هنگ کردن و ری استارت شدن آیفون و آیپد با 15 خط کد

هنگ کردن و ری استارت شدن آیفون و آیپد با 15 خط کد

یک کد 15 خطی با قرار گرفتن در هر کد HTML باعث هنگ کردن و ری استارت شدن گوشی آیفون و آی پد می‌شود.

یک محقق امنیتی به نام "سابری هادوچه" به تازگی آسیب‌پذیری را کشف کرده است که به‌واسطه آن به راحتی و تنها با چند خط کد، می‌توان آیفون و یا آی پد را ری استارت کرد.

این محقق در توییتی لینک یک صفحه وب را به اشتراک گذاشته است که تنها 15 خط کد دارد. در صورتی که کاربری روی آن کلیک کند، آیفون یا آی پد او هنگ کرده و ری استارت می‌شود. حتی کاربران سیستم عامل مک هم در صورت باز کردن این لینک، با هنگ کردن مرورگر سافاری رو به رو می‌شوند.

هنگ کردن و ری استارت شدن آیفون و آیپد با 15 خط کد

هنگ کردن و ری استارت شدن آیفون و آیپد با 15 خط کد

 

این کد مخرب 15 خطی، از یک ضعف در موتور رندر وب در iOS به نام وب کیت (WebKit) سو استفاده می‌کند. به گفته این محقق اپل در مرورگر و تمامی برنامه‌های خود از این موتور رندر وب کیت (WebKit) بهره می‌برد. گویا این موتور رندر شامل میلیون‌ها المان تو در تو (مانند تگ‌های <div>) است که هر المان دارای ویژگی‌های مختلفی از CSS است. با استفاده از همین مسئله به راحتی می‌توان کل منابع دستگاه را در اختیار گرفت. بنابراین کرنل گوشی برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه، آن را خاموش و ری استارت می‌‎کند.

این محقق گفته است که با همین روش هر چیزی که کدهای HTML را روی iOS رندر می‌کند، آسیب‌پذیر است. این به این معناست که هر لینکی که از طریق فیسبوک، توییتر و ایمیل برای شما ارسال شود و یا صفحه وبی را باز کنید که این کد را داشته باشد، گوشی شما را دچار مشکل خواهد کرد.

این کد مخرب در حال حاضر روی گوشی‌های آیفون که نسخه 11.4.1 سیستم عامل iOS را اجرا می‌کنند، تست شده است و همه این دستگاه‌ها هنگ کرده و ری استارت می‌شوند. حتی گفته می‌شود که دستگاه‌های اجرا کننده نسخه بتا iOS 12 هم با کلیک روی این لینک هنگ می‌کنند.

با وجود آزاردهنده بودن این کد مخرب، خبر خوب اینجاست که با استفاده از این آسیب‌پذیری نمی‌توان بدافزاری را روی گوشی کاربر اجرا کرد بنابراین نگران به خطر افتادن داده‌های خود نباشید. با این حال هنوز هیچ راه مشخصی برای جلوگیری از این حمله پیدا نشده است. البته این محقق، موضوع آسیب‌پذیری آیفون و آی پدها را به اپل گزارش داده است.

 

پیشنهاد فیسیت: آیفون XS و XS Max، پرچمداران جدید اپل رونمایی شدند

پیشنهاد فیسیت: اپل واچ 4 معرفی شد، معرفی تمامی قابلیت‌های این ساعت هوشمند

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: techcrunch


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر