ساخت فلش درایو بوت در گنو/لینوکس

ساخت فلش درایو بوت در گنو/لینوکس

رواج فایل های آرشیو دیسک‌های نوری رو به گسترش هستن و با توجه به نزدیک بودن انقراض دیسک‌های نوری اهمیت فایل‌های آرشیو آنها واضح و مبرهن هست. از این رو استفاده از فایل‌های iso از اهمیت بالایی برخوردار هست.

احتمالا شما هم به دنبال ابزاری هستید که یک فایل iso یا img را روی فلش قرار داده  و آن را به یک دیسک بوت تبدیل نمایید. یکی از ابزارهای کاربردی برای انجام این کار در سیتم‌عامل‌های گنو/لینوکس، dd می باشد که به صورت پیشفرض از طریق بسته coreutils روی سیستم نصب شده است. در این نوشته کوتاه و کاربردی به شما آموزش خواهم داد چگونه با استفاده از این ابزار یک فلش دیسک بوت بسازید.

dd if=/path/image.iso of=/dev/sdX  bs=1M conv=fdatasync conv=sync

 

در دستور بالا ابزار dd محتوای فایل iso یا img را از پارامتر if خوانده و در of که آدرس فلش دیسک است کپی می نماید. sdX نام دیسک مورد نظر می باشد.

 

 

توجه۱: این دستور بایستی با سوپر یوزر (sudo) انجام شود.

توجه۲: جهت مشخص نمودن نام دیسک از دستور fdisk -l استفاده نمایید.

توجه۳: با اشتباه نوشتن این دستور به سادگی هارد دیسک شما پاک میشود پس در نوشتن دستور و آدرس دهی آن نهایت دقت را به خرج دهید.

با این دستور به سادگی فلش درایو شما بوت شده و میتوانید از آن استقاده کنید.

 

منبع خبر: فیسیت

هادی یدالهی

هادی یدالهی

هادی کارشناس نرم افزار دارد علاقه‌مند به دنیای نرم افزار آزاد و پایگاه داده است بیشترین فعالیت او در زمینه طراحی الگوریتم و نرم افزارهای آزاد هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و دیدن فیلم پر میکند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر