توصیه‌های برای حفظ امنیت دستگاه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء

توصیه‌های برای حفظ امنیت دستگاه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء

اگر سبک زندگی پرمشغله‌ای دارید هرچیزی که بتواند کمی کارتان را راحت یا مرتب کند هدیه‌ای از طرف خداست. به همین دلیل خیلی‌ها دوست دارند خانه‌هایشان پر شود از دستگاه‌های اینترنت اشیاء. 

همانقدر که این وسایل کار ما را راحت می‌کنند می‌توانند امنیت ما را به خطر بیندازند. به همین دلیل بسیار مهم است که شبکه دستگاه‌های اینترنت اشیاء خود را امن نگاه داریم. 

 

اینترنت اشیاء در حال گسترش است 

اینترنت اشیا

 

ماهیت اینترنت اشیاء این است که شما بتوانید با استفاده از گوشی و یا کامپیوتر خود در هرجایی که هستید لوازم خانه مثل سیستم تهویه هوا، لامپ‌ها، گاز و ماشین ظرف‌شویی را از راه دور کنترل کنید. 

این تکنولوژی هرروز در حال پیشرفت است و لازمه آن اتصال دیجیتالی دستگاه‌های هوشمند است. 

درحالی که این تکنولوژی به نظر بی‌نظیر می‌آید اما نقاط منفی زیادی دارد که باید مواظب آن‌ها باشید. بدون امنیت و مدیریت درست اگر دستگاه‌های اینترنت اشیاء مورد حمله هکرها قرار گیرد می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود. متاسفانه بیشتر مردم از خطراتی که لوازم هوشمندشان را تهدید می‌کند بی‌خبر هستند. 

هر دستگاهی که از شبکه وایرلس استفاده می‌کند در خطر شکاف امنیتی قرار دارد. وقتی که کسی به دستگاه هوشمند شما دسترسی پیدا می‌کند می‌تواند داده‌های شما را درو کرده و آن‌ها را تغییر دهد. درمورد دستگاه‌هایی مثل دوربین و یا اجاق گاز این موضوع بسیار خطرناک است. خوشبختانه شما می‌تواند امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیاء خود را حفظ کنید. 

 

5 روش برای حفظ امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیاء 

 

اگر هنوز هیچ‌کدام از این پنج کار را انجام نداده‌اید باید همین حالا این کار را انجام دهید. 

1- با روتر خود شروع کنید 

روتر در اصلی خانه هوشمند است. درست مانند در خانه، امنیت روتر نیز همیشه باید به شدت حفظ شود. شما هیچ‌گاه نمی‌دانید چه کسی ممکن است زنگ خانه شما را بزند. 

یک خانه هوشمند امن با روتر شما شروع می‌شود. روتر همه‌ی دستگاه‌های هوشمند را به هم متصل کرده و باعث می‌شود که کار کنند. مردم معمولاً از روتری استفاده می‌کنند که شرکت ISP به آن‌ها ارائه می‌دهد با این حال همیشه بهتر است از امن‌ترین روتری که موجود است استفاده کنید. 

اگر می‌خواهید از روتر ISP خود استفاده کنید به امنیت آن خیلی اهمیت دهید. 

 

2- ساخت یک شبکه دوم یا مهمان 

شما می‌توانید روی روتر وای-فای خود چندین شبکه درست کنید. بیشترین کاربرد این قابلیت ساخت شبکه کودک با امکان کنترل والدین و یا یک شبکه مهمان برای کسانی است که به خانه شما می‌آیند. شما می‌توانید یک شبکه اضافه بسازید که مختص وسایل اینترنت اشیاء شماست. با این کار اگر هکرها به شبکه شما دسترسی پیدا کردند نمی‌توانند به داده‌های حساس، فایل‌های به اشتراک گذاشته شده و دیگر دستگاه‌ها دسترسی پیدا کنند. 

همه‌ی شبکه‌های روتر وای-فای شما باید با رمزهای خیلی قوی امن شوند. برای روترها، امن‌ترین و استانداردترین روش کدگذاری WPA2 نام دارد که باید حتی در شبکه‌های مهمان نیز استفاده شود. 

برای رمزها باید همیشه از چیزهای قوی استفاده کنید که قابل حدس زدن نباشد. یک رمز قوی از حرف، عدد و سمبل ساخته شده و هر شبکه باید رمز خودش را داشته باشد. درضمن هیچ‌گاه از نام کاربری و رمز پیش‌فرض روتر استفاده نکنید. 

 

3- تنظیمات دستگاه اینترنت اشیاء خود را چک کرده و آن را آپدیت کنید 

دستگاه‌های اینترنت اشیاء معمولاً تنظیمات امنیتی پیش‌فرضی دارند که بهتر است آن‌ها را تغییر دهید چرا که امنیت شما اولویت همه‌ی شرکت‌های سازنده نیستند. 

درضمن همین الان رمز پیش‌فرض دستگاه اینترنت اشیاء خود را تغییر دهید. 

قابلیت‌هایی را که لازم ندارید غیرفعال کنید. برای مثل دسترسی به کنترل و میکروفون شاید لازم نباشد. با توجه به دستگاه و کاربردهایش مجوزها را کنترل کنید. 

هیچ‌گاه آپدیت‌های امنیتی را نادیده نگیرید چرا که در بیشتر مواقع پچ‌هایی برای شکاف‌های امنیتی هستند. بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیاء وقتی که آپدیتی دریافت می‌کنند به شما خبر می‌دهند اما خوب است که هر چند وقت یک بار به وب‌سایت آن‌ها نیز سری بزنید. 

 

4- احراز هویت دوعاملی را فعال کنید 

اینترنت اشیا

 

اگر هر دستگاه‌ یا اپلیکیشنی از احراز هویت دوعاملی استفاده می‌کند از آن استفاده کنید. احراز هویت دوعاملی یک لایه امنیتی اضافه به رمز شما اضافه می‌کند که معمولاً یک کد است که به ایمیل و یا گوشی شما فرستاده می‌شود و با وارد کردن آن می‌توانید وارد دستگاه خود شوید. 

اگر از آن استفاده کنید هکرها نمی‌توانند وارد حساب کاربری شما شده و کنترل دستگاه اینترنت اشیاء شما را به دست بگیرد. 

 

5- قابلیت‌های UPnP را غیرفعال کنید 

دستگاه‌های اینترنت اشیاء معمولاً دارای قابلیت UPnP هستند. این قابلیت به دستگاه‌های مختلف امکان یافتن و اتصال به یکدیگر را می‌دهد. درحالی که با وجود این قابلیت دیگر نیاز نیست که هر دستگاه را به طور جداگانه پیکربندی کنید اما پروتکل‌های آن برای اتصال به یکدیگر به شبکه‌های محلی متکی هستند که شبکه را ضعیف می‌کنند. 

وقتی که یک حمله صورت می‌گیرد UPnP باعث می‌شود که چندین دستگاه به طور همزمان قابل دسترسی شود. درنتیجه بهتر است که آن را غیرفعال کنید و به صورت دستی پیکربندی دستگاه را انجام دهید. 

 

هیچ‌کس جز خودتان به فکر امنیت شما نیست 

شما همیشه باید با امنکردن شبکه دستگاه‌های اینترنت اشیا امنیت خود را درمقابل هکرها حفظ کنید. با این کار می‌توانید با خیال راحت و بدون خطر از قابلیت‌های اینترنت اشیاء استفاده کنید. 

درضمن بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیاء دارای فضای ابری رایگان هستند که درحالی که وسوسه انگیز است ممکن است امنیت اطلاعات شما را به خطر بیندازد. بهتر است که از آن استفاده نکنید. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر