اجرای طرح رجیستری و درخواست 80 شرکت برای اخذ نمایندگی موبایل در ایران به دنبال آن

اجرای طرح رجیستری و درخواست 80 شرکت برای اخذ نمایندگی موبایل در ایران به دنبال آن

به دنبال اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل، 80 شرکت موبایلی درخواست ایجاد نمایندگی از سه برند آیفون، موتورلا و بلک بری را در ایران دارند.

به دنبال اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل، 80 شرکت موبایلی درخواست ایجاد نمایندگی از سه برند آیفون، موتورلا و بلک بری را در ایران دارند.


طرح رجیستری موبایل یکی از جنجالی‌ترین طرح‌هایی بود که در سال 96 به صورت رسمی و البته جدی به اجرا درآمد. در 6 ماهه دوم سال 96 تقریبا 50 درصد از بازار موبایل ایران که شامل 10 برند آیفون، بلک بری، موتورلا، گوگل، نوکیا، هواوی، الجی، شیائومی، تکنو و سونی و البته دو گوشی سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس بود.

این طرح در سال 97 مجددا و به همان قوت سابق، ادامه یافت تا جایی که از اول اردیبهشت 97 تمامی برندها و گوشی‌های باقی‌مانده هم مشمول این طرح شدند.

 

نتایج حاصل از اجرای طرح رجیستری موبایل

به صفر رسیدن واردات قاچاق گوشی

اجرای جدی طرح رجیستری موبایل باعث شد تا صد در صد جلوی واردات قاچاق گوشی‌های هوشمند گرفته شود و هیچ راهی برای دور زدن این طرح وجود نداشته باشد.

محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، درباره اینکه امکان دور زدن طرح رجیستری وجود ندارد توضیح داد:

براساس اظهار برخی مسافران در اجرای این طرح، در هفته گذشته 4 هزار گوشی متعلق به مسافرانی که وارد کشور شده بودند، قطع شد.

این مسافران مدل گوشی را پایین‌تر از مدل اصلی خود عنوان کرده بودند تا هزینه گمرکی کمتری پرداخت کنند اما در زمان ثبت شناسه، شبکه موفق به شناسایی این تناقض شد و این تعداد گوشی از دسترس خارج شده است.

یکی از نتایج اجرای طرح رجیستری افزایش میزان واردات قانونی گوشی‌های هوشمند بوده است که دهقانی نیا، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره توضیح می‌دهد:

از ابتدای مهرماه سال 95 تا اسفند سال 95 میزان واردات گوشی تلفن همراه 642 میلیارد ریال بود که امسال در این بازه زمانی یعنی از مهر تا اسفند 96 به 10 هزار و 647 میلیارد ریال رسیده است.

 

افزایش درآمد دولت

یکی دیگر از نتایج بارز اجرایی شدن این طرح، افزایش درآمد دولت بود تا جایی که آمارها نشان می‌داد با اجرای طرح رجیستری درآمد دولت 127 درصد رشد داشته است:

از نقطه نظر عایدی دولت از واردات گوشی موبایل نیز در بازه زمانی 6 ماهه دوم سال 95 درآمد دولت 830 میلیارد ریال بود اما با اجرای طرح رجیستری این رقم به یک هزار و 844 میلیارد ریال رسیده است؛ به بیان دیگر درآمد دولت از واردات گوشی موبایل در 6 ماهه دوم سال 96 رشد 127 درصدی داشته است.

 

تمایل شرکت‌های بزرگ موبایل برای ایجاد نمایندگی در ایران

اما نتایج حاصل از اجرای طرح رجیستری به این جا ختم نشد بلکه به گزارش مهر اجرای این طرح باعث شد تا برخی شرکت‌های بزرگ تولید گوشی هوشمند که تا کنون در ایران نمایندگی و خدمات پس از فروش نداشتند، درخواست ایجاد نمایندگی در ایران را داشته باشند.

محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در این مورد توضیح داد:

برای مثال هم اکنون 48 شرکت موبایلی از 3 برند موتورولا، آیفون و بلک بری نسبت به راه‌اندازی دفتر نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در ایران اقدام کرده‌اند و 40 شرکت دیگر نیز در حال ورود به این عرصه هستند. این برندها تاکنون به صورت غیررسمی وارد بازار ایران می‌شود اما هم‌اکنون پیش‌بینی این است که بیش از 80 شرکت در ایران، نمایندگی فروش این 3 برند آمریکایی را برعهده گیرند.

 

ضابطه‌مند شدن فعالیت نمایندگی‌های سابق

البته تا کنون برندهای زیادی در ایران نمایندگی داشتند که با اجرایی شدن طرح رجیستری فعالیت آن‌ها قانون‌مندتر از سابق شده است. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در این باره توضیح داد:

مابقی برندهای گوشی موبایل در ایران تحت عناوین مختلف به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم نمایندگی فروش و خدمات داشته‌اند که با اجرای طرح رجیستری و کاهش قاچاق این برندها، فعالیت آن‌ها شکل ضابطه‌مندتری به خود گرفت.

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ و پیام رسان سروش ما با آی دی faceit_mag@ همراه باشید. 


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

saeed

جمعه, 07 اردیبهشت 1397

طرح رجیستری جز کاهش قدرت خرید و فشار بر مردم بدبخت چیزی نداره ! کدوم دولت!؟ میلیارد میلیارد پول از طریق فشار بر مردم جون به لب رسیده به جیب بزنه و اونها رو در جاهای ناصحیح و خارج از رضایت مردم و حتی سرکوبشون خرج کنه! مسخره نیست که برندهایی اصلا نماینده قانونی در ایران نداره و یک مشت از خودشون رو نماینده ی خود خوانده اسم نماینده بگذارند و مفت مفت 16 درصد روی کالای مورد نیاز مردم بکشند ! وافتخار هم بکنند که بله طرح موفق بوده!

پاسخ

ناصر

جمعه, 07 اردیبهشت 1397

افزایش قیمت ارز و همچنین اجرای ریجستری قدرت خرید مردم رو خیلی پایین اورده به همین خاطر بازار موبایل راکد شده مردم فقط قیمت میگیری اما خرید نمیکنن تقصیری هم ندارن یا این افزایش قیمت خرید گوشی جدید برای خیلیا اصلا به صرفه نیست

پاسخ

زکریا

جمعه, 07 اردیبهشت 1397

این همه نوشتین پس ملت بی پول و بیچاره چکار کنند ؟
از این ملت 30 درصد دستشون به دهنشون میرسه و هرچی گرونتر بشه مشکلی ندارن میخرند
40 درصد به زور میخرن قسطی یا هر جور دیگه میان رده و پایینتر از میان رده
سی درصد بقیه نمیتونن بخرن و نمیخرن
این همه پول از ایران خارج میشه فقط بخاطر گرونی

پاسخ

ثبت نظر