تفاوت بین ویندوز 32 بیت و 64 بیت چیست؟

تفاوت بین ویندوز 32 بیت و 64 بیت چیست؟

وقتی که به نسخه‌های مختلف ویندوز فکر می‌کنید احتمالاً چیزهایی مثل هوم یا پرو به ذهنتان می‌رسد. درحالی که این موارد صحیح هستند اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که نسخه‌های ویندوز را از یکدیگر متفاوت می‌کند: آیا یک سیستم 32 بیت است یا 64؟ 
به احتمال زیاد 32 و 64 بیت را زیاد شنیده‌اید ولی هیچ‌گاه تفاوت آن‌ها را نفهمیده‌اید. در این مقاله ما به شما می‌گوییم که این اصطلاحات چه معنی می‌دهند و از کجا می‌آیند. 


چه چیزی یک کامپیوتر را 32 یا 64 بیت می‌کند؟ 


این که معماری کامپیوتر شما 32 یا 64 بیت باشد بستگی به پردزانده‌ی کامپیوتر شما دارد. بیشتر پردازنده‌های کامپیوتر در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند: 64 بیت و 32 بیت. پردازنده‌های 64 بیت قوی‌تر از نمونه‌های 32 بیت هستند چرا که می‌توانند اطلاعات بیشتری را در خود حفظ و پردازش کنند. 
برای درک بهتر تفاوت بین 32 بیت و 64 بیت باید درکی از شمارش بایناری داشته باشید. برعکس سیستم شمارش دهدهی که ده عدد دارد، سیستم بایناری تنها دو عدد دارد: 0 و 1. 
در نتیجه 32 بیت 2^32 ظرفیت ممکن یا به بیان دیگر 4,294,967,296 دارد. این درحالی است که ظرفیت 64 بیت 2^64 یا  18,446,744,073,709,551,616 است. در مقایسه ~4 میلیارد بایت ( حدود 4 گیگابایت) با ~18 کوینتیلیون بایت ( حدود 18 میلیارد گیگابایت یا 16 اگزابایت) می‌بینید که تفاوت بسیار زیادی موجود است. 


ویندوز چه تفاوتی بین نسخه 32 و 64 بیت قائل است؟ 


اگر از پردازنده‌ی 64 بیت استفاده می‌کنید باید از نسخه‌ی 64 بیت ویندوز نیز استفاده کنید. نسخه‌ی 32 بیت ویندوز روی پردازنده‌ی 64 بیت کار می‌کند اما نمی‌تواند از تمام نیروی آن بهره ببرد. 
شما نمی‌توانید نسخه‌ی 64 بیت ویندوز را روی پردازنده 32 بیت نصب کنید. با این حال همانطور که گفتیم برعکس این امر ممکن است. 
تفاوت 32 بیت و 64 بیت در ویندوز در دو مورد خود را نشان می‌دهد. اول این که نسخه‌ی 32 بیت ویندوز تنها تا رم 4 گیگابایت یا کمتر را پشتیبانی می‌کند. درنتیجه اگر رم کامپیوتر شما 16 گیگابایت است اما ویندوز شما 32 بیت است تنها از 4 گیگابایت آن استفاده خواهد کرد. 
تفاوت دیگر در پوشه Program Files است. روی نسخه‌ی 32 بیت ویندوز اپلیکیشن‌ها تنها در پوشه Program Files ذخیره می‌شوند. سیستم‌های 64 بیت یک پوشه  Program Files (x86) برای نرم‌افزار 32 بیت دارند. به این دلیل که نوشتن نرم‌افزار برای معماری 32 بیت با سیستم 64 بیت متفاوت است.  
وقتی که برنامه‌نویس‌ها نیاز به یک سری اطلاعات به اشتراک گذاری شده مثل DLL دارند باید دایرکتوری  Program Files مناسب را نگاه کنند. به همین دلیل ویندوز آن‌ها را جداگانه نگاه می‌دارد. یک برنامه‌ی 32 بیت نمی‌داند باید با یک DLL 64 بیت چه کار کند. 
در ویندوز 32 بیت x86 و 64 بیت x64  نامیده می‌شود. 
نسخه‌های قدیمی ویندوز مثل ویندوز 3.1 نرم‌افزار 16 بیت را اجرا می‌کرد. نسخه‌های 32 بیت ویندوز با این برنامه‌های قدیمی سازگار هستند. اما اگر یک دستگاه 64 بیت داشته باشید نمی‌توانید نرم‌افزار قدیمی 16 بیت را اجرا کنید. بلکه به یک سیستم عامل 32 بیت نیاز خواهید داشت. 
درضمن ویندوز 64 بیت نیاز به درایورهای دستگاه 64 بیت دارد. اگر یک پرینتر قدیمی و یا دستگاهی دارید که تنها درایورهای 32 بیت را پشتیبانی می‌کند نمی‌توانید از آن روی سیستم 64 بیت استفاده کنید. 

 

تفاوت بین برنامه‌های 32 و 64 بیت 

64-bit


وقتی که یک نرم‌افزار را نصب می‌کنید این به فروشنده بستگی دارد که نسخه 32 یا 64 بیتی را ارائه دهد. بعضی از توسعه دهندگان تنها نسخه 32 بیتی می‌سازند اما گاهی بعضی از آن‌ها به شما حق انتخاب می‌دهند. بعضی دیگر هم به صورت خودکار نسخه‌ی صحیح را روی دستگاه شما نصب می‌کنند. 
اگر یک نسخه‌ی 64 بیت از ویندوز را اجرا می‌کنید باید نسخه‌ی 64 بیت نرم‌افزارها را نصب کنید. اما اگر یک سازنده نسخه‌ی 64 بیت ارائه نمی‌داد وحشت نکنید، نسخه‎ی 32 بیت نیز کار شما را راه خواهد انداخت. 
شاید نسخه‌های 64 بیت برنامه‌ها سرعت بالاتری نداشته باشند با این حال مزایای دیگری مثل امنیت بالاتر معماری 64 بیت را دارند و می‌توانند از بیش از 4 گیگابایت رم استفاده کنند. درضمن باثبات‌تر و بهتر از نسخه‌های 32 بیت کار می‌کنند. 
همیشه حواستان به نسخه‌ی دانلود نرم‌افزار باشد و ببینید که نسخه‌ی 64 بیت ارائه می‌دهند یا خیر. از آنجایی که نرم‌افزار 32 بیت روی هر سیستمی کار می‌کند قابل درک است که به صورت پیش‌فرض هر فروشنده آن را ارائه دهد. 
البته اگر سیستم شما 32 بیت است تنها نرم‌افزار 32 بیت برای شما قابل استفاده خواهد بود. 

 

سیستم من 64 بیت است یا 32 بیت؟ 


حال که تفاوت‌های نسخه‌های 32 و 64 بیت ویندوز را بررسی کردیم این سوال پیش خواهد آمد که ما از کدام نسخه استفاده می‌کنیم؟ 
در ویندوز 10 روی دکمه شروع کلیک راست کرده و System را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید به Settings > System > About بروید. در این قسمت به بخش Device specifications بروید. 

64-bit


در بخش System Type می‌توانید ببینید نسخه و معماری پردازنده‌ی شما چیست. 
روی ویندوز7 و مدل‌های قدیمی‌تر روی Computer در منو شروع کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. از میانبرهای Win + Pause نیز در هر نسخه‌ی ویندوز می‌توانید استفاده کنید تا آن را باز کنید. در این قسمت نوع سیستم، سیستم عامل و معماری پردازنده‌ی خود را می‎بینید. 

64-bit


شما همچنین می‎توانیم رم نصب شده روی دستگاه خود را نیز ببینید. روی سیستم 32 بیت اگر رم شما بالای 4 گیگابایت باشد تنها 4 گیگابایت رم قابل استفاده خواهید داشت. 


آیا می‌توان ویندوز 32 بیت را به ویندوز 64 بیت ارتقا داد؟ 


اندازه‌ی بیت سیستم عامل و پردازنده باید یکی باشد. اگر نباشد احتمالاً می‌توانید آن را ارتقا دهید. 
کسانی که روی پردازنده‌ی 32 بیت ویندوز با نسخه‌ی 32 بیت اجرا می‌کنند نمی‌توانند آن را ارتقا دهند. برای این کار باید یک کامپیوتر جدید خریداری کنید. البته تقریباً هر شرکت سازنده معتبر کامپیوتر در سال‌های اخیر از پردازنده‌ی 64 بیت روی ویندوز 64 بیت استفاده کرده اند. 

 

حال شما می‌دانید تفاوت 32 و 64 بیت چیست 


کامپیوتر 64 بیت استاندارد جدید است اما همیشه اینطور نبوده است. برای مثال درحالی که ویندوز XP نسخه‌ی 64 بیت ارائه می‌داد مشکلات همگام سازی بسیار زیادی داشت در نتیجه بیشتر مردم از آن استفاده نمی‌کردند. استفاده از سیستم‌های 64 بیت تا ویندوز 7 خیلی طرفدار نداشتند. 64 بیت استاندارد ویندوز10 است. 
4 گیگابایت رم برای زمانی بود که پردازنده‌ها قدرت زیادی نداشتند . اما حال با کاهش قیمت‌ها، حتی دستگاه‌های مدل پایین هم رم بیشتری ارائه می‌دهند. در نتیجه سیستم‌های 32 بیت دیگر از مد افتاده هستند. 
درضمن توسعه دهندگان تمرکز خود را روی نرم‌افزار 64 بیت قرار می‌دهند که در طولانی مدت به استاندارد تبدیل خواهد شد چرا که هنوز خیلی مانده تا ما به نهایت ظرفیت رم آن برسیم. فقط تصور کنید با یک ترابایت رم چه کارهایی می‌توان کرد. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر