چگونه از Vineyard برای اجرای اپلیکیشن‌های ویندوز روی لینوکس استفاده کنیم؟

چگونه از Vineyard برای اجرای اپلیکیشن‌های ویندوز روی لینوکس استفاده کنیم؟

لینوکس سیستم عامل بسیار خوب با توزیع‌های مختلف و متنوع است. بسیاری از کاربران به دلایل مختلف از جمله صرفه جویی در هزینه‌ها، یادگرفتن حرفه‌های جدید و یا پشتیبانی از جامعه‌ی متن باز ممکن است تصمیم بگیرید که به جای ویندوز از لینوکس استفاده کنند. 
مشکل لینوکس این است که بسیاری از برنامه‌ها را خوب اجرا نمی‌کند. Wine یک لایه سازگاری اپلیکیشن است که به کاربران امکان استفاده از اپلیکیشن‌های ویندوز روی لینوکس و مک را می‌دهد. استفاده از فرانت اند‌های Wine، مثل Vineyard یا PlayOnLinux، نصب و اجرای اپلیکیشن‎های ویندوز را با Wine روی لینوکس ساده می‌کند. 

 

Vineyard چیست؟

Vineyard مجموعه‌ای از آرشیوها و ابزارهایی است که برای اجرای برنامه‌های ویندوز روی لینوکس استفاده می‌شود. هدف از این برنامه ساده کردن ادغام Wine  با یک دسکتاپ است. Vineyard ابزار لازم را برای تنظیم Wine روی لینوکس فراهم کرده و با دسکتاپ گنوم بسیار خوب کار می‌کند. 
Vineyard قابلیتی به نام vineyard-preferences دارد که پیکربندی پیش‌فرض Wine را از دیگر پیکربندی‌ها جدا می‌کند.
این افزونه که دراصل فایل منیجر پیش‌فرض گنوم است امکان پیکربندی را با استفاده از پنجره‌ی properties فراهم می‌کند. Vineyard از پکیج پایتون python-wine استفاده می‌کند. امکان برقراری ارتباط با پایگاه داده‌ی رجیستری Wine نیز فراهم است. درضمن شما می‌توانید اجزای Wine از جمله آرشیوها، تم‌ها ودرایوها را کنترل کنید. 

 

چگونه Vineyard را روی لینوکس نصب کنیم؟

اول به صفحه‌ی دانلود در وب‌سایت Vineyard بروید. شما می‌توانید از بین نسخه‌ی آزمایشی و نسخه‌ی اصلی یکی را انتخاب کنید. همانطور که می‌دانید نسخه‌های آزمایشی بی ثبات هستند اما نسخه‌های اصلی قدیمی‌تر هستند. 
از آنجایی که Vineyard به PPA نیاز دارد باید آن را نیز نصب کنید. برای این کار کلیدهای Ctrl + Alt + T را فشار داده و فرمان زیر را اجرا کنید: 
sudo sh -c 'add-apt-repository ppa:cybolic/vineyard-testing && apt update ; apt install vineyard'
اگر از PPA قدیمی استفاده می‌کنید فرمان زیر را اجرا کنید:
sudo sh -c 'add-apt-repository ppa:cybolic/ppa && apt update ; apt install vineyard'

لینوکس


پس از آن پیامی می‌بینید که از شما می‌پرسد که آیا قصد دارید آخرین نسخه‌ی Vineyard را نصب کنید یا خیر؟ گزینه‌ی Enter را برای انتخاب و  Ctrl + C را برای کنسل فشار دهید. سپس پیامی ظاهرمی‌شود که به شما می‌گوید به چقدر فضای ذخیره سازی نیاز دارید و از شما می‌پرسد که قصد ادامه را دارید یا خیر. اگر پاسخ مثبت است کلید Y و اگر منفی است کلید N را فشار دهید. از آنجایی که  Vineyard نیازمند Wine است بهتر است که پکیج بتا را از طریق Wine PPA نصب کنید. فرمان زیر را وارد کنید: 
sudo sh -c 'add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa && apt update ; apt install wine'
وقتی که روند نصب کامل شد پیامی را درمورد تنظیم Vineyard می‌بینید. 

 

تنظیم Vineyard

وقتی که Vineyard نصب شد اپلیکیشن را اجرا  کنید. صفحه‌ی Wine Preferences با گزینه‌های مختلف باز می‌شود. در نوار کناری سمت چپ گزینه‌های عمومی، ظاهر، مکان‎ها، دستگاه‌ها، آرشیوها، برنامه‌ها، نصب و ابزارها را می‌بینید. 

لینوکس


زیر بخش عمومی (General)، Vineyard به شما امکان انتخاب نسخه‌ی ویندوز را می‌دهد. ظاهر یا Appearance به شما امکان تغییرات ظاهری مانند قاب‌های پنجره‌ی لینوکس را می‌دهد. 
با مکان‌ها (Places) درایوها و پوشه‌ها را برای اضافه و یا حذف برنامه‌ها یا دستگاه‌ها می‌بینید. 
دستگاه‌ها (Devices) برای انتخاب ویدئو ویا فایل‌های صوتی تشکیل شده است. 
قسمت برنامه‌ها (Programs) اپلیکیشن‌های ویندوزی که از پیش روی دستگاه شما نصب شده‌اند را به شما نشان می‌دهد. 
زیر تب Install شما لیستی از اپلیکیشن‌های ویندوز را برای نصب از طریق Vineyard می‌بینید که دیگر نیازی به دانلود آن‌ها نیست. درحالی که برای لینوکس بازی‌های زیادی موجود است و شما همچنین می‌توانید از اپلیکیشن Linux Steam استفاده کنید اما تنها راه برای اجرای بازی‌های Windows Steam روی لینوکس استفاده از یک کلاینت ویندوز است. 
استفاده از پروژه‌ی Vineyard
استفاده از Vineyard بسیار ساده است. با اضافه کردن PPA، استفاده از چند خط فرمان برای نصب برنامه و چند کلیک ساده می‌توانید اپلیکیشن‌های ویندوز را روی لینوکس اجرا کنید. 

 

آیا باید از Vineyard استفاده کنیم؟

اگر می‎خواهید برنامه‌های ویندوز را روی لینوکس اجرا کنید حتماً از Vineyard  استفاده کنید. حتی اگر Wine را روی دستگاه خود نصب دارید این قدم اضافی می‌تواند روند کار شما را بسیار سریع‌تر کند. علاوه بر آن Vineyard خیلی خوب کار می‌کند. درضمن با نرم‌افزارهایی مانند PlayOnLinux سازگار است، در نتیجه حتی اگر POL را روی کامپیوتر لینوکس خود دارید حتماً به شما توصیه می‌کنیم که از Vineyard استفاده کنید. 

لینوکس

 

به سادگی اپلیکیشن‌های ویندوز را روی لینوکس اجرا کنید 

Vineyard بسیار مینیمالیستی است. رابط کاربری آن کاملاً ساده و کاربردی است و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی و بدون مشکل نرم افزارهای ویندوز را روی سیستم عامل لینوکس اجرا کنید. از برنامه‌های کاربردی گرفته تا بازی‌های قدیمی، Wine برای هرکسی که قصد دارد سیستم عامل خود را از ویندوز به لینوکس تغییر دهد و یا یک کاربر دوآتیشه‌ی لینوکس است مناسب است. 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر