وب سایت‌های معامله ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند!

معاملات-ارزی-ارز-دیجیتال_1545056228.jpg

به گفته سردار هادیان فر، رئیس پلیس سایبری کشور، وب سایت‌های معامله ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند و هیچ یک مجوز ندارد.

ارزهای دیجیتال مدت‌هاست که در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را به دست آورده‌اند. طی سال 2017 به دلیل افزایش یک باره و شدید ارزش ارزهای دیجیتال، افراد زیادی در سراسر دنیا به استخراج و یا معامله انواع ارزهای دیجیتال روی آوردند. ایران هم از این ماجرا مستثنی نیست.

حالا سردار سید کمال هادیان فر درباره ارزهای دیجیتال و معامله این ارزها در بین ایرانیان گفت‌وگویی با پلیس نیوز داشته است که نهایتاً به این موضوع ختم شد که هیچ وب سایت اینترنتی در حوزه معامله ارز دیجیتال مجوز قانونی ندارد!

به اعتقاد وی اگرچه ارزهای دیجیتال راهی ساده برای خرید آنلاین، سرمایه‌گذاری، معامله و همچنین فرصتی برای نقل و انتقال پول برای برخی کشورها است اما این رمزارزها بدون پشتوانه و غیرقابل‌کنترل هستند. همچنین به دلیل بومی نبودن و خارج از دسترس بودن صرافی‌ها و کیف پول ارزهای دیجیتال، احتمال کلاه‌برداری در این حوزه بالاست. وی درباره ارزهای دیجیتال چنین نظر دارد:

باید دقت داشت که این رمزارزها بدون پشتوانه بوده، عدم نفوذ و کنترل بر این ارزها نیز معنا ندارد به طوری که دستکاری در قیمت‌ها (ایجاد نوسانات بسیار بالا در قیمت این ارزها در صرافی‌ها) و حمایت از تحریم‌های موسوم به UN Security Council Sanctions list and OFAC و همچنین تحریم کاربران ایرانی و قطع دسترسی آنان توسط کشورهای صاحب نفوذ در این حوزه نشان دهنده نفوذ و کنترل بر رمز ارزها بوده و موجب افزایش فوق‌العاده ریسک برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و سفته بازی در حوزه رمز ارزها شده است.

وب سایت‌های معامله ارز دیجیتال مجوز ندارند

سپس صحبت‌های رئیس پلیس فتا ناجا به نداشتن مجوز وب سایت‌های فعال در این حوزه رسید. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

تاکنون ساز و کارهای مشخصی برای "رمز ارزها " در کشور تعیین نشده و از سوی نهادهای مسئول در حال بررسی است. تاکنون برای هیچ وب سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است.

اکنون وب سایت‌های اینترنتی، کانال‌ها و گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه شبکه اجتماعی تلگرام که خود در کشور ایران فیلتر می‌باشد، در این زمینه راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند که هیچ گونه مجوزی از سوی هیچ نهادی برای آنان تاکنون صادر نشده است و حتی برخی از وب سایت‌ها نیز برابر بررسی‌های صورت گرفته اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

مقالات مرتبط:

واردات دستگاه‌های ماینینگ قانونی می‌شود

توصیه‌ها و هشدارهای رئیس پلیس سایبری کشور

این مقام ارشد انتظامی به مردم و شرکت‌ها توصیه کرده است که مراقب مشکل دزدی ارز دیجیتال یا هم Cryptojacking باشند. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

مردم عزیزمان، شرکت های خصوصی و دولتی مراقب اپلیکیشن‌ها، نرم افزار‌ها، وب سایت‌های اینترنتی، ربات‌های تلگرامی، فیشینگ وب سایت‌ها و ایمیل‌ها، تبلیغات سوء وب سایت‌ها، افزونه‌های مرورگرها که برخی افراد سودجو تحت عناوین مختلفی اعم از استخراج و دریافت بیت کوین و ایردراپ‌های رایگان و مانند آن با استفاده از بدافزارهای آلوده، اقدام به سوء استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و سرورهای شرکت‌ها برای استخراج رمز ارزها می‌کنند، باشند و هر چیزی را بدون دانش و اطلاع از آن دانلود و استفاده نکنند.

وی همچنین به افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند خواست تا با دانش کافی وارد آن شوند. ضمناً معاملات خود را به صورت حضوری انجام دهند تا احتمال کلاه‌برداری کاهش یابد.

رئیس پلیس سایبری کشور به مردم و فعالان حوزه معاملات ارز دیجیتال چنین هشدار داد:

مردم عزیز کشورمان توجه داشته باشند برخی از افراد در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی وب سایت‌های اینترنتی اقدام به ثبت نام از افراد برای خرید و فروش رمز ارزها با اخذ مدارک هویتی نموده و از همان مدارک سوء استفاده می‌کنند. افرادی هم که در زمینه فروش "رمز ارزها " فعالیت دارند باید توجه داشته باشند که برخی از افراد سودجو با استفاده از مدارک هویتی و کارت بانکی سایر افراد و یا حتی جعلی اقدام به خرید می‌کنند.

مقالات مرتبط:

پای دزدی ارز دیجیتال (cryptojacking) به وب سایت‌های دانشگاهی باز شد

دزدی ارز دیجیتال با قرار دادن کد ماینینگ در سایت پلیس راهور ناجا

چگونه جلو دزدی ارز دیجیتال از طریق سیستم خود را بگیریم

توصیف خرید ارز دیجیتال

هادیان فرد خرید ارزهای دیجیتال را چنین توصیف کرد:

خرید پول‌های مجازی مانند این است که مردم ریال خود را به دلار تبدیل کرده و سپس چند کد صفر و یک دریافت کنند. معلوم نیست که سرنوشت این سرمایه چه خواهد شد همان‌طور هم که چندی پیش گفته شد این بازارها دارای نوسانات بسیار بالایی بوده و هستند و این را به وضوح در ماه‌های اخیر نیز شاهد بودیم که قیمت بیت کوین افت بسیار سنگینی داشته و افراد سرمایه‌گذار در این حوزه دچار ضررهای سنگینی شده و سرمایه خود را از دست داده و این سرمایه نیز به صورت ارز از کشور خارج شده است.

موضع دولت درباره ارزهای دیجیتال

نهایتاً سردار هادیان فر درباره موضع دولت در خصوص ارزهای دیجیتال چنین توضیح داد:

نظر و موضع دولت نیز در مورد رمز ارزها مشخص است و اگر بنا باشد قانونی در این خصوص ابلاغ شود و یا صرافی‌های در آن فعالیت نمایند، بانک مرکزی باید نظارت کند تا سرمایه شهروندان تضمین شود؛ ضمن اینکه پلیس فتا همیشه در حوزه رسیدگی و مبارزه با جرایم رایانه‌ای در کنار مردم عزیزمان است لذا با اشرافیت بر موضوع با هرگونه کلاهبرداری و سوء استفاده برخورد قانونی کرده و اجازه نمی‌دهد تا با سرمایه و امنیت سرمایه‌گذاری مردم، عده‌ای سودجو در خارج و داخل کشور بازی کنند.

در آخر سردار هادیان فر از مردم خواست تا در صورتی که هرگونه فعالیت مجرمانه‌ای را مشاهده کردند،؛ این موضوع را از طریق آدرس www.Cyberpolice.ir به پلیس فتا گزارش دهند.

مقالات مرتبط:

بزرگ ترین تهدید امنیتی سال 2018 به ارز دیجیتال بر می گردد

چگونه جلو دزدی ارز دیجیتال از طریق سیستم خود را بگیریم

نظر شما درباره این سخنان چیست؟ به نظر شما هم دنیای ارزهای دیجیتال مشابه آن چیزی است که سردار هادیان فر به آن اعتقاد دارد؟ نظرات و تجربیات شما درباره سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال چیست؟ آن‌ها را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: پلیس نیوز


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر