مایکروسافت به جامعه اپن سورس OIN پیوست

مایکروسافت به جامعه اپن سورس OIN پیوست

مایکروسافت روز گذشته رسما اعلام کرد که به شبکه OIN پیوسته است.

مایکروسافت روز گذشته رسما اعلام کرد که به شبکه OIN پیوسته است؛ اما چرا مایکروسافت که روزی نقطه مقابل متن باز بود حالا به شبکه OIN پیوسته است؟ اصلا این شبکه چیست؟

 

شبکه OIN چیست

OIN که مخفف عبارت Open Invention Network شبکه‌ای است که از سال 2005 با هدف حفاظت از لینوکس و سایر نرم‌افزارهای متن‌باز (Open source) تشکیل شده تا این نرم‌افزارها را از سوءاستفاده‌های مربوط به حق اختراع محافظت کند. این شبکه طی این سال‌ها به شرکت‌های زیادی در مدیریت خطرهای مربوط به پتنت کمک کرده است.

تا پیش از تشکیل این شبکه، نرم افزارهای متن باز تنها شامل قوانین کپی رایت می‌شدند و هیچ راه‌حلی در خصوص مشکلات مربوط به پتنت‌ها وجود نداشت اما شبکه OIN سیستمی را به وجود آورد، شرکت‌هایی را به عضویت خود در‌آورد و این شرکت‌ها به پتنت‌های خود دسترسی داشتند و به این ترتیب راه‌حلی برای مشکل نرم افزارهای متن باز، با رعایت حقوق ثبت اختراع ایجاد شد.

حالا و بعد از حدود 13 سال از آغاز تشکیل شبکه OIN، این شبکه حدود 2400 شرکت در سراسر دنیا را به زیر چتر خود برده است و برای آن‌ها مجوز صادر کرده است. توسعه‌دهندگان، استارتاپ‌ها، شرکت‌های بزرگ و صاحبان پتنت از جمله شرکت‌های عضو این شبکه هستند.

 

مایکروسافت زیر چتر OIN، تصمیمی شکه کننده

تصمیم مایکروسافت برای عضویت در شبکه OIN از این جهت شکه کننده بود که مایکروسافت همیشه بر سر مسائل مربوط به حق اختراع با جامعه Open Source اختلاف داشت. حالا به نظر می‌رسد مایکروسافت تغییر عقیده داده است.

به گفته مایکروسافت توسعه دهندگان دوست ندارند بین ویندوز، لینوکس، جاوا یا .NET یکی را انتخاب کنند بلکه می‌خواهند پلتفرم‌های ابری (Cloud) از همه فناوری‌ها پشتیبانی کنند تا توسعه‌دهندگان بتوانند با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها، به نیازهای کاربران پاسخ دهند. حالا بالاخره مایکروسافت اعتراف کرده است توسعه تیمی از طریق متن باز، نوآوری را سرعت می‌بخشد.

با عضویت مایکروسافت در این شبکه، حالا مایکروسافت به یکی از مدعیان اپن سورس بودن تبدیل شده است. مدت‌ها پیش مایکروسافت نقطه مقابل لینوکس بود اما حالا به لطف Azure، مایکروسافت از تمام توزیع‌های اصلی لینوکس پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت بر این عقیده است که با عضویت در OIN بیشتر از قبل می‌تواند از لینوکس و سایر پروژه‌های متن باز محافظت کند. با ورود مایکروسافت به این حوزه بیشتر از 60 هزار پتنت به شبکه OIN اضافه می‌شود که به نفع لینوکس است. بعلاوه ورود مایکروسافت به این شبکه می‌تواند عاملی باشد تا سایر شرکت‌ها هم به عضویت OIN در بیایند و به این ترتیب این شبکه قدرتمندتر از قبل شود.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: microsoft


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محسن

جمعه, 20 مهر 1397

بله ، زمانه عوض میشه نکته جالب در مورد آزادی وفلسفه های آزاد اینه که همون کسانی که با سرسختی با آن مخالفت می کردند میشوند طرفدار آن وطوری در باره آن حرف میزنند گویی از همون اول هم همین را میخواستن ، درحالی که این طور نبوده در سیاست هم همین طور.

پاسخ

ثبت نظر