بزرگترین SSD جهان با 100 ترابایت حافظه ساخته شد!

بزرگترین SSD جهان با 100 ترابایت حافظه ساخته شد!

بزرگترین SSD با 100 ترابایت حافظه ساخته شد این SSD که ExaDrive DC100 نام دارد می‌تواند 20 میلیون آهنگ یا 20 هزار فیلم HD را روی خود ذخیره کند!

کمپانی Nimbus Data بزرگترین SSD جهان با 100 ترابایت حافظه را ساخت. این SSD که ExaDrive DC100 نام دارد در حال حاضر در حال تست است و از تابستان در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد.

این بار و با معرفی D100 شاهد رقابت کمپانی‌های بزرگ بر سر بیشترین حافظه SSD بودیم. هنوز یک ماه از عرضه SSD با حافظه 30 ترابایتی سامسونگ نمی‌گذرد که کمپانی Nimbus Data از یک SSD با 3 برابر حافظه بیشتر رونمایی کرده است.

این حافظه SSD که ExaDrive DC100 نام دارد به اندازه‌ای فضا در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید 20 میلیون آهنگ (اگر فرض کنیم که حجم هر آهنگ به طور متوسط 5 مگابایت است) یا 20 هزار فیلم HD را روی آن ذخیره کنید! از طرف دیگر بزرگترین SSD جهان اصلا بزرگ نیست؛ بلکه به اندازه‌ای کوچک است در کامپیوترهای شخصی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

ضمنا جالب است بدانید سرعت خواندن و نوشتن روی DC100 حدودا 500 مگابایت بر ثانیه است!!!

تکنولوژی مورد استفاده در DC100

کمپانی Nimbus Data در این حافظه SSD از تکنولوژی 3D NAND استفاده کرده است به این معنی که سلول‌های حافظه به صورت عمودی و در چند لایه روی هم قرار می‌گیرند. استفاده از تکنولوژی 3D NAND باعث می‌شود در هر بیت سلول‌های بیشتری قرار بگیرد و ضمن کاهش حجم حافظه، قیمت آن هم به شدت کاهش یابد.

در کنار همه این مزایا، استفاده از تکنولوژی 3D NAND به دلیل تداخل سلول‌ها، قابلیت اطمینان صددرصدی ارائه نمی‌دهد.

کاربردهای DC100

مسلما 100 ترابایت حافظه برای کاربران عادی همچون بسیاری از ما ساخته نشده است. ساده‌تر بگوییم کاربران عادی هدف این کمپانی از ساخت DC100 نیستند.

اما در مقابل از آنجایی که مراکز داده (Data centers) بایستی حجم فوق‌العاده زیادی از داده‌ها را نگهداری کنند (شاید بیشتر از 100 پتابایت یعنی 100 هزار ترابایت تنها در یک رک!)، استفاده از این نمونه SSDها می‌تواند راه گشا باشد.

با این اوصاف استفاده از SSDهای واقعا پرظرفیت برای سرویس‌های ابری (Cloud service) و هوش مصنوعی کاربرد دارد.

 

گذشته از تمامی مواردی که در وصف کاربرد و مزایای D100 عنوان شد، کمپانی Nimbus Data بزرگترین SSD جهان را به مدت 5 سال و بدون هیچ محدودیتی گارانتی می‌کند! بنابراین اگر هزینه زیادی برای خرید این SSD متحمل شدید (شاید صدها هزار دلار!) نگران نباشید زیرا در صورت خراب شدن SSD، سرمایه شما از دست نمی‌رود.

همان طور که قبلا هم اشاره شد کاربران عادی مشتریان هدف بزرگترین SSD جهان، DC100، نیستند اما شاید در آینده‌ای نه چندان دور حافظه‌هایی با حجم بسیار بالا برای کاربران عادی هم ساخته شود که دیگر هیچ نیازی به حذف بخشی از اطلاعات خود برای داشتن حافظه‌ای بیشتر نداشته باشیم.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: theverge و techtarget و engadget


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر