13.1008.34-1_armhf.deb

وقتی که آن را دانلود کردید از فرمان زیر استفاده کنید: 

sudo dpkg -i /path/to/deb/file

سپس مرورگر را با استفاده از این خط فرمان نصب کنید: 

sudo apt-get install –f

vivaldi

 

از هر روشی که استفاده کنید باید رزبری پای خود را ریبوت کنید تا روند نصب کامل شود. 

سپس می‌توانید از مرورگر ویوالدی با استفاده از Menu > Internet استفاده کنید. 

 

آیا ویوالدی متن باز است؟ 

اگر از ویوالدی استفاده می‎کنید احتمالاً سیستم عامل شما Raspbian یا یک توزیع‌ دیگر است. شما حتی می‌توانید ویوالدی را روی کامپیوتر دسکتاپ لینوکس نیز نصب کنید. 

شاید برایتان این سوال پیش آمده که ویوالدی متن باز است یا خیر. 

ویوالدی منبع باز نیست. از کد منبع کرومیوم در آن استفاده شده تا UIهای مبتنی بر HTML/CSS/JS بتوانند آن را اجرا کنند. همه‌ی تغییراتی که در کد منبع کرومیوم ایجاد شده تحت لیسانس BSD است و می‌توان آن را روی سایت vivaldi.com/source/ مطالعه کرد. 

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کندی می‌توانید README و LICENSE را در پوشه‌ی نصب بخوانید. 

کد رابط کاربری کاربر این مرورگر برای کسانی که می‌توانند HTML، CSS و JS را بخوانند قابل دسترسی است. کد منبع ویوالدی را می‌تواند تحلیل کرد اما در آن از کد شخص ثالث استفاده شده است. 

پس آیا ویوالدی منبع باز است؟ خیر. نه تا زمانی که تحت لیسانس متن باز منتشر شود. 

 

بهترین مرورگر آنی است که از آن لذت ببرید 

vivaldi

 

وقتی که از ویوالدی استفاده کنید می‌بینید که چقدر استفاده از آن ساده و متفاوت است. قطعا‌ً رقیبان دیگر ویوالدی نیز از این قابلیت‌ها استفاده خواهند کرد اما هم اکنون بهتر است چه کار کنیم؟ آیا باید از ویوالدی استفاده کنیم؟ 

این به شما بستگی دارد. با کرومیوم تجربه‌ی شما قطعاً خوب خواهد بود به خصوص اگر مرورگر خود را روی  Raspbian  اجرا کنید. کرومیوم مدت‌هاست که مرورگر توزیع رسمی رزبری پای است و خیلی خوب کار می‌کند. اما مرورگرهای دیگری نیز برای رزبری پای وجود دارند. 

با توجه به تنظیمات امنیتی و قابلیت‌های مختلف، ویوالدی می‌تواند به مرورگر مورد علاقه‌ی شمابرای دستگاه‌های مبتنی بر رزبری پای تبدیل شود. 

به یاد داشته باشید این که از کدام مرورگر لذت ببرید کاملاً به خودتان بستگی دارد. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

میلاد

سه‌شنبه, 21 آذر 1396

من قبلا امتحان کردم امکانات زیادی داره ولی حیف خود برنامش روان و با سرعت نیست و برا سیستم من که خیلی قوی نیست و دو هسته ای هست خیلی خوب جواب نمیده. من از اپرا 37 استفاده میکنم. ورژن های جدید اپرا هم کم کم داره سنگین تر میشه...

پاسخ

ثبت نظر