EPTS، تلفیق تکنولوژی با فوتبال در جام جهانی برای تحلیل عملکرد تیم‌ها

EPTS، تلفیق تکنولوژی با فوتبال در جام جهانی برای تحلیل عملکرد تیم‌ها

فیفا برای کمک به مربیان برای تحلیل عملکرد بازیکنان، از سیستمی با نام «سیستم عملکرد الکترونیکی و ردیابی» (EPTS) را در جام جهانی 2018 استفاده می‌کند.

امروزه تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری در تمامی ابعاد زندگی بشر جا باز کرده است. نمونه بازار حضور تکنولوژی در زندگی، جام جهانی 2018 روسیه است که این روزها مهمترین رویداد ورزشی پرطرفدار دنیاست.

امسال برای نخستین بار فیفا از تکنولوژی برای بهبود فوتبال و داوری آن بهره برده است. به عنوان نمونه می‌توانیم از سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) نام ببریم که اگرچه برای ایران دردسر ساز شد و باعث شد گل ایران حساب نشود؛ اما فیفا از آن برای کاهش اشتباهات داوری استفاده کرده است.

پیشنهاد فیسیت : VAR به عنوان عضو جدید جام جهانی 2018 روسیه، قدم به میدان می‌گذارد

 

پیوند جام جهانی 2018 با تکنولوژی، تنها به VAR ختم نمی‌شود؛ بلکه فیفا برای کمک به مربیان برای تحلیل عملکرد بازیکنان، از سیستمی با نام «سیستم عملکرد الکترونیکی و ردیابی» که مخفف عبارت ELECTRONIC PERFORMANCE & TRACKING SYSTEMS است استفاده می‌کند.

سیستم EPTS موقعیت بازیکن و توپ را ردیابی می‌کند اما می‌توان از ترکیب این سیستم با تجهیزاتی همچون شتاب‌سنج و حتی کنترل‌کننده ضربان قلب بهره برد تا بتوان فشار و یا پارامترهای فیزیولوژیکی را اندازه گرفت.

انواع ردیاب مورد استفاده در EPTS

در حال حاضر سه نوع ردیاب فیزیکی در بازار موجود است که در ادامه به بررسی اجمالی و عنوان مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم.

سیستم دوربین اپتیکال

این سیستم که در حال حاضر بیشتر از سایر سیستم‌ها در بازار فوتبال استفاده می‌شود، تنها روشی است که برای بازیکن هیچ مزاحمتی را ایجاد نمی‌کند. ضمنا سیستم دوربین اپتیکال با نرخ نمونه برداری بالا، امکان ردیابی توپ را هم فراهم می‌کند.

سیستم دوربین اپتیکال در کنار مزایایی که دارد نمی‌تواند تعداد زیادی اندازه گیری را انجام دهد ضمنا در صورتی که ردیابی این سیستم قطع شد بایستی به صورت دستی سیستم را راه‌اندازی کرد. بعلاوه این سیستم نیاز به نصب و راه‌اندازی دارد که زمان‌بر و هزینه‌بر است.

سیستم دوربین اپتیکال - ردیاب مورد استفاده در سیستم EPTS

سیستم دوربین اپتیکال - ردیاب مورد استفاده در سیستم EPTS

سیستم موقعیب یابی محلی (LPS)

این سیستم برخلاف سیستم دوربین اپتیکال با محدودیت در اندازه گیری مواجه نیست و با دقت بالاتری می‌تواند داده‌های real-time را اندازه گیری کند. بعلاوه به دلیل استفاده این سیستم از پهنای باند فوق‌العاده هوشمند، امکان تداخل در مسیر انتقال داده وجود ندارد.

این سیستم به صورت پوشیدنی روی لباس بازیکن نصب می‌شود و مزاحمت‌هایی را برای او ایجاد می‌کند. ضمنا نصب LPS زمان‌بر و هزینه‌بر است.

سیستم موقعیب یابی محلی (LPS)

سیستم موقعیب یابی محلی (LPS)

سیستم‌های GPS و NPSS

این دو سیستم هم مانند LPS می‌توانند به تعداد نامحدود اندازه‌گیری ارائه دهند و برخلاف سیستم دروبین اپتیکال با محدودیت رو به رو نیستند. از جمله مزایای این سیستم نسبت به دو سیستم قبلی می‌توان به نصب راحت و سریع و عدم نیاز به اپراتور اشاره کرد.

این سیستم در کنار تمام مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست. این دستگاه باید به لباس بازیکن نصب شود و اندازه آن می‌تواند برای بازیکن مشکل‌ساز باشد. ضمنا دقت اندازه‌گیری این دستگاه نیز مطمئن نیست.

سیستم‌های GPS و NPSS

سیستم‌های GPS و NPSS

روش کار سیستم EPTS

فیفا امسال برای سیستم EPTS از سیستم دوربین اپتیکال بهره برده است. به این صورت که یک جفت دوربین اپتیکال تمام حرکات بازیکن و توپ را ردیابی می‌کند و این اطلاعات از طریق یک تبلت در اختیار هر تیم قرار می‌گیرد. هر تیم می‌تواند یک تحلیل‌گر داشته باشد که از طریق همین سیستم و با استفاده از ارتباط رادیویی امن می‌تواند با مربی آن تیم و بدون هیچ گونه مزاحمتی از نظر صدا ارتباط برقرار کرده و تحلیل‌های خود را در اختیار مربی قرار دهد.

پیشنهاد فیسیت : این بار هوش مصنوعی، پیشگوی بزرگ جام جهانی 2018 شده است

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام و سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیفا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر