با استفاده از گوشی، کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید

با استفاده از گوشی، کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید

نیاز دارید با استفاده از یک دستگاه اندروید وارد کامپیوتر خانه خود شوید؟ اگر سیستم عامل کامپیوتر شما ویندوز است چند گزینه خوب پیش روی شماست. چه از سیستم عامل موبایل و یا دسکتاپ استفاده می‌کنید می‌توانید از راه دور به کامپیوتر خود دسترسی پیدا کنید. 

تنها در چند دقیقه شما می‌توانید از طریق گوشی یا تبلت از هرجای دنیا به کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید. 

دسکتاپ از راه دور چیست؟ 

دسکتاپ از راه دور به معنی کنترل از راه دور یک کامپیوتر دیگر است. برای این کار چندین نرم‌افزار یا تکنولوژی‌های دیگر موجود است: 

• Remote Desktop Protocol) RDP) که توسط مایکروسافت ساخته شده نیاز به یک نرم‌افزار سرور و کلاینت روی کامپیوترهای خانه و دستگاه کنترل دارد. کلاینت‌ها برای بیشتر سیستم‌عامل‌ها موجود هستند و نرم‌افزار سرور نیز درون ویندوز10 موجود است. نرم‌افزار سرور RDP برای لینوکس نیز موجود است. 

• Virtual Network Computing) VNC) مبتنی بر پروتکل Remote Framebuffer) RFB) است. VNC با ویندوز، مک و محیط‌های دسکتاپ لینوکس که از X Window System استفاده می‌کنند کار می‌کند. 

یک تکنولوژی دیگر که می‌توانید از آن استفاده کنید شامل ICA ( معماری کامپیوتری مستقل که توسط شرکت Citrix ساخته شده)، نرم‌افزار HP Remote Graphics یا حتی SSH می‌شود. 

اگر در طرف آخر اتصال از راه دور دسکتاپ بوده‌اید به احتمال زیاد طرف دیگر از TeamViewer یا LogMeIn یا از سرویس‌های دیگر استفاده کرده است. در این روش‌ها معمولاً از یک تکنولوژی اختصاصی و یا روش‌های بالا استفاده می‌شود. 

اما اتصال کامپیوتر به کامپیوتر تنها روش موجود نیست. شما حتی می‌توانید کامپیوتر خانگی را به یک دستگاه اندرویدی متصل کنید. 

 

دسترسی به کامپیوتر از طریق گوشی چه سودی دارد؟ 

دلایلی که ممکن است بخواهید از طریق گوشی به کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید:

• دسترسی به ایمیل و یا ضمیمه‌ای که به اشتباهی به یک آدرس دیگر فرستاده‌اید 

• دسترسی به فایل‌های فراموش شده ( برای مثال برای ایمیل کردن آن به خود یا همگام سازی آن با فضای ابری)

• فعال سازی یک سرور مدیا مثل Plex

• بازی با گیم‌هایی که تنها روی کامپیوتر قابل اجرا هستند 

• آپدیت نرم‌افزار

• کمک به کسی از راه دور 

• خاموش و یا ریبوت کردن کامپیوتر

به هر دلیلی که می‌خواهید این کار را انجام دهید استفاده از نرم‌افزار دسکتاپ از راه دور بین اندروید و کامپیوتر آنقدر ساده است که همه می‌توانند آن را انجام دهند. 

 

تنظیم دسکتاپ از راه دور روی یک شبکه 

روی تخت خود دراز کشیده‌اید و می‌خواهید به کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید؟ برای این کار باید روی کامپیوتر خود سرور RDP یا RDP نصب کنید. 

کنترل از راه دور کامپیوتر با دستگاه اندروید با استفاده از RDP

نرم‌افزار سرور RDP بخشی از ویندوز10 است و برای لینوکس نیز موجود است. برای مک باید از xrdp استفاده کنید. 

اگر از ویندوز استفاده می‌کنید می‌توانید برای کنترل ویندوز10 پرو و انترپرایز از Remote Desktop استفاده کنید. این قابلیت در ویندوز 8/8.1 انترپرایز و پرو، ویندوز7 پرو، اولتیمیت و انترپرایز نیز موجود است. اما در نسخه‎های هوم نمی‌‎توانید از روش RDP استفاده کنید. 

برای نصب یک سرور RDP روی لینوکس ترمینال را باز کرده و این فرمان را وارد کنید: 

sudo apt install xrdp

شما می‌توانید xrdp را روی مک نصب کنید اما این کار کمی پردردسر است. 

کنترل از راه دور

 

وقتی که خیالتان راحت شد که RDP روی کامپیوتر شما اجرا می‌شود می‎توانید از اپلیکیشن رایگان Microsoft RDP برای اتصال استفاده کنید. 

برای استفاده از اپلیکیشن موبایل روی + ضربه بزنید تا یک اتصال جدید ایجاد شود. آدرس IP یا نام میزبان کامپیوتر را در قسمت  PC name وارد کنید. نام کاربری و رمز کامپیوتر خود را وارد کنید. یک نام خوب انتخاب کنید و روی Save ضربه بزنید. 

آیکون اتصال را لمس کنید. چند دقیقه بعد می‌توانید با استفاده از گوشی کامپیوتر خود را کنترل کنید. 

 

اتصالات از راه دور بین اندروید و کامپیوتر شخصی از طریق VNC

نرم‌افزار سرور VNC نیز برای ویندوز، مک و توزیع‌های لینوکس موجود است. 

دراصل اگر ویندوز10 یا مک ندارید VNC گزینه‌ی بسیار خوبی است چرا که هیچ محدودیتی ندارد. شما می‌توانید از بین انواع سرورهای VNC و پکیج‌های نرم‌افزار کلاینت یکی را انتخاب کنید. RealVNC یک از بهترین‌هاست. 

VNC Connect همان نرم‌افزار سرور VNC است که برای ویندوز، مک و توزیع‌های لینوکس موجود است. حتی یک نسخه برای رزبری‌پای نیز موجود است. 

وقتی که آن را دانلود و نصب کردید به اپلیکیشن VNC Viewer نیاز دارید. درضمن یک نسخه برای آی‌او‌اس نیز موجود است. 

ویندوز

 

نصب VNC Connect نیاز به ساخت یک حساب کاربری دارد. وقتی که وارد آن شدید گزینه‌ی  Home subscription را انتخاب کنید ( شما می‌توانید به پنج کامپیوتر متصل شوید). سپس یک رمز برای دسترسی از راه دور به کامپیوتر خود بسازید. وقتی که کارتان تمام شد روی Done کلیک کرده و پنجره سرور VNC Server را باز کنید. 

در اینجا می‌توانید جزئیاتی را مثل نام کامپیوتر و جزئیات امنیتی را ببینید. بخش  Identity check اطلاعات و جزئیاتی را درمورد نرم‌افزار کلاینت به شما می‌دهد. درضمن یک دکمه  Change password وجود دارد که توسط آن می‌توانید یک رمز جدید انتخاب کنید. 

هروقت که آماده بودید تا از راه دور به کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید اپلیکیشن VNC Viewer را روی گوشی خود باز کرده و اطلاعات کاربری خود را وارد کنید. درضمن باید این اطلاعات را تایید کنید در نتیجه باید به ایمیل خود سر بزنید. 

remote desktop

 

وقتی که آن را تایید کردید این اپلیکیشن لپ‌تاپ انتخابی شما را نشان می‌دهد. کافی است آن را لمس کنید تا ارتباط از راه دور را آغاز کنید. در این قسمت باید یک جمله و کد را در بخش Identity Check در پنجره VNC Server پر کنید. 

شما باید این کار را خیلی سریع انجام دهید چرا که اگر آن را سریع تایید نکنید و دکمه Continue را نزنید اتصال از بین خواهد رفت. 

برای برقراری ارتباط رمز را وارد کنید. اپلیکیشن چند گزینه کنترل را به شما نشان می‌دهد. وقتی که آن‌ها را یاد گرفتید خارج شوید و کنترل از راه دور را آغاز کنید. 

برای پایان دادن به ارتباط دکمه X را در قسمت بالا سمت راست لمس کنید و یا اپلیکیشن را مانند سایر اپلیکیشن‌ها ببندید. 

remote desktop

 

دسترسی به کامپیوتر از طریق اینترنت 

به دنبال روشی برای اتصال به کامپیوتر از طریق شبکه‌ای خارج از خانه هستید؟ درحالی که RDP و VNC هردو فراتر از شبکه شما هستند بعید است که شما بخواهید برای یک آدرس IP اضافه به شرکت ارائه دهنده اینترنت خود پول دهید. 

به جای این که نگران تنظیم یک VPN شخصی و انتقال درگاه‌های روتر به کامپیوتر خود باشید یک روش هوشمند دیگر برای اتصال به کامپیوتر از طریق گوشی هوشمند موجود است. کاربران اندروید می‌توانند از اپلیکیشن‌هایی مثل TeamViewer, Splashtop, LogMeIn, GoToMyPC و چیزهای دیگر استفاده کنند. 

به احتمال زیاد شما هم تا به حال از یکی از این اپلیکیشن‌ها استفاده کرده‌اید. خوبی این ابزارها این است که تنظیم آن‌ها بسیار ساده است. 

کافی است نرم‌افزار سرور از راه دور را روی کامپیوتر خود نصب کنید، اپلیکیشن کلاینت را روی گوشی دانلود کنید و یک اتصال از راه دور ایجاد کنید. درضمن ممکن است لازم باشد که بعضی از تنظیمات را پیکربندی کنید تا بتوانید به صورت خودکار وارد کامپیوتر خود شوید. 

 

کنترل از راه دور یک کامپیوتر با استفاده از Chrome Remote Desktop

با استفاده از افزونه مرورگر Chrome Remote Desktop برای گوگل کروم روی کامپیوتر و یکاپلیکیشن همراه روی گوشی اندرویدی ( یا آی‌او‌اس) می‎توانید یک روش خیلی خوب برای دسترسی به کامپیوتر خود داشته باشید. 

با استفاده از یک سیستم احراز هویت مبتنی بر پین می‌توانید با استفاده از مرورگر گوگل کروم، کامپیوتر خود را کنترل کنید. درضمن اگر روی یک کامپیوتر دیگر نیز Chrome Remote Desktop نصب باشد می‌توانید از طریق آن نیز کامپیوتر خود را کنترل کنید. 

 

کنترل از راه دور یک کامپیوتر با استفاده از گوشی 

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید از طریق گوشی به کامپیوتر ویندوز خود دسترسی داشته باشید. 

این تکنولوژی امکان بهره بردن از اطلاعات روی کامپیوتر را به شما می‌دهد حتی اگر به کامپیوتر خود دسترسی نداشته باشید. درضمن چه درون شبکه خود باشید چه یک شبکه دیگر می‌توانید از آن استفاده کنید. 

از هر روشی که می‌خواهید برای دسترسی از راه دور به کامپیوتر خود استفاده کنید حتماً حواستان به امنیت اتصال خود باشد. بهتر است که از یک VPN استفاده کنید تا اتصالتان امن‌تر شود. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر