احراز هویت بیومتریک در وب جایگزین ورود پسورد شد

احراز هویت بیومتریک در وب جایگزین ورود پسورد شد

فایرفاکس اولین مرورگری است که از قابلیت بیومتریک برای احراز هویت و ورود به وب‌سایت‌ها همچون اسکن اثر انگشت و چهره به جای ورود پسورد پشتیبانی می‌کند.

از حالا می‌توانید با روش‌های بیومتریک همچون اسکن اثر انگشت، اسکن چهره و... به جای وارد کردن پسورد برای ورود به وب‌سایت‌ها استفاده کنید.

امینت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هر زمانی بسته به شرایط آن زمان، اهمیت پیدا می‌کند. حالا و در شرایطی که اینترنت به بخش جدایی‌ناپذیر در زندگی ما تبدیل شده است، امینت اطلاعات در فضای سایبری هم به‌شدت مهم شده است.

ازآنجایی‌که مرورگرها به‌عنوان دروازه ورود کاربران به دنیای اینترنت هستند سال‌ها است که توسعه‌دهندگان آن‌ها در تلاش‌اند تا به نحوی امنیت اطلاعات را در مرورگرها بالا ببرند. یکی از این اهداف جلوگیری از وارد کردن پسورد در مرورگرها بوده است.

وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که کاربران به آن‌ها مراجعه می‌کنند و البته برای دسترسی به بیشتر آن‌ها باید حساب کاربری داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که تعداد حساب‌های کاربری شما زیاد شود و یادآوری رمزهای عبور هم به‌این‌ترتیب سخت خواهد شد. برای رفع این مشکل کاربران معمولاً برای تمامی حساب‌های خود یک رمز عبور در نظر می‌گیرند اما این مسئله باعث می‌شود که امنیت اطلاعات آن‌ها با مشکل روبه‌رو شود.

این مسئله تا جایی اهمیت دارد که نه‌تنها برای کاربران، بلکه به یکی از دغدغه‌ها برای توسعه‌دهندگان مرورگرها هم تبدیل شده است؛ اما باید بگوییم که پس از مدت‌ها تلاش، توسعه‌دهندگان توانسته‌اند به دستاوردهای قابل اتکا نزدیک شوند.

به‌تازگی کنسرسیوم جهانی وب استانداردی برای احراز هویت در وب ارائه کرده است که با استفاده از روش‌های بیومتریک می‌توان کار احراز هویت را انجام داد.

این استاندارد که WebAuthn API نام دارد به کاربر اجازه می‌دهد که به جای وارد کردن حروف و اعداد به‌عنوان رمز عبور، از طریق روش‌های بیومتریک همچون اسکن اثر انگشت، اسکن چهره و یا کلید USB، عمل احراز هویت را انجام دهید.

چه مرورگرهایی از احراز هویت بیومتریک بهره می‌برند

اولین مرورگری که این قابلیت را پشتیبانی خواهد کرد، مرورگر فایرفاکس است و دو مرورگر گوگل و مایکروسافت اج هم در مرحله بعدی قرار می‌گیرند و تا چند ماه آینده از روش‌های بیومتریک برای احراز هویت بهره خواهند برد.

بااین‌وجود اپل هیچ صحبتی درباره پشتیبانی از این API نکرده است اما با توجه به اینکه اپل از قابلیت‌هایی همچون اسکن اثر انگشت و faceID بهره می‌برد، پشتیبانی سافاری از این API و در واقع استفاده از روش‌های بیومتریک برای احراز هویت، اصلاً بعید نیست.

مزایای استفاده از روش‌های بیومتریک برای احراز هویت در وب

پشتیبانی مرورگرها از روش‌های بیومتریک برای احراز هویت، علاوه بر اینکه امنیت کاربران را تا حد بسیار زیادی تأمین می‌کند، مشکل فراموش کردن پسوردها را هم حل کرده است. بعلاوه این موضوع باعث راحتی هرچه بیشتر کاربر می‌شود.

اگرچه مرورگر فایرفاکس از روش‌های بیومتریک برای احراز هویت در وب پشتیبانی می‌کند اما باید بدانید که این API و استاندارد هنوز به‌صورت رسمی پذیرفته نشده است و در دست بررسی است.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: phonearena و engadget


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر