گارانتی 18 ماهه برای تمامی گوشی‌های موبایل وارداتی الزامی شد

گارانتی 18 ماهه برای تمامی گوشی‌های موبایل وارداتی الزامی شد

طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، تمامی گوشی‌های وارداتی باید دارای گارانتی 18 ماهه باشند که با اجرای طرح رجیستری امکان نظارت بر خدمات پس از فروش گوشی‌های وارداتی فراهم شده است.

طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، تمامی گوشی‌های وارداتی به کشور باید دارای 18 ماه خدمات پس از فروش باشند.


طرح رجیستری موبایل یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه فناوری اطلاعات ایران بود که به‌صورت جدی از نیمه دوم سال 96 به اجرا درآمد و در مدت 6 ماه، 50 درصد از بازار موبایل ایران را به زیر چتر خود برد.

این طرح دوباره بعد از تعطیلات نوروز و از آغاز اردیبهشت‌ماه به اجرا درآمد و این بار همه برندهای باقی‌مانده هم مشمول این طرح شدند.

اجرایی شدن این طرح نتایج بسیاری را به دنبال داشت که ازجمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به صفر رسیدن واردات قاچاق گوشی
  • افزایش درآمد دولت
  • تمایل شرکت‌های بزرگ موبایل برای ایجاد نمایندگی در ایران
  • قانون‌مند شدن فعالیت نمایندگی‌های سابق
  • امکان نظارت بر خدمات پس از فروش گوشی‌های وارداتی
  • در کنار این نتایج که همه موفقیت طرح رجیستری را نشان می‌دهند، افزایش قیمت گوشی‌های موبایل را نمی‌توان نادیده گرفت که افزایش قیمت دلار هم بیشتر به این موضوع دامن زده است.

 

پيشنهاد فيسيت : اجرای طرح رجیستری و درخواست 80 شرکت برای اخذ نمایندگی موبایل در ایران به دنبال آن

 

همان‌طور که اشاره شد یکی از دستاوردهای اجرای طرح رجیستری موبایل، امکان نظارت بر خدمات پس از فروش گوشی‌های وارداتی است، مسئله‌ای که مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی هم به آن اشاره دارد. به گزارش مهر به گفته محبی همه شرکت‌هایی که به‌صورت رسمی واردکننده گوشی هوشمند هستند باید نسبت به ارائه خدمات پس از فروش هم به خریداران گوشی نیز اقدام کنند. ضمنا محبی اظهار داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسئله اصل بودن گارانتی و خدمات پس از فروش گوشی‌های وارداتی نظارت می‌کند.

 

الزام داشتن گارانتی 18 ماهه برای همه گوشی‌های وارداتی

به گفته رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، همه گوشی‌های وارداتی باید 18 ماه گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشد. وی از خریداران گوشی‌های موبایل خواسته است که هنگام خرید گوشی به دو مسئله توجه کنند، یکی دریافت کد فعال‌سازی برای طرح رجیستری (درواقع تایید شناسه گوشی یا همان کد IMEI) و دیگری برگ گارانتی 18 ماهه است.

محبی در آخر درباره امکان شکایت و پیگیری این مسئله تأکید کرد:

هرگونه شکایت در این زمینه از طریق اعلام به اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ و كانال سروش ما با آی دی faceit_mag@ همراه باشید. 

منبع خبر: مهر


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

amir

دوشنبه, 10 اردیبهشت 1397

و باز هم کمک به گرانتر شدن قیمت !!!!

پاسخ

ثبت نظر